Rijgklemmen - aansluiten actor -> automaat

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
djm300
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 10:40

Rijgklemmen - aansluiten actor -> automaat

Bericht door djm300 »

Dag allemaal,

Ik ben in de praktische fase van de KNX planning gekomen (t.t.z. tijd om wishlists vast te zetten en te plannen in Excel). Ik ga op aanraden van velen Wago 2003-7646 klemmen gebruiken om alle binnenkomende preflexen op te termineren. Maar de weg naar de automaten, dat is me toch nog niet superduidelijk.

Voorbeeld:
- Ik heb 8 binnenkomende preflexen van lichtpunten die allemaal via aparte actor-ingang (8-voudige actor) naar dezelfde automaat moeten.

Ik begrijp dan dat:
- Op de rijgklemmen ik van die 8 kringen de 'N' verbindt met zo'n busbar (is dat vingerveilig eigenlijk volgens AREI?) ? Of raden julie aan om gewoon door te lussen in Vobst tussen die 8 N-stukjes?
- Van de rijgklemmen - fase ga ik naar de actor (8 draadjes) -> geen probleem hier
- Van de actor moet ik dan 8 keer naar de zekering maar zo'n kooiklem met 8 draadjes in lijkt me sterk. Ik heb het gevoel dat ik ergens iets mis over het werken met rijgklemmen maar kan mijn vinger er niet opleggen. Gaan jullie dan met die 8 draadjes eerst terug naar een rijgklem of is er een ander truucje om die 8 fasedraden te termineren op de automaat?

Alvast bedankt
Joris
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Rijgklemmen - aansluiten actor -> automaat

Bericht door egfdevos »

Op de actor met duo adereindhuls doorlussen.

Als de klemmen dat niet toestaan dan word het een paar extra rijgklemmen met brug. (Je kunt natuurlijk zowel de boven als onderkant van de rijgklemmen gebruiken.)
Edwin
Zoefff
Berichten: 1
Lid geworden op: za 09 sep 2017, 22:13

Re: Rijgklemmen - aansluiten actor -> automaat

Bericht door Zoefff »

Vaak hebben dim-actoren voor het licht ook van zichzelf meerdere aansluitpunten voor de L die doorgelust zijn. Zo kan je 1 keer een fasedraad vanaf de automaat aansluiten, en daarna van punt naar punt op de aktor een draadje doortrekken. En als de aktor hier niet zelf in voorziet dan inderdaad met een dubbele adereindhuls zoals @egfdevos suggereert :)
Plaats reactie