openHAB 2 op een Synology

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door 747driver »

Absoluut geen idee.
We hebben het er maar zeer kort over gehad.
Toe ie vertelde dat ie tegenwoordig openHAB gebruikt ging het er alleen daar nog maar over.
Hij deed voorkomen alsof je best wel wat kennis van JAVA moet hebben om openHAB te gebruiken.
Ben dit nog niet tegengekomen.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door teaser »

747driver schreef:
wo 16 aug 2017, 15:00
Groot voordeel is dat ik de OH2 files in een gedeelde map kan zetten waardoor ik op de laptop een file kan wijzigen welke gelijk wordt gesynced met de NAS waardoor de wijziging gelijk actief is.
Kan met de RPI ook. OpenHabian (de Linux distributie voor RPI die OpenHAB bevat) heeft standaard een aantal samba fileshares voor configuratie, logs etc. Die shares kun je dus gewoon benaderen van Windows of Mac.
1 van de opties welke ik in de HS3 gebruik is het capturen van berichten op het netwerk.
Zo heb ik een aantal 1-wire temp sensoren welke door Arduino worden uitgelezen en vervolgens worden de gewijzigde waarden met UDP op het netwerk geplaatst.
De Homeserver ontleed deze berichten en de temperaturen worden in de app weergegeven.
Kzie dat er een OneWire Binding is voor OH dus dat zal ook wel goedkomen.
Hiervoor ga je typisch InfluxDb en Grafana gebruiken. Deze zitten ook al standaard in OpenHabian, je moet ze enkel configureren.
Met de InfluxDb addon voor OpenHAB kun je automatisch data opslaan, eender wat de bron is (KNX, 1-wire..), zolang er maar een Item voor geconfigureerd is. Met Grafana kun je adhv die data gemakkelijk mooie grafieken maken.
Hij deed voorkomen alsof je best wel wat kennis van JAVA moet hebben om openHAB te gebruiken.
Als je zelf addons wil gaan schrijven misschien, maar dat is voor de doorsnee gebruiker absoluut niet nodig.
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door ferry »

Inderdaad Java kennis is ook overdreven. Het zou wel handig zijn als je deze hebt.

Het maken van rules heb je wel enige kennis voor nodig maar ook hiervan zijn legio voorbeelden te vinden zodat je deze rules aan kan passen naar jouw behoeftes.
Je zou ook altijd nog node-red kunnen gebruiken voor het maken van logica. Dit maakt het alemaal wat grafischer.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door charlez »

Joep schreef:
wo 16 aug 2017, 15:47
747driver schreef:
ma 14 aug 2017, 17:22
tot ik onlangs een collega tegenkwam die het gebruikt ter vervanging van z'n Gira Homeserver welke de geest heeft gelaten.
Sorry voor de off topic, maar weet je toevallig wat er defect is geraakt aan de homeserver?
(zo heel spannend is het niet om dat ding weer te reanimeren als je het mij vraagt)
Bij mij moederbord defect...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door 747driver »

teaser schreef:
wo 16 aug 2017, 16:17
Kan met de RPI ook. OpenHabian (de Linux distributie voor RPI die OpenHAB bevat) heeft standaard een aantal samba fileshares voor configuratie, logs etc. Die shares kun je dus gewoon benaderen van Windows of Mac.
>90% van de tijd zal ik niet thuis zijn wanneer ik aan OH werk.
Het is voor mij dus belangrijk dat ik makkelijk op (grote) afstand met de files aan de slag kan.
Wanneer ik kies voor Ubuntu op de RPI kan ik er Cloud Station Drive van Synology op installeren en op die manier de files makkelijk van veraf/buitenaf benaderen.
Anderzijds is de "SD-card image pre-configured with openHAB" gebaseerd op Raspbian Lite een veel makkelijker optie voor de beginner.
Wat ik wellicht zou kunnen doen is thuis een share van de RPI op m'n Macmini zetten, deze als shared folder met de NAS connecten waardoor deze folder buiten het lokale netwerk te bereiken is.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door Joep »

charlez schreef:
wo 16 aug 2017, 19:27
Joep schreef:
wo 16 aug 2017, 15:47
747driver schreef:
ma 14 aug 2017, 17:22
tot ik onlangs een collega tegenkwam die het gebruikt ter vervanging van z'n Gira Homeserver welke de geest heeft gelaten.
Sorry voor de off topic, maar weet je toevallig wat er defect is geraakt aan de homeserver?
(zo heel spannend is het niet om dat ding weer te reanimeren als je het mij vraagt)
Bij mij moederbord defect...
Indien een HS3 kan ik hoogstwaarschijnlijk wel wat voor je betekenen, Mocht je geïnteresseerd zijn of meer informatie willen hebben kan je me het beste even een berichtje sturen i.v.m. het niet teveel off-topic gaan hier.
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door ferry »

Ik heb via Samba van Openhabian een netwerkschijf aangemaakt.
Ik heb een Openvpn op mijn Synology geinstalleerd zodat ik overal bij de schijf kan mits ik VPN heb.

