Elektrisch deurslot

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Elektrisch deurslot

Bericht door Sceppi »

Hallo,

Wat heb ik nodig om een gewoon 12V elektrisch deurslot te kunnen openen met een druk op een sensor (bv. touch button)?
(bv. https://discountoffice.be/p/elektrische ... oCgcXw_wcB

Dank
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Elektrisch deurslot

Bericht door teaser »

Een 12V voeding en 1 uitgang van een schakelactor.
Wel geen 230V combineren met 12V op dezelfde actor.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Elektrisch deurslot

Bericht door Dré »

Houd er wel rekening mee, dat zoals ik het lees, dit slot altijd onder spanning moet staan om gesloten te blijven, dus valt de spanning weg is de deur open. Geen idee waar je het voor wilt gaan gebruiken maar let daar op.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Elektrisch deurslot

Bericht door Joep »

Ik lees niet terug op wat voor een deur je dit wilt toepassen maar zo'n elektrische sluitplaat is leuk voor een binnendeur maar voor toepassing op een buitendeur is dit niet echt aan te raden. Dit omdat je de deur nooit op het nachtslot kan draaien (kan wel, maar dan kan je je deur niet meer elektrisch openen)


Ik heb bij mij in de voordeur een abloy el520 motorslot geplaatst. Deze gooit automatisch de nachtschoot uit als de deur weer dicht is waardoor het ook verleden tijd is om de deur achter mijn kont op het nachtslot te draaien. In mijn geval zit er een kaartlezer naast de deur waarmee ik de deur kan openen. misschien een beetje overdreven maar ik vindt het echt ideaal dat ik niet meer voor de deur hoef staan te zoeken naar de juiste sleutel maar gewoon mijn sleutelbos voor de kaartlezer kan houden om de deur te openen :D :D
fiha
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:59

Re: Elektrisch deurslot

Bericht door fiha »

Iemand ervaring met het Assa Abloy Mediator slot? Ik heb enkel bekabeling aan de deurstijl en motorsloten willen de scharnierkant, dus enkel elektrische sluitplaat is een optie... Ik wil eigenlijk weten of ik deze overdag als gewone binnendeur kan gebruiken (dus kruk aan beide kanten), maar 's nachts het slot automatisch kan laten dichtgaan (via domotica sturing). Kan je met de Mediator ook nog bijkomende een gewone cylinder gebruiken en krijg je het dan nog elektrisch open of enkel mechanisch?
baggins
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 11:17

Re: Elektrisch deurslot

Bericht door baggins »

Ik heb een Mediator. Deze is wel in mijn voordeur geïnstalleerd, dus zit er aan de buitenkant geen kruk.

De deur wordt geopend met een ekey vingerscanner.
Aan de binnenkant zit dan wel een kruk waarmee de deur kan geopend worden. Dus indien er aan de buitenkant ook een kruk zou zitten zou je ze daarmee ook open kunnen doen.
Er is ook nog een cylinderslot (aan de binnenkant) waarmee de deur kan vergrendeld worden. Dit moet dan wel mechanisch ontgrendeld worden wil je de deur weer automatisch laten bedienen...

Ik denk dus dat wat jij wil met een Mediator niet mogelijk is.
fiha
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:59

Re: Elektrisch deurslot

Bericht door fiha »

Ah ok.

Als ik aan de buitenkant geen kruk voorzie (maar bv zo een bol), kan ik dan de deur toch nog langs buiten openen indien 'permanent ontgrendeld' op staat? Het is niet duidelijk wat ze in de brochure bedoelen met 'permanent ontgrendeld'.

Alvast bedankt
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Elektrisch deurslot

Bericht door egfdevos »

'permanent ontgrendeld' = geen spanning >> deur open
Edwin
baggins
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 11:17

Re: Elektrisch deurslot

Bericht door baggins »

De werking van de Mediator veronderstelt dat de deur is uitgerust met een automatisch sluitende mechanische vergendeling.

Met andere woorden: als de deur dichtgetrokken wordt, zal er een mechanische vergrendeling gebeuren (bij mij een vijfpuntsvergrendeling).
Als de Mediator geactiveerd wordt drukt hij de nachtschoot (of hoe dat ding ook moge heten) in, waardoor de deur mechanisch ontgrendeld wordt.

Als die bol dan een gewone bol is, zul je de deur daar niet mee openkrijgen. Is de bol eigenlijk een verdoken kruk, dan wel, maar dan ga je de deur altijd kunnen openen.
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Elektrisch deurslot

Bericht door Sceppi »

teaser schreef:
wo 22 feb 2017, 16:13
Een 12V voeding en 1 uitgang van een schakelactor.
Wel geen 230V combineren met 12V op dezelfde actor.
Waarom is dat zo? Ik heb nog een vrij kanaal van 1 van mijn licht schakelaar actoren (TXA610B).
Kan ik deze niet gebruiken?
Plaats reactie