Afwezigheidsdetector in elke kamer

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Keires
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 26 jul 2015, 21:16

Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door Keires »

Om extra energie te sparen denk ik eraan om in elke kamer een afwezigheidsdetector te plaatsen. Indien er na een bepaalde tijd geen beweging meer is, gaat de verlichting uit en wordt de verwarming naar een lagere stand geschakeld.

Ik stel mij alleen de vraag wat de terugverdientijd hiervan is. Deze detectoren zijn nogal prijzig en zeker als je voor de KNX versie gaat.

Hoe denken jullie hierover?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door 747driver »

Denk dat je jezelf de vraag moet stellen wat je primair wilt, geld besparen of energie besparen...
Gezien de prijzen van de sensoren zal het inderdaad lang duren eer de aanschafprijs terug is verdient.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door Dré »

Ik denk dat je er dan ook even aan moet gaan denken of je dit echt wilt, je moet er bijvoorbeeld aan gaan denken dat als er voor een bepaalde tijd geen beweging is, alles uit gaat, dit kan ook als hinderlijk worden ervaren, zeker als hij niet juist detecteert. Als ik bijvoorbeeld tv kijk kan ik best stil zitten wat kan resulteren in het uit gaan van de verwarming en eventueel licht.
Ook moet je er dan aan denken dat wanneer je naar bed gaat hij de verwarming niet aan gooit omdat jij je even omdraait in bed.

Als je huis goed geïsoleerd is zal ik het ook al niet zo snel doen, dan kun je beter kiezen voor een constante temperatuur.
Ik heb er dan wel geen verwarming op zitten maar bij mij gaat (bijna) alles uit als ik mijn alarm inschakel, dat zou je dus ook zo kunnen doen als je gaat slapen of weggaat.
Overigens zijn mijn inbraak detectoren gekoppeld aan mijn inbraak alarm, als ik nu door de hal loop en het is donker gaat het licht aan, wat voor mij eigenlijk niet eens echt nodig is.

En bedenk ook wanneer moet de kamer verwarmd worden direct na de eerste beweging of pas als je er 10 bent?
Keires
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 26 jul 2015, 21:16

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door Keires »

Bedankt voor jullie antwoord!

Ik heb het eigenlijk over afwezigheidsdectoren ipv aanwezigheidsdetectoren. Met andere woorden ga je de verlichting/verwarming uitschakelen als er geen beweging meer is. Het voordeel is dat de verlichting of verwarming niet onnodig aanspringt als je de ruimte betreedt.

Dus als je aan het slapen bent zal de verwarming niet zomaar aanspringen. Je kan het ook zo configureren dat 's nachts de detector genegeerd wordt.

Maar zoals je zegt is het nadeel van detectoren dat ze je moeilijk detecteren als je zeer stil zit. Je kan de nalooptijd langer nemen om dit te vermijden, maar dan heeft dan weer een nadelig effect op je energiezuinigheid :).

Nochtans wordt dit principe wel toegepast in gebouwen met veel lokalen.

Het blijft een twijfelgeval, maar de kans is groot dat je niet het resultaat bereikt dat je wenst :)
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door egfdevos »

Het is sowieso een goed idee de voorzieningen voor eventueel aanwezigheids / bewegings detectoren te plaatsen.

Voor de echte stilzitters (30+ min. op het toilet; Ja, die mensen bestaan.) hebben we detectoren die gebruik maken van microgolf ipv infrarood. Welke ook nog eens uit het zicht weg te werken zijn.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door Dré »

Interessant Edwin, maar heb je hier toevallig ook ervaring in en ook enig idee hoe het zit met verstoring van draadloos / wifi?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door egfdevos »

Zekers, gevoeligheid is natuurlijk een stuk beter tov IR.
Geen storing op andere systemen zover ik heb mogen constateren.
Een echt punt van aandacht is wel dat het door dun materiaal heen gaat. Goed voor het onzichtbaar wegwerken slecht voor ongewenste detecties door deuren of gipsplaatwandjes.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door Dré »

Interessant Edwin, ik ben wel geïnteresseerd hier in, niet dat ik het op dit moment kan gebruiken ergens voor maar misschien wel in de toekomst. Heb je misschien een linkje of iets dergelijks PM mag ook.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door egfdevos »

Steinel Presence Control PRO HF 360 KNX
(Is een speciale adapter voor te krijgen om deze op het plafond te leggen.)

Zijn natuurlijk meerdere fabrikanten die dit soort sensoren maken.
Edwin
Keires
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 26 jul 2015, 21:16

Re: Afwezigheidsdetector in elke kamer

Bericht door Keires »

Zeer interessant inderdaad, alleen een beetje lomp voor in een woning vind ik :).

Ik kan inderdaad de nodige bekabeling voorzien, maar als je compacte detectoren wil plaatsen dan lijkt het mij achteraf zeer moeilijk vissen naar de bekabeling. Een blindplaatje kan ik niet gebruiken aangezien de detector zelf kleiner is dan het uit te sparen gat voor het blindplaatje.

Ik zou een ijzerdraad aan de kabel kunnen hangen en die op de positie plaatsen waar de detector ooit kan komen.

Iemand hier een oplossing voor?

Grtz
Plaats reactie