Je zou ook nog je files kunnen laten connecten met de dropbox binding. Bij een aanpassing in je dropbox wordt deze opgehaald in je openhab.
Mogelijkheden genoeg.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door 747driver »

Dropbox is idd ook een goeie optie.
Heb 't net geprobeerd door op NAS#1 een shared folder te maken, deze mbv de Cloud Station Drive op een Macmini thuis in de Finder zichtbaar te maken en vervolgens deze folder in de Macmini weer te sharen met een NAS#2.
Daarbij gaf Cloud Station Drive wel een waarschuwing dat niet alle files zouden worden gesynced.
NAS#1 simuleert de RPI zeg maar.
Heb op de laptop de shared folder van NAS#2 met Cloud Station Drive gekoppeld aan een folder op die laptop.
Wanneer ik nu in de originele shared folder (op NAS#1) een bestand plaats zie ik 'm wel terug op de Macmini maar wordt ie niet gesynced met NAS#2.
Heb een sub-folder in de shared folder van NAS#1 geplaatst en wanneer ik daar een bestand in plaats zie ik 'm gelijk in de betreffende folder op de Macmini en vervolgens via NAS#2 op de laptop verschijnen.
Ervan uitgaande dat de bestanden op de RPI aan welke je moet werken in een sub-folder staan zou dit dus moeten werken.

Eind deze week kan ik de Raspberry Pi 3 Model B bij sossolutions.nl bestellen.
Op dit moment hebben ze de 32GB SD kaart niet meer (gisteren nog wel :( )

Wat gebruiken jullie als user interface op de iOS devices?
De door Ferry aangehaalde voorbeelden zien er idd slick uit.
Daarmee zit het wel goed met de Wife acceptance factor ;)
Neem aan dat je aparte user interfaces gebruikt voor de verschillende devices door verschillende sitemaps te maken(iPhone/iPad)?
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door ferry »

Klinkt allemaal zeer omslachtig wat je doet en volgens mij kan het echt veel eenvoudiger.
Zorg dat je een VPN naar je woning hebt dan kun je alles en hoef je ook geen poorten open te zetten welke je liever niet open hebt.
Deze VPN heb je toch nodig omdat je wanneer je op afstand je RPI geen programmeren en of beheren je regelmatig in zal moeten loggen via putty, om je RPI te updaten via openhabian of om de service openhab een keer te herstarten.
Als je openhabian geinstalleerd hebt met samba zal je zelf zien dat dit de makkelijkste weg is.

De userinterface welke ik gebruik is de BAsic via de app. Het voorbeeld wat ik liet zien is voor Habpanel en is niet op basis van de app maar moet via de webbrowser. Ben hier nog nooit echt mee bezig geweest. De basic interface maak je aan via sitemaps. Deze is voor elke device gelijk. Je maakt dus 1 x een sitemap aan welke je kan gebruiken voor iPhone, iPad en of webbrowser.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: openHAB 2 op een Synology

Bericht door Joep »

ferry schreef:
do 17 aug 2017, 07:23
Klinkt allemaal zeer omslachtig wat je doet en volgens mij kan het echt veel eenvoudiger.
Zorg dat je een VPN naar je woning hebt dan kun je alles en hoef je ook geen poorten open te zetten welke je liever niet open hebt.
Deze VPN heb je toch nodig omdat je wanneer je op afstand je RPI geen programmeren en of beheren je regelmatig in zal moeten loggen via putty, om je RPI te updaten via openhabian of om de service openhab een keer te herstarten.
Als je openhabian geinstalleerd hebt met samba zal je zelf zien dat dit de makkelijkste weg is.

De userinterface welke ik gebruik is de BAsic via de app. Het voorbeeld wat ik liet zien is voor Habpanel en is niet op basis van de app maar moet via de webbrowser. Ben hier nog nooit echt mee bezig geweest. De basic interface maak je aan via sitemaps. Deze is voor elke device gelijk. Je maakt dus 1 x een sitemap aan welke je kan gebruiken voor iPhone, iPad en of webbrowser.
En met een synology nas is het opzetten van een VPN erg makkelijk, hier kan je namelijk de APP "VPN Server" installeren.
Plaats reactie