Afwezigheidsdetector in elke kamer

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door egfdevos »

Voor een woning zou ik de van SRKNX van Ingenium kiezen.
Ik weet niet of zij de OEM zijn maar meerdere bieden deze aan.
Deze door het gat van een verlichtingsspot plaatsen. Hij is immers maar 25x45x65mm.

Gezien het detectie gebied dat deze dingen hebben gaat de positie niet echt van belang zijn meer de oriëntatie.
Edwin
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door carlw »

Ik ga waarschijnlijk voor de deze gaan:

http://www.luxomat.com/nl/index.php?ID= ... rtnr=92893" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.voltus.de/hausautomation/kn ... elder.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ingebouwd zie je hem quasi niet.
Keires
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 26 jul 2015, 21:16

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door Keires »

Ik heb die van Esylux in het gedacht. Zijn ook erg compact:

https://www.esylux.com/nl/be/k/automati ... P10426155/" onclick="window.open(this.href);return false;

De vlakke van Luxomat is wel knap, alleen zou je verwachten dat hij minder goed zou kunnen detecteren doordat hij zo vlak is.

Thanks!

@Edwin en carlw,

Waar hebben jullie bewegingsdetectoren geplaatst of gaan jullie er plaatsen?

De positie van de detector zelf is in zekere zin wel belangrijk. Aangezien zijn bereik afhankelijk is van de richting van de beweging. Als je bijvoorbeeld recht naar de detector toeloopt, dan wordt er minder snel een beweging gedetecteerd. Hierdoor is het bereik kleiner. Loop je in de dwarsrichting (schuin) van de detector dan is zijn bereik maximaal. Bijvoorbeeld:

De PD-C360i/8 MINI heeft een maximaal bereik van 8 meter (loopzone schuin voor de detector). Als je recht voor de melder loopt is dit bereik nog 'maar' 5m. Als je kleine bewegingen wilt detecteren, zoals stilzitten aan een bureau, dan is het belangrijk dat deze in het kleinste bereik van de detector zit. In dit geval 3m.

Aanwezigheidssensoren kunnen ook beter kleine bewegingen detecteren dan bewegingssensoren.

Nog een klein verschil tussen aanwezigheidssensoren en bewegingssensoren is de lichtmeting.

Een aanwezigheidssensor meet bij detectie constant de hoeveelheid licht, terwijl een bewegingssensor dit enkel 1x maal doet bij het begin van de detectie. Dus ruimtes die geen daglicht hebben, heeft aanwezigheidsdetectie weinig zin. Tenzij het een bureau/wc betreft.

Dit even ter info :)
djm300
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 10:40

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door djm300 »

Hallo allen,

Ik had aan de Basalte Auro gedacht (gelijkaardig design als de Luxomat) maar het prijskaartje (243€) zit me wat tegen. De Luxomat vind ik ook knap. Heeft iemand van jullie hem in gebruik?

Ik dacht hier om hem te gebruiken in traphal, WC, nachthal boven en aan de keldertrap.

Mvg
Joris
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door carlw »

Ik heb er een tiental geinstalleerd (luxomat) maar nog niet geprogrammeert, eerst mijn basis verlichting nu goed werkende krijgen met scenes etc..
Daarna begin ik aan de bewegingsmelders.

Op een ander forum zijn er verschillende mensen die deze aanraden en zeer tevreden van zijn.
Ik vind ze schitterend qua uiterlijk. Je ziet ze quasi niet zitten en zijn echt klein.
Als je met een vals plafond werkt, zorg maar dat de kabels goed in de buurt zitten, want het heeft me heel veel geprul gekost om soms de kabel te pakken te krijgen (slechts 44mm gatdoorgang).

Voor de plaatsing heb ik rekening gehouden met de "kleinste" afstand van detectie.
djm300
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 10:40

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door djm300 »

Dag Carl,

Goed om te horen, dan ga ik die eens in test nemen. Uit nieuwsgierigheid: 10 bewegingssensoren, is dat niet erg veel? Wil je elke ruimte monitoren voor beweging om licht te schakelen of is dit voor jou een alternatief voor een alarm?

groeten
joris
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door carlw »

Hey Joris,

Het idee is gewoon om met KNX een basis alarmsysteempje inéén te steken. Ik weet dat er veel commentaar op kan komen dat het niet echt veilig is etc, maar ik vond het overkill om voor een dedicated systeem te gaan terwijl je de basis functies ook zelf kan inéénboxen.

Lijstje melders:
- WC beneden
- Hal gelijkvloers
- Trap kelder
- Living
- Berging
- 2x Hal boven
- WC boven
- Bureau
- Carport (maar is een andere natuurlijk die ik nog moet kopen)

Allemaal wil ik ze gebruiken voor licht te schakelen buiten de living/bureau.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door teaser »

egfdevos schreef:
zo 18 sep 2016, 18:13
Voor een woning zou ik de van SRKNX van Ingenium kiezen.
Ik weet niet of zij de OEM zijn maar meerdere bieden deze aan.
Deze door het gat van een verlichtingsspot plaatsen. Hij is immers maar 25x45x65mm.

Gezien het detectie gebied dat deze dingen hebben gaat de positie niet echt van belang zijn meer de oriëntatie.
Edwin, wat is je ervaring met deze HF detectoren? Detecteren ze echt de kleinste beweging? Ik overweeg dit te plaatsen als extra sensor waar mijn PIR sensoren niet gevoelig genoeg zijn (bv badkamer/toilet). Kan het bereik klein genoeg ingesteld worden om bij een kleine ruimte als een toilet niet door de muren/deur heen te detecteren?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door egfdevos »

Ja, genoeg ervaring met HF. Werken beter dan PIR in kleine ruimtes zoals wc groepen. Vooral voor mensen die hun tijd er voor nemen...

Aangezien jij niet wilt dat ze door een muur of deur ook detecteren zou ik voor een andere techniek kiezen want afstellen is eigenlijk geen doen bij HF is mijn ervaring.

Als je maximale detectie wilt hebben binnen zo'n soort ruimte is ultrasoon denk ik een betere optie.
Edwin
Plaats reactie