KNX LED dimmer

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

KNX LED dimmer

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi,

Ik heb momenteel een "Gira Dimactor ‘Universal’ 4-voudig 210 W".
De halogeenlampen die hij dimt, zijn ondertussen vervangen door LED-lampen.
Echter, LED dimmen, daar lijkt dat ding niet voor gemaakt te zijn. Het dimbereik is zéér beperkt (heel snel van 0 naar 100). En één reeks van LED spots flikkert bij maximale belasting.

Daarom wil ik deze dimactor vervangen. Heeft iemand van jullie ervaring met een KNX LED dimmer? Welke is aan te raden?

Bedankt,
Dries
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: KNX LED dimmer

Bericht door teaser »

Kans is klein dat je veel betere resultaten krijgt met een andere dimmer.
Leds dimmen is moeilijk.
Uit je verhaal maak ik op dat je led retrofitlampen hebt gekocht. Deze zijn in enorm uiteenlopende kwaliteit te vinden. De driver van de led moet in een zodanig kleine ruimte (de lampvoet) gepropt worden dat het moeilijk is deze kwalitatief te ontwerpen, laat staan ze ook nog eens goed te laten dimmen. Ook de combinatie lamp-dimmer maakt uit. Sommige lampen werken goed met bepaalde dimmers maar niet met anderen. In dit opzicht is het wel goedkoper om eerst verschillende lampen te testen, ipv verschillende dimmers te proberen.
Verder, het flikkeren van die ene reeks kan wijzen op overbelasting. Hoeveel lampen van hoeveel Watt zijn het in die reeks? Haal er eens eentje uit, heb je dan dezelfde problemen? Op een 210W dimmer kun je niet 210W aan led lampen hangen. Beste is een factor 1/10 toe te passen, dus MAX 21W leds op een 210W dimmer.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: KNX LED dimmer

Bericht door charlez »

Ben momenteel zelf ook de oefening aan het maken.

Ik heb zelf een ABB dimactors, voorlopig redelijk goed resultaat met Philips Master LED's.
De dimcurve loopt natuurlijk niet zoals halogeen.
Kan deze wel een beetje bijsturen met mijn actors, maar nog geen tijd gehad om dit verder te testen.

Heb ook enkele andere merken van LED's getest en deze blijven oa branden bij uitschakeling.
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: KNX LED dimmer

Bericht door Sceppi »

Fase aan/afsnijding in combinatie met led geeft vaak problemen. Beter is de driver zelf het werk te laten doen. Gebruik daarom 0-10V dimmers die de driver gaan aansturen. Kan ook met Dali (je kan dit zien als een digitale variant van 0-10V. In dit geval gebeurt de sturing niet door ZLVS, maar door digitale signalen).

Uiteraard is dit enkel mogelijk indien je bekabeling hierop is voorzien...
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: KNX LED dimmer

Bericht door cevers »

Beste dimmer voor LED lampen is op dit moment voor ons de DMG 2T van theben.
Met 230V LED lampen geeft dit tot nu toe het beste resultaat en is het beste in te stellen.
Zitten profielen in voor oude en nieuwe type LED lampen en ook een profiel voor LED lampen die gedimd niet aan willen gaan. (hij start met 100% en dan naar dim percentage)

Dat gezegd blijft het beste om via DALI/DMX/1-10V de driver te sturen aangezien dan de driver de uitgang regelt. Is jammer genoeg niet altijd mogelijk ivm bestaande bekabeling.

Zoiezo altijd fase afsnijding gebruiken, anders kun je de meeste LED lampen/drivers gedag zeggen na verloop van tijd. :cry:
Plaats reactie