Aflezen alarmcontacten: welke knx hardware nodig?

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Aflezen alarmcontacten: welke knx hardware nodig?

Bericht door Sceppi »

Beste allen,

Ik heb een INCERT erkend alarmsysteem (merk INIM). Met behulp van uitbreidingmodules kan ik contacten uitlezen, bijvoorbeeld: Is het alarm gewapend? Gaat het alarm af? Zijn contacten van deuren/ramen open of toe?

Nu zou ik deze contacten van de uitbreidingsmodule willen inlezen in KNX. Wat heb ik hiervoor nodig? Is dat een binaire ingang (bijvoorbeeld analoge ingang)? Kunnen jullie 1 of enkele specifieke voorbeelden geven?
In totaal zou ik een 13 tal contacten willen aflezen: 10x status ramen/deuren, 1x alarm volledige gewapend, 1x alarm deels gewapend, 1x alarm gaat af

Verder de vraag of hier met relais moet gewerkt worden. Ik stel deze vraag omdat mijn installateur zweert bij het gebruik van relais als veiligheid. Voorlopig is er 1 relais aangesloten dat aangeeft of het alarm gewapend is of niet (Omron MY2in-D2 12VDC relais).
Ik kan uiteraard van deze relais naar de ingangsmodule van mijn knx gaan. Nu, om met 13 relais te gaan werken: neemt heel wat plek in mijn zekeringskast, extra kosten, … Dus eerder geen fan van. Bovendien is dat toch maar een zeer lage spanning dat daar op staat lijkt mij?
Ik zou liever rechtstreeks van het uitbreidingsmodule naar de knx ingang gaan. Is dat een goed idee?

Bedankt!
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Aflezen alarmcontacten: welke knx hardware nodig?

Bericht door Sceppi »

Misschien nog meegeven: qua hardware dacht ik zelf aan de MDT BE-16000.01 (potentiaalvrij) of de BE-16024.01(12.24VDC / 24VAC).
Is mij niet duidelijk of ik hier voor de potentiaalvrije moet gaan of niet en of dit inderdaad de juiste hardware is...
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Aflezen alarmcontacten: welke knx hardware nodig?

Bericht door Dré »

Je zou het afkunnen met de tweede en dan zonder relais.
Of de eerste maar dan met relais gaan werken.
Ik ken de inbraakcentrale niet, hij zal vast 12V zijn maar dat moet je even navragen bij de installateur.
Sommige centrales hebben ook speciale printjes waarbij ze potentiaal vrije contacten kunnen creëren, maar goed dat moet dan ook wel weer passen in de centrale en er voor zijn.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Aflezen alarmcontacten: welke knx hardware nodig?

Bericht door charlez »

incert laat geen directe koppeling met domotica toe dacht ik.
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Aflezen alarmcontacten: welke knx hardware nodig?

Bericht door Sceppi »

charlez schreef:
di 19 sep 2017, 16:42
incert laat geen directe koppeling met domotica toe dacht ik.
Zou kunnen, maar dit is geen directe koppeling, maar enkel het uitlezen van statussen. Is overigens door mijn erkend incert installateur aangeraden om het op deze manier te 'koppelen' met domotica.
Wat ik niet kan is bv. het alarm af en aan zetten met mijn knx, maar dat is ook niet nodig. Het is deze directe koppeling die mogelijk niet is toegelaten.

Door statussen af te lezen, kan ik in combinatie met OpenHAB push notifications versturen naar mijn smarthpone wanneer het alarm aan gaat bijvoorbeeld. Dat is voor mij het belangrijkste dat ik wil bereiken.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Aflezen alarmcontacten: welke knx hardware nodig?

Bericht door grindal »

waarom gebruik je niet de standaard inim gateway naar knx ?

IGKNX100

Wel even nagaan of je inbraakcentrale hiermee compatibel is!

Zelf gebruik ik een satel centrale met knx interface... status uitlezen werkt hierbij perfect.
Plaats reactie