Hager TYA663AN Philips Master LED en Filament LED

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Laurens
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 12 apr 2017, 10:19

Hager TYA663AN Philips Master LED en Filament LED

Bericht door Laurens »

Ik heb hier een MDT 2 kanaaldimmer op 3 TALALED 6W filament lampen en op het andere kanaal op 4 Philips Master LED lampen.
Op de Philips Master LED lampen valt de flickering mee, maar op de filament lampen is het niet uit te houden. MDT wil mij 80% terug betalen als ik hem terug stuur. Wat ik belachelijk vind want blijkbaar weten ze intern dat het niet werkt met Philips Master LEDs (en publiceren ze dat niet) en staat er in hun documentatie enkel dat de minimum load 2W moet zijn en verder niets van beperkingen of voorwaarden.

Hoe dan ook, ik zoek iets wat wel werkt. Ik dacht van de Hager TYA663AN te proberen omdat die volgens Hager geen minimum load heeft en blijkbaar een soort zelf lerend algoritme heeft voor LED-verlichting. Weet iemand wat dat laatste is?

Ik lees hier ook goede ervaringen over Theben dimmers, maar ze lijken mij gelijkaardig aan die van MDT en ze vermelden zelfs 5W ipv 2W als minimum load. Ik lees ook dat ABB samen werkt met Philips, maar het zijn meer de filament lampen die een probleem vormen.

Op andere plaatsen heb ik DMX als lichtsturing, maar voor deze 2 plaatsen is DALI, DMX of 1-10V niet mogelijk omwille van de armaturen (en de kabels die er nu al liggen).
Laurens
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 12 apr 2017, 10:19

Re: Hager TYA663AN Philips Master LED en Filament LED

Bericht door Laurens »

Volgens Talaled zou het moeten werken met een Varilight V-pro JSP401 (dat is geen KNX-dimmer).
Ik probeerde het zelf met een oude Eltako EUD12Z-UC en daarop kan ik ze ook dimmen zonder flickering, alleen kan ik niet zo laag gaan en vallen ze rond 40/50% al volledig uit. En dat is ook geen KNX-dimmer natuurlijk.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Hager TYA663AN Philips Master LED en Filament LED

Bericht door egfdevos »

:lol: LED verlichting fase-dimmen en er vanuit gaan dat dat altijd perfect werkt.

Vind het nog heel schappelijk zelfs van MDT dat ze überhaupt je tegemoet willen komen.
Edwin
Laurens
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 12 apr 2017, 10:19

Re: Hager TYA663AN Philips Master LED en Filament LED

Bericht door Laurens »

Met de Theben dimmer lukt het perfect. De Philips Master LED werken 1-100% en de filament lampen 30-100%.
Enkel onder de 30% nog wat flickering. Met een RC-element zou ik het volgens Theben nog kunnen verbeteren. Zijn er DIN-mount RC's? Of welke weerstand/condensator combinatie kan ik dan het beste gebruiken?
Plaats reactie