Voeding voor LED

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Voeding voor LED

Bericht door 747driver »

Heb een AKD-0424V.01 LED controller waar 24V LED strips aan komen te hangen.
Is DEZE voeding daar geschikt voor?
Max vermogen van de LEDs is ongeveer 140W.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Voeding voor LED

Bericht door teaser »

Een led driver is niet nodig, gewoon een 24v voeding die het gevraagde amperage kan leveren tegen 24v volstaat.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Voeding voor LED

Bericht door 747driver »

Ok, maar zou ie er wel geschikt voor zijn?
Kan er tegen een redelijke prijs aankomen namelijk.
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Voeding voor LED

Bericht door hfx »

Niet nodig is nogal kort door de bocht. Dat is volgens mij afhankelijk of je wil dimmen en/of je RGB leds wil sturen.
Indien je éénkleurige leds aan of uit wil schakelen heb je inderdaad geen driver nodig, alleen de voeding.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Voeding voor LED

Bericht door teaser »

Het is de MDT die de leds dimt, de voeding voedt de MDT en niet de leds rechtstreeks. Dus een dimbare driver is niet nodig en zelfs niet wenselijk.
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Voeding voor LED

Bericht door hfx »

Mijn fout, ik dacht dat de link naar een voeding verwees.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Voeding voor LED

Bericht door 747driver »

De link is naar de Mean Well HLG-240H-24B LED-driver.
Wat ik uit de datasheet haal is dat de rated current (10Amp) kan worden begrensd dmv 3 methoden.
Een weerstand, een 1-10V of een 10V PWM signaal op de Dim+ Dim- draden.
Tot aan de max current zal ie constant voltage geven en bij het bereiken van de max current een constant current.
Ik verwacht de voeding nooit tot z'n max rated current te gebruiken en zal met een 80KΩ op de Dim+ Dim- draden de max current op 8Amp zetten.
Het is uiteraard de MDT die het dimmen voor z'n rekening neemt.
Vind het apart dat deze voeding een stuk goedkoper is dan de HLG-240H-24A terwijl ie IP67 is (de -24A IP65) en die 3 mogelijkheden heeft om de max current te limiteren.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Voeding voor LED

Bericht door teaser »

Mijn fout, ik dacht dat de link naar een voeding verwees.
De link uit de startpost verwijst inderdaad naar een voeding, maar zoals ik het begrepen heb zou deze een MDT LED controller moeten voeden. Het is dus de MDT die voor het dimmen zorgt.
Wat ik uit de datasheet haal is dat de rated current (10Amp) kan worden begrensd dmv 3 methoden.
Een weerstand, een 1-10V of een 10V PWM signaal op de Dim+ Dim- draden.
Tot aan de max current zal ie constant voltage geven en bij het bereiken van de max current een constant current.
Ik verwacht de voeding nooit tot z'n max rated current te gebruiken en zal met een 80KΩ op de Dim+ Dim- draden de max current op 8Amp zetten.
Euh, waarom zou je de stroom tout court moeten begrenzen?
Koop gewoon een 24V voeding (dat moet geen led driver zijn) die voldoende vermogen geeft voor jouw leds.
Vind het apart dat deze voeding een stuk goedkoper is dan de HLG-240H-24A terwijl ie IP67 is (de -24A IP65) en die 3 mogelijkheden heeft om de max current te limiteren.
Beiden hebben dezelfde mogelijkheden, ze verschillen enkel in vermogen. Normaal dan dat de 24A versie duurder is.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Voeding voor LED

Bericht door 747driver »

Zowel de A als de B versie zijn 240W rated.
Kon voor een redelijke prijs de B versie kopen welke als voordeel heeft dat ie IP67 is (stofvrij/dompeldicht) wat ik voor gebruik in een badkamer prefereer.
De stroom begrens ik omdat de volle 10Amp naar alle waarschijnlijkheid niet zal worden gebruikt en voor het geval dit toch zou kunnen voorkomen ik er niet van hou om producten voor de volle 100% te belasten.
Ze gaan uiteindelijk dienst doen als "gewone" 24V voeding.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Voeding voor LED

Bericht door teaser »

Ik denk dat je het principe van een voeding toch niet goed snapt :)
Sowieso zal er nooit meer stroom getrokken worden dan nodig.

En als je deze driver in CC-mode gaat gebruiken, dan kan dat wel eens nefast aflopen voor je MDT en je ledstrips.

Dus vergeet deze driver, ook al is hij in de aanbieding, en koop een gewone 24V-voeding. Dat gaat je zeker niet meer kosten, waarschijnlijk minder.
Plaats reactie