DALI dimmen of KNX dimmen

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: DALI dimmen of KNX dimmen

Bericht door KNX_Steven »

Maar dan moet je toch nog altijd een KNX/DALI gateway hebben?
En is het niet zo dat je bij DALI steeds het voorschakelapparaat stuurt, of kan je je lampen direct aan de DALI aktor hangen?
tmatheussen
Berichten: 5
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 15:04

Re: DALI dimmen of KNX dimmen

Bericht door tmatheussen »

Inderdaad, een DALI/KNX gateway zal altijd nodig zijn in dit geval, maar de kost hiervoor gaat wel veel lager zijn dan rechtstreekse KNX drivers blijkbaar.
Bij de LED verlichting die ik kies, ga ik zowieso voor een driver apart (aangezien deze het snelste stuk gaan), en deze hang ik allemaal samen in mijn technische berging. Ongeacht of ik KNX of DALI zou nemen voor het effectief schakelen, moet ik zowieso de driver apart aansturen. Ik heb ook al wel enkele LED lampen tegengekomen die rechtstreeks op DALI aangesloten kunnen worden, maar dan zit je weer met de driver in de lamp,,,
spacekiek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 10:44

Re: DALI dimmen of KNX dimmen

Bericht door spacekiek »

Even een oud topic oprakelen, maar ik zit met dezelfde vraag ...
- Neem ik gewoon KNX PWM dimmers (of van die Meanwell KNX drivers!)
- Of zoveel mogelijk op DALI zetten ?

Maar niet alles kan op DALI, want redelijk wat spots (GU10) en paar E27 led lampen. Die kan je volgens mij best gewoon aansturen met universele dimmer ?

Maar ik zou graag wel wat uitbreidingen doen, vooral met LED strips als accentverlichting. Maar dan hak ik best de knoop door.

Komt daarbij ook dat ik niet overal buskabel lopen heb, dus dat ik best via RF werk.
Van KNX (RF) > DALI bestaat daar wel al iets voor zie ik:
https://www.hugo-mueller.de/en/products ... 73-834-rf/
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: DALI dimmen of KNX dimmen

Bericht door egfdevos »

Welke je kiest.
- KNX drivers
- DALI-KNX Gateway en DALI drivers
Maakt voor het uiteindelijke resultaat niet veel uit. Hier gaat het voornamelijk om het kostenplaatje. Die moet je voor jezelf opmaken.


Wil jij die overige armaturen aansturen met universele (fase) dimmers. Prima, maar dan dien je te accepteren dat daar "mogelijk" nadelen aanzitten. Welke gelijk of later naar boven kunnen komen.

RF niet die maar deze paladin 683 834 rfs.
KNX RF tegenwoordig gewoon S-mode nemen.
Edwin
spacekiek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 10:44

Re: DALI dimmen of KNX dimmen

Bericht door spacekiek »

egfdevos schreef:
zo 07 feb 2021, 16:34
Welke je kiest.
- KNX drivers
- DALI-KNX Gateway en DALI drivers
Maakt voor het uiteindelijke resultaat niet veel uit. Hier gaat het voornamelijk om het kostenplaatje. Die moet je voor jezelf opmaken.
Kostprijs maakt me iets minder uit ... ik zoek gewoon het makkelijkste systeem om uit te breiden. Ik zit nu aan een 10 tal dim zones, vandaar ik dacht dat DALI zelfs voordeliger ging zijn.
egfdevos schreef:
zo 07 feb 2021, 16:34
Wil jij die overige armaturen aansturen met universele (fase) dimmers. Prima, maar dan dien je te accepteren dat daar "mogelijk" nadelen aanzitten. Welke gelijk of later naar boven kunnen komen.
Hm zoals? En bij die GU10 spots/E27 lampen kan je toch niet anders dan met fase te dimmen?
Ik heb wel leuke Tunable whites gevonden in spotjes, maar heb geen signaaldraden zitten, dus ja...
egfdevos schreef:
zo 07 feb 2021, 16:34
RF niet die maar deze paladin 683 834 rfs.
KNX RF tegenwoordig gewoon S-mode nemen.
Juist, ik was iets te snel in m'n copy paste :-)
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: DALI dimmen of KNX dimmen

Bericht door egfdevos »

Bij fase dimming van LED verlichting loop je vaak tegen de volgende problemen:
-Niet laag genoeg kunnen dimmen.
-Plekken in het dimbereik waarbij lampjes gaan knipperen.
-"Gloeien" als de verlichting uit staat.
Edwin
Plaats reactie