openHAB 2 op een Synology

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

openHAB 2 op een Synology

Bericht door 747driver »

Had al diverse gedownloade openHAB in een map staan maar niets mee gedaan tot ik onlangs een collega tegenkwam die het gebruikt ter vervanging van z'n Gira Homeserver welke de geest heeft gelaten.
Hij gebruikt het op een Raspberry Pi maar vertelde dat het ook op een Synology NAS kan worden gebruikt.
En die heb ik en aangezien ie toch 24/7 aanstaat wil ik 'm inzetten voor openHAB.
Installatie gaat best wel aardig en weet op de Control pagine van de "Paper UI" al wat zichtbaar te maken.
Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de KNX binding niet lijkt te werken.
Beter gezegd, hoe weet ik dat ie wel werkt?
Heb openHAB 2 geinstalleerd op de Synology nadat ik eerst een shared folder "public" had aangemaakt.
Hierin heeft de installatie een "conf" map geplaatst met diverse sub-folders.
Na installatie van de KNX binding staat er in de map "servives" de file knx.cfg
Aangezien het een openHAB 1 binding zou zijn is ie niet zichtbaar onder Configuration - Bindings in de Paper UI.
Heb de knx.cfg aangepast volgens de gebruiksaanwijzing.
Hoe nu verder...
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door ferry »

Ik snap dat je hem graag op je Synology wil laten draaien. Ik heb er echter toch voor gekozen om eer Rpi 3 hiervoor te gebruiken.
De ervaring leert toch dat deze makkelijker te koppelen is met serieele poorten en dergelijke, zodat bluetooth ed gekoppeld kunnen worden.
Als je dan de openhabian installeert staat eigenlijk alles gelijk al goed ingesteld en heb je binnen het uur OH draaiend.
Het voordeel van de openhabian is ook dat je verschillende tweaks kunt installeren zoals node-red, grafana, influxdb, MQTT, Samba en een log viewer.
Waarschijnlijk zal dit allemaal met de Synology ook wel kunnen maar waarom moeilijk doen als het echt heel eenvoudig kan. Ik gebruik het nu al enkele jaren en ik moet je eerlijk bekennen dat het echt verslavend werkt qua mogelijkheden. Verzin het maar of er is een binding voor. Met openhab wordt domotica pas echt leuk. Het duurt wel een tijdje voordat je alles een beetje onder de knie hebt maar daarna zal je je homeserver snel verkopen :lol:

Terug naar je vraag: Welke interface gebruik je om te koppelen met KNX, USB of router??

Mijn knx.cfg file ziet er zo uit. Ik gebruik een Gira router.
In het log kun je zien of er verbinding is met je interface. Je log via de Synology vinden is niet heel eenvoudig.:(


ip=224.0.23.12

busaddr=1.2.200

ignorelocalevents=true

type=ROUTER

port=3671

localIp=192.168.1.12

pause=50

timeout=1000

readRetries=2

autoReconnectPeriod=30

maxRefreshQueueEntries=10000

numberOfThreads=5

scheduledExecutorServiceShutdownTimeoutString=5
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door 747driver »

Dank voor je reactie.
Krijg tot nu toe sterk de indruk dat het een uitdehandgelopen hobby product is (maar wel zeer uitgebreid!).
Pas na vele uren lezen en video's belijken kwam ik er achter dat de KNX binding (1.10.0) niet zichtbaar is in de Paper UI.
Het werd terloops in 1 van de video's vermeld...

Waar de log files zich bevinden is me idd een raadsel.
Sommige bindings (zoals de AVM FRITZ! en Systeminfo Binding) verwachten hun files in de @appstore map welke ik niet heb en zelfs niet kan aanmaken vanwege het apestaartje.
Niet echt een makkelijk begin.

