Advies voor KNX RF+ mediakoppelaar

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
nickdd
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 10 okt 2018, 21:27

Advies voor KNX RF+ mediakoppelaar

Bericht door nickdd »

Hallo,

Ik heb nog geen ervaring met KNX RF en vroeg me af of iemand een goeie mediakoppelaar kan aanbevelen ?
De meeste componenten die ik nu heb zijn van MDT die me tot nu toe goed bevallen.

Qua bereik zou ik liefst het hele huis kunnen dekken. Het gaat om een nieuwbouwwoning. GSM ontvangst binnen is heel slecht door de isolatie. Echter zou dit natuurlijk binnen komen en kan ik de mediakoppelaar een vrij centrale plaats geven.
Het huis is in een L-vorm, gelijkvloers+verdieping van elk 130m². Ik kan centraal de koppelaar plaatsen. Het huis is vrij open (open keuken, grote vide) dus hoop ik dat dit zo lukt.

Verder zie ik soms RF en RF+ staan en geef ik de voorkeur aan iets dat de recentste standaarden ondersteund.

Misschien kunnen jullie een bepaald merk/type aanbevelen ?

Groeten,
Nick
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Advies voor KNX RF+ mediakoppelaar

Bericht door KNX_Steven »

Ik kan je geen aanbevelingen doen naar een specifieke Mediakoppelaar. De meeste implementaties zijn echter OK, en zelfs beter dan de strenge vereisten die KNX al voorschrijft. Kijk dus vooral naar de features van de mediakoppelaars, om te vergelijken.

Of je met één enkele Mediakoppelaar het hele huis gaat kunnen bereiken is op voorhand moeilijk in te schatten. (Zeker als ik lees dat technologiën die heel wat meer power in de ether mogen blazen, het ook al moeilijk hebben bij jou thuis.) KNX RF is echter op 868 MHz en is gemaakt om verder door te dringen door muren. Ik kan alleen maar zeggen om het uit te proberen. Er bestaat geen (betaalbare) manier om de range van RF systemen te voorspellen.

RF is gewoon de naam van het communicatiemedium. Dat is eerst gebruit voor de E-Mode (zonder ETS) door Hager, Siemens e.a.
Toen men RF ook ging gebruiken voor S-Mode (met ETS), was de werktitel "RF+". Compleet fout, maar die werktitel is bij sommigen blijven hangen. Dus, "RF+" is gewoon "RF producten die door ETS worden ondersteund". Het communicatiemedium is 100 % hetzelfde.
nickdd
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 10 okt 2018, 21:27

Re: Advies voor KNX RF+ mediakoppelaar

Bericht door nickdd »

Bedankt voor de feedback. Ik heb ondertussen de MDT RF-LK001.02 gekocht en een Jung handzendertje.
Gisterenavond geïnstalleerd en ik dek er het volledige huis mee zonder moeite.

Werkt ook nog wel handig zo'n handzendertje om te dimmen of scenes op te roepen.
Content van so far, reageert ook vlot.

MDT heeft ook een app om de range te meten, maar kost 10 euro en ik vind alles van ETS software en plugins qua pricing al overdreven, dus geen nood of interesse om dat aan te kopen.
Met al die fabrikanten zou ETS professional en een pak van die plugins gewoon gratis moeten zijn. Zou ook beter zijn voor de verdere adoptie van knx.

Maar goed, het RF ding werkt goed!
GSV
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 27 jan 2020, 11:33

Re: Advies voor KNX RF+ mediakoppelaar

Bericht door GSV »

Dear all,

Ik zag deze recente thread .. mijn installatie moet ook uitgebreid met rf of iets anders wireless. Al veel gelezen maar nog geen ervaring met dit onderdeel, vandaar deze post

Ondanks het feit dat ik vele WCD’s met een 5G2.5 heb bedraad, wil ik gemakkelijker en zonder schakeldraden in mijn kast te herbedraden, staanlampen of de kerstverlichting kunnen schakelen
1 - iemand ervaring met de MDT RF-AKK1ST.01 ? of een goedkoper knx alternatief ?

Voor alle duidelijkheid, zoiets is geen optie https://www.profile.eu/nl/categorieën/c ... ing-3680w/

Ik wil ook een zendertje maar heb het zo niet voor batterijen .. je hebt wel nog eenmalig een ZF AFZM-0001 KNX Batterieadapter nodig om die te programmeren (en ook nog een raampje)

2- iemand ervaring met de MDT ZF AFIM-1010 2-Wege Tastmodul ? Of alternatieven ?

@nickdd : welke handzender heb je ? Ik zag dat Jung zelfs zenders heeft met lcd schermpje !?

Bovenstaand materiaal staat op een bekende duitse website in de pakketaanbieding met een
TAPCO mediakoppelaar .. Tapko MECrf

3 - iemand ervaring met die Tapco fabrikant/leverancier ?

