eib over powerline

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
arnevt
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 11 mar 2009, 14:10

eib over powerline

Bericht door arnevt »

ik zou de bestaande stopcontacten willen voorzien van inbouwactoren, via powerline (om in mijn bestaande woning niet te veel nieuwe kabels te trekken)

is dit aan te raden? ik vind er namelijk weinig van terug in de verschillende catalogi?

hoe koppel ik dan met de bestaande eib bus? is er een soort eib <-> wired koppelsysteem?

groetjes
Arne
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: eib over powerline

Bericht door KNX_Steven »

Het KNX Powerline systeem is een heel betrouwbaar systeem, believe it or not.
Helaas heeft powerline communication door rotzooi als X10 in de 80's en 90's een slechte naam gekregen.
Powerline systemen worden in labo's getest door storingen op het 230 V netwerk te zetten, van verschillende soort, duur, frequentie e.d. Dan wordt de grootte (amplitude) van dat stoorsignaal verhoogd tot het Powerline communicatie-systeem door de knieën gaat. (De grens ligt daarbij geloof ik op een telegramverlies van 0,2 %). Het KNX Powerline systeem doorstaat daarbij storingen die minstens 30 dB tot 50 dB en zelfs 60 dB groter zijn dan het niveau waarbij andere powerline systemen het al opgeven... en dat zijn dB (decibel), m.a.w. KNX Powerline verdraagt storingen die tientallen keren groter zijn dan wat andere systemen verdragen. Het is dus veruit het meest robuuste powerline systeem. Dat komt vooral door het gebruik van Spread Frequency Shift Keying en het gebruik van digitale filters.

Het is dus een heel betrouwbaar systeem.
Jammer genoeg is er maar weinig enthousiasme bij de fabrikanten: hoofdzakelijk ABB en Busch-Jaeger verkopen de produkten.

Er is inderdaad een "Powerline Mediacoupler". Die werkt als een klassieke KNX TP1 Lijnkoppelaar, met Powerline aan de secundaire zijde. Je TP1 (Twisted Pair) is dus de hoofdlijn (Main Line) en Powerline de lijn (Line).

2009.03.12: een par dikke shreiffauten eruit gehaalt.
koenti
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 jun 2009, 22:36

Re: eib over powerline

Bericht door koenti »

Ik heb een bestaande EIB installatie (TP) en wil gedeelte van mijn tuin op Powernet EIB zetten. Ik denk dat ik volgende beide componenten nodig heb:
Fasekoppelaar 6984-500
Sperfilter 6981-500

Is dit correct? Aangezien de sperfilter parallel staat op de lijn, doet de volgorde er niet echt toe? Is http://www.domoticashop.com OK om bij te bestellen?

Koenti
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: eib over powerline

Bericht door KNX_Steven »

Een sperfilter heb je wel nodig, want anders gaan je Powerline telegrammen je woning buiten, en dat mag niet.
Een fasekoppelaar heb je alleen nodig als je meerdere fasen hebt in je installatie en als je in je tuin ook die apparaten daadwerkelijk op verschillende fasen hebt aangesloten.
Vergeet wel de Media Coupler (Medienkoppler) niet als je vanuit je TP1 installatie iets wil sturen in de tuin.
koenti
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 jun 2009, 22:36

Re: eib over powerline

Bericht door koenti »

Als ik de mediacoupler neem, dan moet ik de fasecouplers niet nemen. Is dit zo?
elkristo
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 10:07

Re: eib over powerline

Bericht door elkristo »

Na het verbinden van de powerline met het normale TP gedeelde, heeft de powerline dan dezelfde mogelijkheden van programmatie als het TP gedeelde?
Zijn er beperkingen bij deze verbinding? Moet je eigenlijk een TP gedeelde hebben of kan je enkel met Powerline Werken?
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: eib over powerline

Bericht door KNX_Steven »

Het Twisted Pair gedeelte kan evengoed met het Powerline gedeelte communiceren als met een ander Twisted Pair gedeelte. Welk soort beperkingen had je gevreesd?
Je kan evengoed enkel met een Powerline gedeelte werken, maar daar zijn minder produkten voor.
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: eib over powerline

Bericht door ferry »

Heeft er verder nog iemand ervaring met powerline/Powernet. Overweeg het toe te gaan passen in een verbouwing waar maar zeer selectief gesloopt gaat worden. Klant wil wel graag domotica. Wat zijn bijvoorbeeld jouw bevindingen? vaak storingen?
Wie wil zijn ervaringen delen?
se7en
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 13 apr 2009, 23:30
Locatie: Ninove

Re: eib over powerline

Bericht door se7en »

Kan er mij iemand ervaringen en/of een leverancier laten weten.
Zoek dringen hardware om een extra stopcontact te bedienen maar helaas is er geen buskabel in de directe buurt.

bedankt
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: eib over powerline

Bericht door egfdevos »

ABB/BJ is de enige overgebleven leverancier van consumenten PL producten.
Voor hoelang is nog de vraag aangezien de markt zeer klein is en de toenemende netvervuiling langzaam een groter probleem begint te worden. (sterker signaal nodig, meer warmte ontwikkeling in de inbouw-actoren)

Als het kan wachten tot half volgend jaar dan is ETS5 uit en daardoor komen ook meer leveranciers met RF+ componenten.
Dan kun je het draadloos oplossen.

Op dit moment is er nog maar één leverancier van RF+ en dat is MDT.
http://www.mdt.de/EN_RF_Line_Coupler.html
http://www.mdt.de/EN_RF_Switch_Actuator_UP.html


P.S. voor vlug en goedkoop:
Neem een KlikAanKlikUit zender en ontvanger met 230V voeding.
Zender op een knx actor-uitgang en klaar.
Laatst gewijzigd door egfdevos op za 07 dec 2013, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwin
Plaats reactie