rijgklem

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

rijgklem

Bericht door Coppensw »

Er is al veel geschreven over rijgklemmen maar toch zit ik nog met een aantal vragen:
1. moet je in de kast alle rijgklemmen onzichtbaar maken door een afdekplaat ?
2. als ik bv PT 2,5-PE/L/N neem, dan zijn de aansluitingen vooraan. Is dat niet lastig omdat alle draden in de kost onderaan toekomen en ook recht naar boven naar de zekeringen moeten gaan ? Hebben jullie de rail dan naar achter gebracht om dat te kunnen doen ?
Zijn er alternatieven met de aansluiting horizontaal ?
3. bestaat er ook een 2,5/l/l/n ?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: rijgklem

Bericht door egfdevos »

1. Onzichtbaar, nee. Beschermd tegen aanraking, ja.
2. Geen idee wat je hier bedoeld.
3. mag die n ook een l zijn, moet je hem zelf maar blauw kleuren. PT 2,5-3L
Edwin
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Re: rijgklem

Bericht door Coppensw »

1. Bestaan er dan ook beschermkapjes die je hierover moet plaatsen ?
2. IK kom binnen met de leidingen bv 3*2.5 harde draad. Als ik die op de voorkant van de rijklem moet zetten, dan moet ik en bocht van +/- 90° maken in de kabel terwijl dat niet nodig is als de aansluiting onderaan (horizontaal) zit.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: rijgklem

Bericht door egfdevos »

Bij mijn weten is er geen speciale afdekking beschikbaar.
Als de kast hem niet afdekt omdat ze te hoog zijn word normaal de din-rail dieper geplaatst.

Ik begrijp je nu. Nee, voor "PT" klemmen bestaat dit niet. Deze zullen altijd een aansluiting bovenop de rijgklem hebben.
Als je dit speciaal wilt hebben zul je naar een rijgklem met schroef klem moeten gaan.
Edwin
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: rijgklem

Bericht door teaser »

Die bocht is absoluut geen probleem in de praktijk. Ik neem aan dat het vooral 1,5 en 2,5 mm² zal zijn? Dat plooit vlot hoor. Meestal plooi je de draden zelfs nog een paar keer extra om reserve te hebben.
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: rijgklem

Bericht door carlw »

1) Als ik me niet vergis mag je ze niet kunnen aanraken als je gewoon je deur opent (buiten als de deur op slot kan). Mijn kast van vynckier heeft een functie voor rijgklemmen wat gewoon een volledige blindplaat is en komen proper boven die phoenix klemmen te zitten.

2) Ik heb die klemmen en heb de DIN rail niet naar achter moeten plaatsen. Hier een fototje van een klein stukje van mijn kast.
Het enige wat ik nu opnieuw zou doen is om de DIN rail van de rijgklemmen ietsjes verder van de openingen te plaatsen waar de buizen aankomen (in mijn geval flex buizen gelukkig). In totaal heb ik meer dan 140 klemmen op de bovenste lijn en doordat ik ze zo ver naar boven geplaatst heb is het serieus prullen om het proper te connecteren:

Afbeelding
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Re: rijgklem

Bericht door Coppensw »

Carl, kan je de foto nog eens posten, ik kan die niet bekijken ?

Iemand ervaring met het verlagen van din rail in vynckier kast (fix-o-rail) ? Mijn klemmen kunnen er niet in, althans niet zoals het moet.
Ik heb op internet 1 set gevonden: DYG46T maar weet niet of dit idd ook bruikbaar is.
Mag het zowiezo om dinrails te verlagen ?
Plaats reactie