Verschillende automaten (en verliesstroomschakelaars) op 1 relais

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
yoshiwa
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 06 jan 2016, 12:21

Verschillende automaten (en verliesstroomschakelaars) op 1 relais

Bericht door yoshiwa »

Dag allen,

een vraagje i.v.m. relais, zekeringen en verliesstroomschakelaars.
Laat ik direct het voorbeeldje geven dat mijns inziens meest 'extreem' is, aangezien ik denk dat dit ok is, maar toch even wil aftoetsen.

Stel, ik heb een relaisblok met 6 relais, mag ik dan de situatie doen zoals uitgetekend:
tekening_elek.jpg
tekening_elek.jpg (104.08 KiB) 4998 keer bekeken
Het gaat dus vooral om het 'mengen' van automaten op een relaisblok. Ik vermoed dat dit ok is gezien alles toch altijd optisch geisoleerd is, en dus die relais weinig te maken heeft met de spanning op die automaten, en al zeker niet tussen 2 onderbrekers op de blok, maar toch.
Want als de redenering zou zijn dat je met 1 automaat een relais volledig spanningsloos moet kunnen maken lijkt me dit sowieso nonsense, want hij krijgt nog spanning van de busvoeding, maar dat is ntlk wel geen 230V.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Verschillende automaten (en verliesstroomschakelaars) op 1 relais

Bericht door teaser »

Hetgeen je tekent mag perfect, alleen je redenering slaat nergens op :)
Er is helemaal niets optisch gescheiden. Maar omdat alle kringen op een spanning van 230V werken is er geen groot gevaar moest er zich een isolatieprobleem voordoen tussen 2 relais in dezelfde module. Wat absoluut niet mag is bv 24V en 230V schakelen met dezelfde module.

Voor een module in een verdeelkast geldt volgens mij de regel ook niet dat je die spanningsloos moet kunnen zetten met 1 automaat. Je opmerking over de busspanning doet hier niet terzaken want op ZLVS gelden die regels niet.
yoshiwa
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 06 jan 2016, 12:21

Re: Verschillende automaten (en verliesstroomschakelaars) op 1 relais

Bericht door yoshiwa »

bedankt trouwens voor de bevestiging :)
Over de niet relevante maar interessante onderwerpen, in die relais zit je vermogensdraad toch altijd optisch gescheiden van je stuurkant? En de relais zullen intern toch ook wel omkapseld zijn zodat ze elektrisch van elkaar gescheiden zijn ? Of zitten die intern in die module echt gewoon vlak naasteen zonder enige afscherming in het idee van 'het is toch allemaal dezelfde spanning, dus het doet er niet toe'?
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Verschillende automaten (en verliesstroomschakelaars) op 1 relais

Bericht door cevers »

Denk dat je fysiek gescheiden bedoeld?
En ja. Scheiding is altijd door isolatie en seperatie. Kwa relais is dit bepaald in de EN 61810 voor combineren van verschillende spanningen in 1 relais
Zoals contact en banen afstand moet >=4mm zijn om verschillende spanningen tot 1kv te combineren.

Allemaal nuteloze informatie aangezien geen van de KNX actoren hieraanvoldoen en overal word aangegeven je geen SELV met niet SELV laagspanning mag combineren (SELF = veilige lage spanning, laagspanning = AC tot 1Kv)

En intern is er wel degelijk een isolatie / afstand tussen de contacten aangezien verschillende groepen ook verschillende spanning kunnen zijn (3 fasen enzo)
Plaats reactie