Verschil schakelactoren en enkele vragen

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
kim
Berichten: 5
Lid geworden op: za 03 mar 2018, 17:24

Verschil schakelactoren en enkele vragen

Bericht door kim »

Zit er veel verschil tussen de functionaliteit van schakelactoren van de verschillende fabrikanten?
Kan je door gebruik te maken van de tijd op de KNX bus tijdsschakellingen maken? Of heb je hier een aparte timermodule voor nodig?
Ik zie ook dat er logicamodules zijn? Waarvoor dienen deze? Kan er logica in ETS geprogrammeerd worden of heb je die logicamodules echt nodig als je bepaalde combinaties wil gaan maken?

Bedankt voor een woordje uitleg!
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Verschil schakelactoren en enkele vragen

Bericht door teaser »

Je kunt de functionaliteit bekijken door de applicatiesoftware voor de actoren te downloaden van de website van de verschillende fabrikanten en te importeren in ETS.
Er zit inderdaad wel wat verschil tussen verschillende fabrikanten ja, maar soms ook tussen productreeksen van dezelfde fabrikant (bv standard en duurdere comfort-versies). Mijn ervaring is dat de mogelijkheden van de 'bekende' fabrikanten (ABB, Gira, Hager...) eerder beperkt is, terwijl de budgetmerken (Zennio, MDT) juist meer functionaliteit hebben in hun applicatiesoftware.

Wat voor tijdsschakelingen bedoel je? Trappenhuisfunctionaliteit (na x sec/min licht automatisch uit) zit overal standaard in. Echte time-of-day logica zul je niet terugvinden.

In ETS kun je niets programmeren. Het enige wat je met ETS doet is parameters instellen en groepsadressen toewijzen. Als je logica nodig hebt moet dat ergens op draaien. Sommige fabrikanten bieden standaard logica aan in hun actoren (zie de budgetmerken hierboven). Stel je hierbij wel niet teveel bij voor: meer dan wat logische en mathematische funties is dat niet. Is ook niet zo handig te programmeren. Dan zijn er ook nog visualisatieservers met veel uitgebreidere mogelijkheden, maar je betaalt er wel snel 1000 euro of meer voor.
kim
Berichten: 5
Lid geworden op: za 03 mar 2018, 17:24

Re: Verschil schakelactoren en enkele vragen

Bericht door kim »

Bedankt voor de uitleg!

Qua tijdschakeling denk ik ook aan bepaalde verlichting in- en uitschakelen op een bepaald uur.
Plaats reactie