uitgang dimmer schakelen?

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

uitgang dimmer schakelen?

Bericht door teaser »

Ik zit met volgende situatie: traphal met meerdere verdiepingen, en op elke overloop verlichting die apart moet kunnen geschakeld worden. In totaal 6 lichtpunten. Nu wil ik echter dat de verlichting ook gedimd aan kan gaan zodat je bv niet verblind wordt als je naar het toilet moet 's nachts. Het is dus geen vereiste de 6 lichtpunten apart te kunnen dimmen.
Om dimmers uit te sparen - en dus ook een hoop geld - dacht ik misschien achter de dimmer een schakelactor te steken waarmee de 6 lichtpunten apart geschakeld kunnen worden, maar dus gevoed vanuit 1 enkel dimkanaal. Wordt zoiets gedaan? Ik heb Zennio dimmers (DimInBox), de documentatie vermeldt hier niets specifieks over. Qua implementatie zal ik er uiteraard voor zorgen dat er altijd minstens 1 kanaal geschakeld is voordat de dimmer ingeschakeld wordt, en eventueel het telegram naar de dimmer met een kleine vertraging t.o.v. de ON naar de schakelactor laten sturen.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: uitgang dimmer schakelen?

Bericht door egfdevos »

Uitgaande van LED en die schakelen we in dan hebben we een heel fijne inrush current.
Hij zal het vast een aantal keer doen maar de levensduur van je dimmer gaat drastisch naar beneden.
Waarschijnlijk gaat bij het bijschakelen de reeds ingeschakelde verlichting even knipperen.
Edwin
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: uitgang dimmer schakelen?

Bericht door teaser »

LED, inderdaad. Maar die inrush current heb je toch altijd? Voor 1 lichtpunt zou het toch geen verschil mogen maken of er wel of niet nog iets schakelt na de dimmer - gesteld dat de schakelaar altijd gesloten is op het moment dat je de dimmer inschakelt?
Maar inderdaad, als je lichtpunten bijschakelt heb je opnieuw een hoge stroom, daar had ik nog niet aan gedacht.
Back to the drawing board dus. Andere suggesties om dit economisch op te lossen?
Plaats reactie