Het verwachte voordeel van het gebruik van de Synology voor iemand met niet al te veel IT kennis zoals ik is dat je van de mappen welke tbv van OH worden aangemaakt gedeelde mappen kunt maken welke vervolgens met Cloudstation worden gesynced.
Dat kan ik makkelijk op afstand op m'n Mac aanpassingen maken aan bestanden welke dan worden gesynced met de Synology.
Is dat met een Raspberry Pi ook mogelijk?
Kzie op de Synology site dat er ook een Cloud Station Drive voor Ubuntu is.
Zou een Macmini ook een optie zijn?
Daar heb ik er nog wel 1 van over.
Zou dan headless worden en met Remote Desktop benaderbaar zijn.
Wat zou je adviseren?

De op dit moment gebruikte interface is de Siemens N148/21 geschikt voor EIBnet/IP tunneling.
Indertijd aangeschaft om the kunnen zien wat de HS3 tijdens het opstarten allemaal met de bus deed.
De HS3 heeft een USB/KNX interface van Gira (107000).

M'n collega vertelde dat ie openHab en de Gira Homeserver gelijktijdig had draaien.
Vervolgens is ie automatisering beetje bij beetje gaan overzetten naar OH.
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door ferry »

Een hobby project is het zeker niet meer. De community groeit elke dag en de ontwikkeling die het project doormaakt is ook gigantisch. Ik zou het nog niet bij een klant weg durven zetten maar het kan in sommige gevallen wel heel makkelijk zijn om niet de ene koppeling te maken waar je anders een dure module voor nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan Sonos welke met OH binnen een paar klikken gekoppeld is met KNX waar je anders een interface voor nodig hebt. Ook heb ik mijn slimme meter gekoppeld middels een serieele poort op de RPI.

Ben nu zelf aan het experimenteren met de ESP8266 en Sonof modules welke middels MQtt te koppelen zijn. Kan soms leuk zijn voor een locatie waar je geen busleiding kan krijgen of zeer goedkoop een uitbreding wil maken.

Voor KNX is helaas nog geen 2.0 binding beschikbaar. Je bent dan overgeleverd aan de logs of aan de karaf console.
Volgens mij wat ik begrepen heb is het niet eenvoudig om een 2.0 binding te maken hiervoor en zal het nog wel even duren voordat deze beschikbaar is en zal je het dus met de 1.10 versie moeten doen.

Of het op een MAc mini kan weet ik niet. Ik heb het nog niet gehoord dat iemand deze ingezet heeft voor deze toepassing. NUC's worden wel veel toegepast. Ik weet niet hoe jouw Linux kennis is maar die van mij is niet heel bijster. Ik was dan ook blij dat uiteindelijk de opanhabian gekomen is waardoor alles een stuk makkelijker gemaakt wordt, en alles bij de installatie eigenlijk al goed ingesteld en geinstalleerd wordt.

Met openhabian wordt ook Samba geinstalleerd wat volgens mij ook eenvoudig te koppelen is met de mac zodat je eenvoudig je bestanden kan editten.
Ook zou ik je adviseren om visual studio te installeren voor het editten van de files.

Gezien de leercurve zal je niet in 1 dag alles om kunnen zetten van je homeserver en zal je dit inderdaad in fases doen. De interface zou het gewoon moeten doen net als de USB interface. Het enige wat je aan zou moeten schaffen is een RPI en een goede SD kaart. De SD kaart is wel belangrijk dat deze een goede kwaliteit heeft. Ik heb voorheen veel problemen gehad met crashes door een goedkope sd kaart. Na het vervangen door een goede kaart geen problemen meer gehad.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door 747driver »

Ok, ben nog een paar dagen druk met m'n werk maar zal er daarna verder induiken.
Visual Studio ben ik momenteel aan het downloaden.
Ruim 3GB alleen voor het voor het editten van de files?
Hoop dat het eenvoudig zal zijn om op (grote) afstand het systeem te configureren.

