Afzuigkap verbinden met KNX

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
emielvh
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 23:29

Afzuigkap verbinden met KNX

Bericht door emielvh »

Hallo,

Ik heb een downdraft afzuigkap (Lenoxx parsifal) die middels een lift uit het aanrechtblad komt als je deze wilt gebruiken. Deze kan ik nu middels een klein bedieningspaneel bedienen, zie ook bijgevoegde foto. De volgende functie zijn aanwezig.

Knoppen
- Omhoog (afzuigkap komt uit aanrecht omhoog)
- Omlaag (afzuigkap verdwijnt weer in het aanrecht)
- Motor aan/uit (de motor aan of uit zetten, bij aanzetten start deze in stand twee)
- Motor stand hoger
- Motor stand lager

Led(status)lampjes
- Motor stand 1
- Motor stand 2
- Motor stand 3
- Motor stand 4
- Filter schoonmaken (gaat branden na x aantal uren in bedrijf)

Graag zou ik de afstandsbediening willen aansturen middels KNX zodat ik met 1 druk op de knop zowel de afzuigkap omhoog kan laten komen, daarna de motor aanzetten en direct op motor op stand drie zetten.

Zelf zat ik te denken om het bedieningspaneel te vervangen door KNX componenten. De drukknoppen op het bedieningspaneel worden dan schakelaktoren waarmee ik de verschillende functies kan activeren. Maar hoe kan ik de statusledjes uitlezen? Is het mogelijk om daar een binaire ingang voor te gebruiken?

Iemand hier al ervaring mee? Of heeft iemand tips welke hardware ik het beste kan inzetten?

Groet,
Emiel
Bijlagen
IMG_0415.jpg
IMG_0415.jpg (163 KiB) 4709 keer bekeken
BUUK.be
Berichten: 4
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 09:24

Re: Afzuigkap verbinden met KNX

Bericht door BUUK.be »

Als ik de foto bekijk lijkt het inderdaad het eenvoudigste om de drukknoppen te vervangen door een kleine actor. Voor de statuslampjes kan je best een analoge input gebruiken. Om zeker te zijn kan je eens meten wat de spanning is die naar de leds gaat.
BUUK.be KNX domotica
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Afzuigkap verbinden met KNX

Bericht door egfdevos »

optocoupler
Edwin
emielvh
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 23:29

Re: Afzuigkap verbinden met KNX

Bericht door emielvh »

Dank je voor jullie reacties, ik ga eens met opto couplers aan de slag.
Plaats reactie