Programmeer probleem Argus 220

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GW79
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 aug 2016, 09:53

Programmeer probleem Argus 220

Bericht door GW79 »

Dag Iedereen,

Aan mijn woning heb ik 2 argus 220 bewegingsmelders geïnstalleerd, 1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant.
Eerst heb ik met een magneet de voorste melder in programmeerstand gezet en zo geprobeerd om het fysiek adres toe te kennen, ik kreeg in ETS de melding dat er 2 componenten in programmeerstand stonden en daarom de download niet kon doorgaan. Na enkele keren proberen is het mij toch gelukt om het fysieke adres toe te kennen. De component werkt nu perfect.

Aan de achterzijde heb ik hetzelfde probleem telkens ik via de magneet de programmeerstand wil activeren krijg ik de melding dat er 2 componenten in programmeerstand staan. Ik heb ondertussen wel het standaard adres van 15.15.255 kunnen aanpassen naar 1.1.20 maar de melding blijft.
Als ik via de diagnose tool zoek naar componenten in programmeerstand krijg ik het adres met “(*2)” achter dus 1.1.20 (*2) op een bepaald moment stond er zelfs (*3)

Kan iemand mij zeggen hoe ik dit probleem best kan omzeilen of wat eventueel de oorzaak kan zijn van deze situatie?

Met vriendelijke groeten,

Gert
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Programmeer probleem Argus 220

Bericht door KNX_Steven »

Is het mogelijk om het weerstation van de bus te halen? Even de KNX kabel eraf. Kna je dan eens kijken of er nog steeds één of meerdere devices in Programming Mode zijn? Zo ja, dan is er een andere gluiperd in het spel.
Zo neen, dan komen die dubbele of verdubbelde meldingen wel degelijk van dat ene weerstation aan de achtergevel.
Kan je hem weer aansluiten en het opnieuw programmeren? Door hem van de bus af te halen heb je hem (op z'n minst het KNX gedeelte) gereset, en zou hij misschien anders reageren.
Heb je meer dan één lijn in je installatie?
Gebruikersavatar
GW79
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 aug 2016, 09:53

Re: Programmeer probleem Argus 220

Bericht door GW79 »

Ik zal dit vanavond eens proberen.
Als ik via de magneet de programmeerstand afzet en terug op de bus kijk staan er geen componenten meer in programmerstand. ga ik terug met de magneet erover dan heb ik plots terug 2 componenten in programmeerstand en kan ik niets downloaden.

Ik heb 1 lijn in mijn installatie.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Programmeer probleem Argus 220

Bericht door KNX_Steven »

Het lijkt er zeer op dat er Telegrammen "verdubbelt" worden op de bus.
Als ETS meldt dat er meerdere apparaten in programming mode zijn, dan is dat ook zo: ETS ontvangt meerdere antwoorden.
Als er dus effectief maar één apparaat in programming mode is, dan worden die z'n antwoorden naar ETS dus ergens verdubbeld, of het apparaat krijgt de vraag meermaals. Oorzaken kunnen Lijnkoppelaars zijn, bus interfaces, andere apparaten ... of zelfs apparaatjes die een installateur kan achterlaten ten einde het wijzigen van de installatie te verhinderen.
Enfin: we moeten de telegrammen kunnen zien die op de bus lopen terwijl ETS probeert te programmeren.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmeer probleem Argus 220

Bericht door egfdevos »

Ik ga voor bus ligt in een lus.
Edwin
Gebruikersavatar
GW79
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 aug 2016, 09:53

Re: Programmeer probleem Argus 220

Bericht door GW79 »

De installatie is volledig door mijzelf gebouwd, zoals de rest van het huis
Er is momenteel 1 lijn en deze hangt rechtstreeks op de knx voeding, er zijn verder geen lijnkoppelaars gebruikt.

Ik heb inderdaad enkel aftakkingen in een lus van en naar de verdeelborden gelegd. Maar natuurlijk het andere einde nooit aangesloten om "echo" te vermijden. Bij eventuele problemen of draadbreuk later kan ik dan het andere einde aansluiten.

Alle andere deelnemers werken perfect zonder problemen. De 2 argus 220 bewegingsmelders in kwestie hangen samen op een aftakking met enkele sphinx 331 bewegingsmelders binnen, de sphinxen werken zonder probleem en zijn direct aanspreekbaar.

Als ik via de diagnose tool zie dat er niets op de bus in programmeerstand staat, ik daarna zeg download fisiekadres voor de argus en er dan met mijn magneetje overga om hem in programmeerstand te zetten krijg ik de melding dat er 2 componenten in programmeerstand staan en het dus niet mogelijk is.

Ik zal inderdaad het busverkeer eens goed moeten analyseren tijdens heel het proces maar ik dacht dat je tijdens "bus Monitoring" geen programmatie kon doen op de bus. ik moet het eens nakijken.

Misschien moet ik gewoon alles eens afkoppelen van de bus en proberen enkel de argus, aan te koppelen zodat er maar 1 deelnemer is om te programmeeren.

Alvast bedank voor jullie reactie's
Plaats reactie