Ben blij te lezen dat jij ook geen Linux expert bent aangezien ik het idee had dat dat een vereiste zou gaan worden.
Dat de leercurve wat tijd in beslag gaat nemen had in een andere posting van je al gelezen.
Die tijd wil ik er zeker wel in steken indien het aannemelijk is dat het resultaat goed zal zijn.
En daar lijkt het wel op.
Alle Sonos componenten waren idd zo gevonden.
Na toevoeging van de Network Binding was ik al begonnen met het uitgeven van vaste IP's aan alle netwerk gebruikers om te kunnen zien welke er up zijn.

Voor de visuele interface op de iPads en iPhones zal ik de Homeserver nog wel even in gebruik houden.
Heb nog geen voorbeelden gezien voor met name de iPhone die er net zo goed uitzien als op de Gira app.
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door ferry »

Ik kan me niet herinneren dat deze zo groot was.

De interface voor de iPhone is inderdaad niet zo heel fraai maar wel functioneel. Openhab moet je niet zien als grafische interface maar meer als universeel koppel software. Over smaak valt te twisten maar heel spannend is de grafische interface voor de homerserver ook niet als je deze weer afzet tegen Iridium ;)

edit:"Hier is toch ook niets mis mee?? https://community.openhab.org/t/custom- ... mple/31100
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door 747driver »

De Gira app ziet er wel strak uit en een interface heb je toch nodig.
Eerst maar eens OH2 aan de praat krijgen.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door teaser »

Ik zou ook eerder afraden om OpenHAB op je NAS te installeren.
Reden 1: een NAS is bedoeld als storage, niet als server. Meestal is de cpu niet performant genoeg om zwaardere toepassingen te draaien. Onderschat die hele OSGI stack waarop OpenHAB is gebaseerd niet.
Reden 2: De community rond RPI gebruikers is groter, dus problemen die je zou tegengekomen zijn waarschijnlijk allemaal op te lossen met slechts een google search.

Ik zie wel dat er voor de Synology Diskstation een specifieke package bestaat, dus dat is wel een pluspunt.

De KNX binding is inderdaad 1.x maar dat is geen enkel probleem. Je moet gewoon je items configureren in een text file en alles werkt perfect. Moeilijk is dat niet. De documentatie is soms wat summier maar er is ook nog de hele community waar je voorbeelden kunt vinden en vragen stellen.
Editeren met Visual Studio? Da's serieus overkill. Eender welke degelijke text editor volstaat. Eventueel kun je de Eclipse SmartHome Designer gebruiken die syntaxcoloring heeft. Down te loaden via http://www.openhab.org/downloads.html
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door 747driver »

Duidelijk, het gaat dus een Raspberry Pi 3 Model B worden.
Die package voor de Synology heb ik geinstalleerd.
Groot voordeel is dat ik de OH2 files in een gedeelde map kan zetten waardoor ik op de laptop een file kan wijzigen welke gelijk wordt gesynced met de NAS waardoor de wijziging gelijk actief is.
Nadeel is dat een hoop files in de @appstore terecht komen en daardoor niet kunnen worden gedeeld.
Moet je alsnog met SSH de NAS in.
Heb de Eclipse SmartHome Designer gedownload en ga zo eens zoeken naar een voorbeeld bestand.
Zal nog wel even duren voordat de Homeserver3 kan worden losgekoppeld.
1 van de opties welke ik in de HS3 gebruik is het capturen van berichten op het netwerk.
Zo heb ik een aantal 1-wire temp sensoren welke door Arduino worden uitgelezen en vervolgens worden de gewijzigde waarden met UDP op het netwerk geplaatst.
De Homeserver ontleed deze berichten en de temperaturen worden in de app weergegeven.
Kzie dat er een OneWire Binding is voor OH dus dat zal ook wel goedkomen.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door Joep »

747driver schreef:
ma 14 aug 2017, 17:22
tot ik onlangs een collega tegenkwam die het gebruikt ter vervanging van z'n Gira Homeserver welke de geest heeft gelaten.
Sorry voor de off topic, maar weet je toevallig wat er defect is geraakt aan de homeserver?
(zo heel spannend is het niet om dat ding weer te reanimeren als je het mij vraagt)
Plaats reactie