Rookgastemperatuur meten

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
cobra667
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 16:03

Rookgastemperatuur meten

Bericht door cobra667 »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum maar ik zit gelijk al met een vraag.
Omdat we regelmatig problemen hebben dat wanneer de houtkachel brandt, we rookgassen binnen krijgen via de ventilatie (type D) ben ik op zoek naar een oplossing om (tijdelijk) de ventilatie automatisch uit te schakelen wanneer de kachel brandt.
Mijn idee was om een temperatuursensor te bevestigen op het rookafvoerkanaal (inox) en hier de temperatuur te meten.
Wanneer de temperatuur dan hoger is dan bijv 60° zou ik dan ervoor zorgen dat de voeding voor de ventilatie uitvalt (Ventilatiesysteem kent geen parameter om volledig uit gezet te worden).
Het enige probleem dat ik heb is een knx temperatuursensor vinden die een voldoende range aan temperaturen kan meten, aangezien de rookgassen toch wel behoorlijk warm kunnen worden.
Of zou ik bijvoorbeeld kunnen volstaan met een standaard component met daaraan een externe temperatuurvoeler die tegen voldoende hitte kan?
En zo ja, welk type temperatuurvoeler te nemen dan?
PS aangezien ik hier een heel beperkte functionaliteit zou ik een zo simpel mogelijke component willen. In de duurdere range vond ik bijvoorbeeld wel de arcus-eds SK01-T-HTF, maar das toch al een vrij dure aangelegenheid - zelfs naar knx normen.

Groeten,
Bart Grieten
nederbos
Berichten: 24
Lid geworden op: di 01 feb 2011, 16:11

Re: Rookgastemperatuur meten

Bericht door nederbos »

Ik zou denken een bimetaalschakelaar bevestigen op uw rookafvoerkanaal en die verbinden met een binaire ingang
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Rookgastemperatuur meten

Bericht door egfdevos »

nederbos schreef:Ik zou denken een bimetaalschakelaar bevestigen op uw rookafvoerkanaal en die verbinden met een binaire ingang
Dat is idd een heel simpele en doeltreffende oplossing.

:idea: Uit een oude frituurpan slopen. Even met een goede temperatuurmeter na installatie instellen en klaar.
Edwin
cobra667
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 16:03

Re: Rookgastemperatuur meten

Bericht door cobra667 »

he thx daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
ga ik zeker eens proberen!
Plaats reactie