combinatie knx IP router en knx IP 'schnittstelle'

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
skynet1230
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 21:22

combinatie knx IP router en knx IP 'schnittstelle'

Bericht door skynet1230 »

Hallo iedereen,

ik ben al een heel tijdje bezig met EIB- vooraleer het knx werd- en dus ook niet echt grootgebracht met IP.
Nu is mijn huisinstallatie al een hele tijd tegen zijn '1-lijn limieten' aan het lopen (60+ deelnemers) en ik heb zojuist nog een aantal aanwezigheidssensoren besteld......
Momenteel heb ik een IP backbone met een Gira IP router als koppelaar tussen mijn IP netwerk en mijn 'ene lijn'. Hiermee kan ik alles programmeren enz.
In eerste instantie wou ik mijn 2de lijn met een traditionele lijnkoppelaar (dus 2 in totaal) opbouwen maar ik zie hier wat tegen op zowel inzake ruimte als energieverbruik in mijn 2de domokast door het plaatsen van een derde voeding/spoel/lijnkoppelaar, zodat ik overweeg om alles maar met IP te verbinden (enkel 2 eenheden brede REG eenheid en geen extra voeding/spoel).
Mijn vraag nu:
kan ik nu de 2de lijn met een 'IP Schnittstelle' via de vrije ethernetaansluiting van mijn Gira router (op de eerste lijn) verbinden met het IP netwerk en toch alles met elkaar verbinden en programmeren enz. of moet het met een 2de IP router gebeuren?
(alles wat ik ervan lees en weet duidt op een negatief antwoord maar ik vraag het hier graag aan de experts onder jullie om zeker te zijn. Het prijsverschil tussen een IP router en een 'IP Schnittstelle' is immers wel erg groot).
Dank je wel,

Eric
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: combinatie knx IP router en knx IP 'schnittstelle'

Bericht door egfdevos »

"schnittstelle" = "interface" voor het gemak.

Nee, gaat niet.
Een interface is daar niet "slim" genoeg voor vandaar het prijsverschil.

Je hebt twee optie.
2de IP-router + voeding
of een
lijnkoppelaar + voeding

Persoonlijk zou ik voor lijnkoppelaar gaan scheelt al gauw ong. €80,-

Maar probeer eerst eens of het goed werkt met die paar extra aanwezigheidssensoren.
Tegenwoordig is die 64 deelnemers geen harde limiet meer. Je kunt er wel een beetje overheen.
Edwin
skynet1230
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 21:22

Re: combinatie knx IP router en knx IP interface

Bericht door skynet1230 »

Bedankt voor het antwoord!
Ik ga af en toe inderdaad al eens over het theoretisch max. aantal deelnemers als ik iets uittest. Momenteel zonder problemen te ondervinden.

Ik heb momenteel wel 2 Siemens N125 voedingen parallel op 1 lijn geplaatst omdat ik voorheen hierover al een (verwijderd) artikel op Linkedin had gelezen. Wat ik hierover nog wel terugvind:
The range of N 125 power supplies from Siemens offers currents of 160 mA, 320 mA and 640 mA. All of them use the same housing, ensuring easy interchange and therefore fast and convenient upgrading of power supply to the building systems. Two 640 mA power supplies can be connected in parallel, thus delivering 1,280 mA to a maximum of 128 bus users in one line. Both power supplies can be installed in the same control panel – with no need for observing a certain clearance between the lines.

Dus....zou ik eigenlijk gewoon kunnen blijven uitbreiden?
Of zie ik iets over het hoofd bv. inzake programmering of ETS?
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: combinatie knx IP router en knx IP 'schnittstelle'

Bericht door KNX_Steven »

In je private woning zou je gerust kunnen blijven uitbreiden en 'zien of het werkt'.
(Iemand die dit beroepsmatig doet, zou moeten kijken hoeveel TP1-64 devices en hoeveel TP1-256 devices hij heeft. De regel is
4 x #TP1-64 + #TP1-256 < 256
(Als je niet weet of kunt vinden of een device TP1-64 of TP1-256 is, neem dan TP1-64.)

Uiteraard moet ook het DC-prentje nog kloppen. Daarvoor moet je de worst case stromen van al je devices optellen en dit moet kleiner zijn dan de geïnstalleerde DC-current van de power supplies.)
Plaats reactie