Deurbel

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
stinuz
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 10:46

Deurbel

Bericht door stinuz »

Hallo,

Even een vraag i.v.m. een KNX schakelaar. Op de plaats waar mijn GONG van mijn deurbel hangt heb ik 230v en de buskabel beschikbaar. De 230v is deel van een stroomkring die door mijn huis loopt dus deze kabel is niet exclusief gebruikt voor de GONG . Ik gebruik al enkele jaren een GONG die op 230v werkt (zie schema hieronder). Hierbij heb ik de drukknop overbrugd / kortgesloten. Een KNX relais (Hager TXB201a) schakelt de 230v voor een aantal seconden wanneer er iemand op mijn deurbel buiten duwt.

Aangezien dit niet de meest ideale manier is van aansturing vroeg ik mij af of er een KNX relais bestaat die ik als schakelaar aan de normale drukknop kan koppelen. Dus de kring met drukknop op het schema:

Afbeelding

EDIT: Mocht er iemand een goed alternatief kennen, bv een GONG enkel op KNX Bus, alle oplossingen zijn welkom.

Alvast bedankt,
Stijn
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Deurbel

Bericht door 747driver »

Snap niet waarom je huidige opstelling niet ideaal zou zijn.
Wat zou dan wel ideaal zijn?
Het schakelen van de drukknop ingang heeft (lijkt mij) als nadeel dat er altijd 230V op de gong staat en er waarschijnlijk ook continue een beetje stroom wordt verbruikt.
Het schakelen van 230V zou dan goedkoper zijn toch?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Deurbel

Bericht door egfdevos »

Zoals het nu zit is het al de ideale manier.
Edwin
stinuz
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 10:46

Re: Deurbel

Bericht door stinuz »

Op verschillende momenten wordt soms de gong getriggerd. bv, ook als stil alarm. Als ik op de deurbel duw gebeurt het soms dat de deurbel geen DING DONG genereert. Dit komt omdat ik het product verkeerd gebruik en de 230v schakel. Ik heb dit opgelost door via mijn domotica server een sequentie in te stellen die 2x stroom op de deurbel zet met een tussenpauze van 3 seconden. in 95% van de gevallen hoor ik dus 2x mijn deurbel gaan. in 5% van de gevallen maar 1x.

Een 2de probleem is het feit dat ik ooit eens gemerkt heb, voor welke reden dan ook, dat de deurbel onder stroom bleef staan. Ik kon toen duidelijk horen dat de transfo aan het zoemen was. In mijn ogen, als dit gebeurt als ik niet thuis ben, of op vakantie ben, zou die GONG kunnen overhitten op zo een moment.

Dit zijn volgens mij 2 redenen om het toch op de andere manier te schakelen.

Heeft iemand een idee of dit mogelijk is? Of een alternatief?

Mvg,
Stijn
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Deurbel

Bericht door egfdevos »

Dan zet je het relais op de plek van de doorverbonden drukknop.
Edwin
stinuz
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 10:46

Re: Deurbel

Bericht door stinuz »

egfdevos schreef:Dan zet je het relais op de plek van de doorverbonden drukknop.
Ja en dat begrijp ik niet zo goed. Die relais schakelt 230v. Ik veronderstel dan dat ik een spanningsloze relais nodig heb?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Deurbel

Bericht door egfdevos »

Dit relais contact is potentiaal vrij. Dat wil zeggen het heeft geen spanning van zichzelf. (Er zit niks intern doorverbonden.)

Hij schakelt nu 230V omdat je hem in het 230V circuit hebt geïnstalleerd.
Je haalt hem daar van tussen en plaatst hem in het beldrukker circuit.
Dan schakelt hij net zo makkelijk in dat 8-12V circuit dat maakt voor dit relais contact niks uit.

fase op L van de bel
nul op N van de bel

relais contact S1 op het beldrukker contact van de bel (geen draden ergens anders vandaan/naartoe)
Edwin
stinuz
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 10:46

Re: Deurbel

Bericht door stinuz »

Bedankt Edwin,

Ik ging ervan uit dat ik verplicht was om die 230v te gebruiken. Bij de installatiehandleiding wordt dit ook zo weergegeven. Ik probeer het eens uit en laat nog iets weten!

Mvg,
Stijn
stinuz
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 10:46

Re: Deurbel

Bericht door stinuz »

Dag Edwin,

Bedankt voor de input. Dit werkt uiteraard perfect. Soms moeten we het dus niet te ver gaan zoeken. De input is een niko deurbel Afbeelding en hiermee laat ik de relais schakelen zolang deze ingedrukt wordt. Op deze manier kan ik dus mijn 230v deurbel correct gebruiken. Het enige wat ik merk is dat wanneer je heel snel en kort duwt, dat er soms niets gebeurt. Nu ga ik eens kijken of de input uberhaupt wel een fractie van een seconde schakelt en dus telegrammen verstuurt op de bus of dat het aan de uitgang ligt. Ik hoop het 2de, in dit geval kan ik via mijn server een sequentie maken dat de uitgang langer schakelt.

Gr
Stijn
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Deurbel

Bericht door egfdevos »

Heb hem nu even niet bij de hand.
Maar op ingangen zit meestal een ontdenderfunctie om verkeerd registreren tegen te gaan. Deze tijd dan zo laag mogelijk instellen.
Dit zou dan een betere registratie op moeten leveren.
Edwin
Plaats reactie