KNX/EIB IP > HS

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Frans W
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 10:31

KNX/EIB IP > HS

Bericht door Frans W »

Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring met de KNX/EIB IP router werkend met de homeserver?

Wat ik heb in is huis een homeserver gekoppeld aan de bus via FT1.2. Nu wil ik een externe locatie koppelen aan de homeserver/EIB thuis via internet met de KNX/EIB IP router. Kan dit?

Graag jullie reacties, bedankt.

groet Frans
Wago Belgium
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 mar 2009, 22:42

Re: KNX/EIB IP > HS

Bericht door Wago Belgium »

Beste,

HS via KNX IP is geen probleem. Wij hebben een gebouw met 40 lijnen gekoppeld op IP met daarboven een Facility server. Maar dat is eigenlijk enkel een Homeserver in 19" behuizing. Dus succes ermee !

groeten,
Steven
Frans W
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 10:31

Re: KNX/EIB IP > HS

Bericht door Frans W »

Steven,

Waar zet je in de homeserver de instelling "Schnitstelle" op? Ik heb dan zowel FT1.2 en IP.

En heb je ze over het internet ook gekoppeld, of met een VPN?

groet Frans
Wago Belgium
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 mar 2009, 22:42

Re: KNX/EIB IP > HS

Bericht door Wago Belgium »

Beste,
Instelling moet op IP staan, de koppeling is via een technisch IP netwerk, maar ik heb het ook al over internet gedaan. Wat je dan het beste kan doen is via dyndns.org ervoor zorgen dat jouw dynamisch IP adres een statisch adres wordt. Dan nog jouw router thuis zo instellen dat alle trafic automatisch wordt gerouted (is dit juist Nederlands ??) naar het intern IP adres van jouw KNX IP router en je bent er.

Maar je bent er gauw een paar uur mee bezig tegen dat alles in orde is. eens het werkt blijft het werken natuurlijk.

Succes !
Frans W
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 10:31

Re: KNX/EIB IP > HS

Bericht door Frans W »

Maar de homeserver en de 1030 van Gira communiceren toch alleen via een multicast adres? Of kan je het ook anders instellen/gebruiken?

groeten Frans
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: KNX/EIB IP > HS

Bericht door KNX_Steven »

Binnenin een LAN of zelfs een VPN netwerk, voor gewoon telegramverkeer, zal er inderdaad multicast gebruikt worden. Dat ik het KNXnet/IP Routing protocol en het dient om gewone groepencommunicatie te doen via een netwerk. KNXnet/IP Routing is een beetje de vervanger van de groene kabel.

Als je echter van buitenaf op een netwerk wil toegrijpen, dus via Internet, dan zal de KNXnet/IP Client (ETS, een visualisatie) op via een point-to-point communicatie, ofte IP unicast gaan werken. Buiten je LAN kan niet heel de wereld hetzelfde IP multicast adres gebruiken, hé. Dat heet KNXnet/IP Tunneling, en dat heeft het IP adres nodig van je KNXnet/IP Tunneling Server. KNXnet/IP Tunneling kan je zien als een alternatief voor de RS232 - of USB kabel.
Plaats reactie