Windrichtingsensor

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Giliam
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 10:53

Windrichtingsensor

Bericht door Giliam »

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met mijn stage rond domotica.
Maar hiervoor heb ik ook een windrichtingsensor nodig.
Ik maak al gebruik van het weerstation van jung maar daar zit deze niet in.
Op het internet vind ik hier niet veel over.
Weet iemand misschien of er zo een sensor bestaat die knx-compatibel is?

Vriendelijke Groeten,
Giliam
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Windrichtingsensor

Bericht door KNX_Steven »

Er bestaan conventionele sensoren voor windrichting die een uitgang hebben in Ohm, 0 V tot 10 V of 0 mA to 20 mA. Die kunnen dan gemakkelijk aan analoge ingangen van KNX sensoren gehangen worden en door een visualisatie terug omgerekend worden in een hoek van 0° to 360°.

Commerciële windsensoren of weerstations die direkt de windrichting op de bus geven zijn me onbekend. Een gat in de markt?
kruiningen
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 13:29
Locatie: Kruiningen NL

Re: Windrichtingsensor

Bericht door kruiningen »

Ik ben ook een tijdje op zoek geweest naar allerlei weersafhankelijke sensors voor gebruik met KNX.
Inderdaad lastig informatie te krijgen.

Als aanvulling op het verhaal van Steven wil ik nog even zeggen dat er wel een aantal weerstations zijn die standaard een instelling kennen voor de windrichtings sensor.
Voorbeeld de ABB WS/S4.1.
In feite een vorm van een analoge ingang met parameters voor de windrichtingen sensor.
Ook deze heeft standaard geen aanduiding voor de windrichting, maar ik heb het idee dat wanneer je de uitgang zou configureren als een 2 byte uitgang met een lower value van 0 en een upper value van 360 de WS/S4.1 dus afhankelijk van de ingang het aantal graden zelf omrekend en als waarde op de bus zet.

Ik heb dit ook nog nooit in praktijk getest omdat ik geen windrichting sensor heb, ik heb nog wel een spare WS/S4.1 dus ik zou een test op kunnen zetten met een 0 - 10 V actor tegen de WS/4.1 om zo een simulatie te doen van de windrichting sensor om te zien of mijn stelling wel klopt mocht daar intresse voor zijn.
EIB maakt het automatisch......Leuker
Plaats reactie