Welke modules ... het bos door bomen???

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
jsds
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 22:24

Welke modules ... het bos door bomen???

Bericht door jsds »

Ben mijn weg aan het zoeken in het grote KNX-bos. Programmatie in ETS3 valt goed mee. Ik vind het niet gemakkelijk om de verschillen te ontdekken tussen de verschillende actoren van éénzelfde type. Enkele vragen waarop jullie wellicht een antwoord hebben:

Dim-actor: die heb je van veel verschillende merken in tal van soorten. Hoe kom ik te weten welke de beste is voor mijn toepassing? Ik wil 8 kringen met telkens max 6 halogeenspotjes van max 50 watt per kring kunnen dimmen. Zit die dimmer daar al effectief in? Waarom bestaan er geen dim-actoren voor 8 kringen? of bestaan die toch en heb ik die nog niet gevonden? Zit de dimmer effectief in die module of moet ik die nog aparte kopen ... etc...

Schakel-actor: moeten er nog aparte schakelrelais geplaatst worden of kan zo een actor 16A effectief schakelen 25 jaar lang dag in, dat uit? Of verschillen deze actoren voor lichtkringen of geschakelde stopcontacten?

Mixen van verschillende merken: Alles wat het label KNX draagt is compatibel met mekaar, maar wat doen jullie het meest: toch bij één merk blijven als die de componenten hebben of altijd op zoek naar de goedkoopste van verschillende merken door mekaar?

Thx alvast!!
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Welke modules ... het bos door bomen???

Bericht door KNX_Steven »

Als je produkten wil vergelijken, importeer dan zeker eens de produktbeschrijvingen van die produkten en kijk eens naar het aantal en de soort Groepenobjekten en Parameters die worden aangeboden.

Welke is de beste? De goedkoopste die doet wat je nu en later wil en waarvan je kwalitatief van overtuigd bent. Vraag gerust na op de forums, ook op de Duitse, wat de mensen zoal denken van bepaalde produkten en of er advies is.

Heel vaak zit de dimmer er tegenwoordig al in en kan je inderdaad direkt de lamp eraan hangen, zonder nog andere apparaten ertussen. Er bestaan 8-voudige dimmers hoor. Maar de ontwerpers moeten natuurlijk alle warmte kwijt, aan alle veiligheidsvoorschriften voldoen, etc. Weet ook dat jij bij produktuitval (nu ja, binnen 20 jaar ;) dan één duurdere aktor moet vervangen, waarvan nog 7 kanalen wel goed werken. De dimmers met meer kanalen hebben misschien minder Groepenobjekten of Parameters.

Een schakelaktor kan inderdaad 16 A schakelen. Ook hier bestaan er verschillen. Voor de verlichting op zolder, die je maar sporadisch aanschakelt, kan je een goedkopere aktor (goedkoper relais) gebruiken. Voor een gezin met twee kinderen en één toilet zou ik echter op 't klein kamerke voor een heel degelijke aktor kiezen.
Er zijn inderdaad verschillen tussen de relais voor verlichting en relais voor geschakelde stopkontakten, maar ik ken zelf weinig details.

Je kan alles mixen, maar misschien beperk je je voor je eenvoud, prijs, leveringskosten... of tot wat je verdeler je aanbiedt. Buiten de schakelkast speelt ook esthetiek een rol: design van verschillende fabrikanten door elkaar in één kamer is soms "raar".
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Welke modules ... het bos door bomen???

Bericht door ligth011 »

idd als er een actor van 16 stuk gaat is de kans dat er niets meer schakelt, dus zal ik kiezen 2x 8 of zelfs 4x4.

Soms scheelt het ook heel veel bedrading als je meerdere kasten maak bv op elke verdieping 1.
Als je een dimactor heb kun je schakelen en dimmen.

maar er zijn merken die 8 kringen kunnen schakelen en dimmen.

kijk eens op de site van ilight die hebben ook aardige spullen.
heb je ook geen ets voor nodig en wordt verbonden via cat 5 kabel

ik zelf heb alles van abb.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Welke modules ... het bos door bomen???

Bericht door Wijnand »

Persoonlijk geef ik ook de voorkeur aan ABB, dit is wel duurder, maar de meeste onderdelen hebben meer functionaliteit. dit is voor thuis-gebruik handiger. En de "editeer-taal" is nederlands. Er zijn nog een paar die dat hebben. Dat is toch beter om alles eruit te halen wat erin zit.
jsds
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 22:24

Re: Welke modules ... het bos door bomen???

Bericht door jsds »

Ik heb er idd al heel wat vergeleken, maar die editeerinterface van ABB is bij mij toch engelstalig. (Ik vind dat geen probleem, ik vind een deftige documentatie van de parameters veel belangrijker) Enkel die actoren van Gira heb ik momenteel in het Nederlands.

Veel prijsverschil zit er trouwens niet tussen ABB en Gira. Ik veronderstel dat beide gelijkwaardig zijn qua kwaliteit? Iemand een duidelijke voorkeur met een grondige reden?
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Welke modules ... het bos door bomen???

Bericht door ligth011 »

ik weet niet wat jullie bedoelen met editeer taal.
Ik heb alles zo als ik als zei van ABB en ook in het NL.
Werkt erg gemakkelijk, maar goed je moet toch met ETS kunnen programmeren.
En dat valt niet mee.
Ik heb met hulp van Wijnand nu licht scene erin zitten. maar dat is toch verdomd lastig om uit te vinden.
Nu ben ik aan het uitzoeken hoe ik een binaire in en uitgang kan koppelen aan het alarm. allemaal zeer tijdrovend.
Maar leuk om te doen.
Ik heb zelf mijn vijver op actoren zitten.
Gira en ABB zijn allebei goed.
Berker is ook goed.wat ik heb horen zeggen makkelijker om mee te werken.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Welke modules ... het bos door bomen???

Bericht door Wijnand »

Gira, ABB en Berker zijn zeker goeie merken (Berker heeft hele mooie schakelaars, wel prijzig maar heel mooi). Hager is goedkopen, maar opzich ook wel goed, alleen deze heeft geen nederlandse editeer-taal en ook wat onduidelijk. Dit geldt ook voor Jung, maar Jung heeft hele leuke busdeelnemers die ik nog niet bij andere heb gezien (zoals kleine enkelvoudige zonwerings en schakelactoeren met ingebouwd 2 ingangen).
Wat het voordeel is van EIB is dat je gewoon de module moet kiezen die je nodig heb en dan is soms iets meer betalen voor je actoren en schakelaars een betere oplossing voor thuis gebruik. Meestal kan je er net wat meer mee. Bijvoorbeeld de schakelaars van ABB heb je in 2 uitvoeringen, waarbij de MF versie (zoek maar eens op) veel meer functionaliteit heeft.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Welke modules ... het bos door bomen???

Bericht door grindal »

De meest gebruikte merken zijn idd Gira, ABB, Berker, Merten ?.

als je enkel basis functies nodig hebt maakt de fabrikant niet veel uit, wil je specifieke items gaan gebruiken kan je best in ETS eerst het applicatie prog downloaden en de hardware via ETS vergelijken. Het zit hem meestal in de kleine details... logische functies, aantal sferen, timers, terugmeldingen....
Plaats reactie