Jalouziën aansturen afh. van stand van de zon

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Jalouziën aansturen afh. van stand van de zon

Bericht door Sceppi »

Hallo,

Welke hardware kan ik best voorzien om mijn screens automatisch aan te sturen in functie van de zonnestand en tijdstip? In de zomer wil ik bv. dat mijn screens automatisch sluiten als de zon op de ramen schijnt. In de winter mogen ze open blijven om te profiteren van zonnewinsten.

Welke knx hardware heb ik juist nodig? Ik denk oa. aan:
- weerstation?
- inlezen van Datum/tijd? (is het zomer of winter? is het voor of namiddag?)
- schemerschakelaar?
- andere?

Een weerstation is handig...maar wel heel erg duur vind ik. Kan ik bijvoorbeeld gewoon een astro klok gebruiken (evt. in combinatie met schemerschakelaar)? Hoe zouden jullie dit aanpakken?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Jalouziën aansturen afh. van stand van de zon

Bericht door egfdevos »

Gezien je eisen gaat het toch een weerstation met suntracing worden.
Al het andere gaat niet aan je verwachtingen voldoen.


Een lichtsensor op de bodem van een wit transparant stukje buis. (lengte en opstelhoek afhankelijk van de lichtinval in de betreffende ruimtes.)
Voor het geld van een beetje astro klok kun je ook een servertje inrichten en daarop zonstand-logica en klokken laten draaien en nog veel meer.
Edwin
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Jalouziën aansturen afh. van stand van de zon

Bericht door grindal »

Beste,

Ik maak momenteel gebruik van een "basic" weerstation. ( regen/wind/ schemer / temp)

zomer/winter: bij buitentemperatuur >26°C = screens neer
's avonds schemer = alles neer
's ochtends op timer... => je wil niet dat je sceens open gaan om 5h 's morgens als je eens een keertje wil uitslapen ;-)
wind/storm = alles omhoog
wind is een issue, zeer moeilijk te voorspellen, als je echt op wind wil "beveiligen" is volgens mij nog steeds het beste een windsensor op elke gevel.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Jalouziën aansturen afh. van stand van de zon

Bericht door Dré »

Ik heb de mijne nog niet juist ingesteld, voor temperatuur (als warmte en kou buiten houden) maar op dit moment heb ik een van de beveiligingen gebruikt dat hij niet omhoog/omlaag mag gaan als mijn inbraak alarm is ingeschakeld (scene slapen).
Ik heb het overigen over rolluiken en ik denk niet dat ik de mijne omhoog wil laten sturen bij regen of wind, ik verwacht namelijk niet dat mijn rolluiken hierdoor beschadigd raken, al schrijft een fabrikant/leverancier dat wel voor ivm garantie. Maar als ik jou goed begrijp heb jij screens en dat vind ik dan toch wel een stuk kwetsbaarder.
Plaats reactie