Voeding 640mA Jung 2002REG PROBLEEM

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Tim
Berichten: 8
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 09:10

Voeding 640mA Jung 2002REG PROBLEEM

Bericht door Tim »

Probleem:
Bus 1 op de voeding werkt perfect, Bus 2 geeft spanning door aan de aangesloten componenten maar communicatie is NIET mogelijk op Bus 2.
Zowel niet tussen de componenten op Bus 2 als naar Bus 1.

Ik heb de deelnemers op bus 2 geprogrammeerd door Bus 1 los te koppelen en hier de lijn 2 op te hangen.

Wat doe ik verkeerd, wat is er verkeerd.

Normaal zou ik zeggen als ik de datasheet lees dat je geen extra koppelingen tussen BUS 1&2 dient te leggen.

Alvast bedankt
Tim
Laatst gewijzigd door Tim op do 25 mar 2010, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Voeding 630mA Jung 2002REG PROBLEEM

Bericht door KNX_Steven »

Wat bedoel je met "bus 1" en "bus 2"? Bedoel je hiermee gewoon twee KNX kabels die samen vertrekken aan de voeding? Of bedoel je Lijnen?
Heb je dan een voeding met choke vopor beide lijnen?
Graag antwoord.

TIP Als je wel voeding hebt, maar geen communicatie, is er iets mis met de polariteit of met de choke. Heb je wel een Choke?
Tim
Berichten: 8
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 09:10

Re: Voeding 630mA Jung 2002REG PROBLEEM

Bericht door Tim »

Twee KNX kabels
Gelijkvloers is 1 lijn/draad aangesloten op Bus 1 van de voeding;
Verdiep is lijn/draad 2 aangesloten op Bus 2 van de voeding

Op voeding zijn twee aansluitingen voorzien met de benaming BUS 1 en Bus2 en de 30V die ik niet gebruik.
Laatst gewijzigd door Tim op do 25 mar 2010, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Tim
Berichten: 8
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 09:10

Re: Voeding 630mA Jung 2002REG PROBLEEM

Bericht door Tim »

Choke zit volgens mij in de voeding, in datasheet staat dat je 64 deelnemers vrij mag aansluiten verdeelt over de 2 aansluitingen (bus 1& 2).
Als ik de aansluiting van bus 2 op bus 1 hangt werkt alles perfect...
Laatst gewijzigd door Tim op vr 26 mar 2010, 09:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Voeding 640mA Jung 2002REG PROBLEEM

Bericht door Wijnand »

Even rare vraag, maar zit je communicatie module op lijn1? Heb je de lijnen verbonden met een lijnkoppelaar? Staat je communicatiemodule op de juiste lijn, etc?
Tim
Berichten: 8
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 09:10

Re: Voeding 640mA Jung 2002REG PROBLEEM

Bericht door Tim »

Voeding is voorzien van 3 uitgangen nl bus 1, bus 2 en 30V. Als ik de datasheet bekijk is er geen sprake van lijnkoppelaars te gebruiken tussen bus 1 en bus 2. Zoals ik het kan inzien heeft men twee uitgangen (bus 1&2) die intern in de voeding zijn doorverbonden alsook intern voorzien zijn spoelen.

Communicatie op uitgang 1 (bus1) is perfect mogelijk maar uitgang 2 geeft enkel voeding naar de busdeelnemer maar van communicatie is helaas geen sprake... :(

Verder staat er in de datasheet dat de totale stroom op de voeding gelijk is aan I = I1 + I2 en deze niet mag overschreden worden. Dus ga ik ervan uit dat ik rechtstreeks 2 draden mag hangen op de uitgangen 1 en 2 (resp Bus 1&2).

Ik zou denken dat de voeding intern de uitgangen 1 en 2 (BUS 1&2) parallel schakelt tov elkaar.

Normaal zou je denken dat je geen extra voorzieningen moet treffen voor de koppelingen van uitgang 1 met 2, alles is toch intern voorzien. :?:

Onderstaande link is de datasheet:
http://www.jung-catalogus.nl/pdf/bedien ... 005reg.pdf
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Voeding 640mA Jung 2002REG PROBLEEM

Bericht door KNX_Steven »

Als ik het goed begrijp is dit dus een voeding die twee gesmoorde uitgangen geeft voor twee afzonderlijke lijnen.
Communicate van Lijn 1 naar Lijn 2 zal enkel mogelijk zijn via een Lijnkoppelaar. (Dat heeft niets met deze voeding te maken. Het zou hetzelfde geweest zijn indien je twee afzonderlijke KNX power supplies had geïnstalleerd.)

Als er TUSSEN de componenten op je lijn 2 al geen communicatie mogelijk is, maar wel als je de aansluitingen BUS 1 en BUS 2 verwisselt, dan tip ik erop dat er iets aan de hand is met de "choke" functie van de aansluiting "BUS 2". Defect? De meeste KNX leveranciers hebben een goede naverkoopdienst; contacteer hen dan eens.
Voor alle zekerheid: de reset schakelaars staan toch goed hé? (Hoewel een reset schakelaar eigenlijk ook de bus kortsluit, dus dan zou je niet eens spanning mogen meten).
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Voeding 640mA Jung 2002REG PROBLEEM

Bericht door Wijnand »

een choke is niet nodig. Ik heb even nagevraagd. Het zit al in de voeding zelf. Het idee van Jung achter de tweede aansluiting is om deze te gebruiken voor de hoofdlijn. Een hoofdlijn bezit meestal maar 2 lijnkoppelaars (in het geval van twee lijnen). Want om 2 lijnen met elkaar te verbinden, moet je 2 lijnkoppelaars en 3 voedingen hebben. Dus omdat de hoofdlijn zo weinig vermogen nodig heeft, kan je dus een klein beetje bij lijn 1 vandaan halen. Het heeft niet echt veel nut om de tweede lijn ermee te voeden, omdat je totaal toch maar 640mA is, dus als je daar niet overheen komt, zou ik niet de moeite van twee lijnen nemen en daarbij nog 2 lijnkoppelaars en een voeding exrtra voor aanschaffen.
Een leuk weetje is dat je de lijnkoppelaar ook als lijn versterker kan gebruiken (ipv x.x.0 x.x.64 noemen). Dan blijft het 1 lijn, maar kan je wel een extra voeding van 640mA aansluiten en dus ook meer deelnemers. En scheelt dus weer een lijkkoppelaar en 2 voedingen (of in geval van Jung 1 voeding).
Tim
Berichten: 8
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 09:10

Re: Voeding 640mA Jung 2002REG PROBLEEM

Bericht door Tim »

De 2 uitgangen zijn galvanische gescheiden van elkaar. De bedoelingen van Jung is inderdaad de uitgang van bus 2 te gebruiken voor de voeding van een lijnversterker zodat je meer deelnemers kunt aansluiten en je maar 1 voeding dient te kopen.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Voeding 640mA Jung 2002REG PROBLEEM

Bericht door Wijnand »

Maar de voeding is toch maar 640mA en niet 2x 640mA. want met 1x 640mA kan je lijnverserken wat je wil, maar dat gaat toch van die 640mA af.
Plaats reactie