@KNX_Steven - Welke features zouden van belang kunnen zijn dan ? Als ik lees dat nickdd zeer tevreden is met 1 flush mounted rf bakje voor zijn hele huis, dan heb ik al zeker geen nood aan een coupler/ repeater of toch ook niet aan zoiets als de Hager tr131a, alhoewel die op een bepaalde website goedkoper is, dan de MDT ..

https://www.hager.nl/producten/huis-en- ... urce=print

4 - De MDT taster uit punt 2 heeft volgens dit filmpje (https://www.youtube.com/channel/UC2tArl ... tYCVM6gyoA) slechts een coupler nodig en geen gateway .. wat is zo’n gateway ? Welke tasters kan die aansturen ?

Alvast bedankt voor jullie reacties
nickdd
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 10 okt 2018, 21:27

Re: Advies voor KNX RF+ mediakoppelaar

Bericht door nickdd »

GSV schreef:
ma 27 jan 2020, 12:43
1 - iemand ervaring met de MDT RF-AKK1ST.01 ? of een goedkoper knx alternatief ?
Nog zelf geen ervaring mee omdat ik alles centraal met AMI's en AKK's doe maar qua mogelijkheden in de software ben ik tot nu toe heel tevreden van MDT.
Ik heb zelf met inbouwpotjes van 50mm diep gewerkt en standaard Niko stopcontacten. Ik vrees dat het al flink duwen zou worden mocht ik ook nog zo'n AKK er in moeten duwen. Potjes van 60mm geven je al wat meer ruimte. Ook als je een dubbel stopcontact hebt denk ik dat je net wat meer plaats hebt in het bakje waar geen kabel in toekomt.
Uit recente ervaring kan ik dus enkel meegeven dat zelfs het doorverbinden van draadjes van de 5G kabel al wat plaats in beslag nam.
Dus gewoon een aandachtspuntje.
In de KNX wereld lijkt alles redelijk prijzig te zijn, MDT is dan nog een van de lager geprijsde.
Nogmaals: beperkte ervaring hier maar heb zowat al mijn componenten van MDT. Vooraf controleerde ik altijd even de knxprod file in ETS om te zien wat voor features er waren en dan kwam MDT er voor mij altijd als de betere uit.
GSV schreef:
ma 27 jan 2020, 12:43
Ik wil ook een zendertje maar heb het zo niet voor batterijen .. je hebt wel nog eenmalig een ZF AFZM-0001 KNX Batterieadapter nodig om die te programmeren (en ook nog een raampje)
Zelf geen ervaring mee maar de leerkracht van de ETS basic course destijds had er eens zo mee en gebruikte die zelf wel eens in projecten.
Is een mooie oplossing waarbij door de kinetische energie bij het indrukken van de schakelaar een telegram verstuurd kan worden.
Denk wel wat na vooraf over je gewenste logica want het uitlezen van een status om op basis daarvan een actie uit te voeren is minder evident. Gewoon altijd een vaste 1 of 0 sturen daarentegen wel.
GSV schreef:
ma 27 jan 2020, 12:43
@nickdd : welke handzender heb je ? Ik zag dat Jung zelfs zenders heeft met lcd schermpje !?
Jung HS4RF. Lijkt hetzelfde te zijn dan de GIRA handzender.
Eerste experiment met RF zaken. Ligt nu bij de zetel in de living en wordt gebruikt om lichten te dimmen en sferen op te roepen.
Ik kon het wat moeilijk inschatten of we dit veel gingen gebruiken, maar eigenlijk dus wel. Ligt gewoon naast je op de zetel en handig voor wat basisfuncties. We hebben een vrij grote open living waardoor we niet direct op korte afstand een klassieke schakelaar in de buurt hebben.

Qua response tijd is het ook instant, ook bij het dimmen bvb. Ik merk geen verschil met een schakelaar.

Eentje dat ik ook overwoog was de paladin 670010rf van Hugo Muëller, maar die was toen niet op stock en ik kende het merk ook nog niet. Dus even voor de eerste aankoop voor een Jung gegaan + die was ook eenvoudiger qua interface.

GSV schreef:
ma 27 jan 2020, 12:43
Als ik lees dat nickdd zeer tevreden is met 1 flush mounted rf bakje voor zijn hele huis, dan heb ik al zeker geen nood aan een coupler/ repeater of toch ook niet aan zoiets als de Hager tr131a, alhoewel die op een bepaalde website goedkoper is, dan de MDT ..
Nadat ik las dat er nogal wat compatibiliteitsproblemen kunnen zijn (of toch zeker in het verleden) met RF zaken heb ik ook maar de MDT genomen. Hager heeft zelf een uitgebreid gamma en het risico leek me lager bij MDT dat er iets fabrikant-specifiek in de implementatie zat.
Ieder huis is ook anders en hier hangt dat ding op een centrale plaats en zit ik ook met een open vide.
Ondertussen getest en van overal in huis kan ik de handzender gebruiken, steeds instant, zonder delay.
GSV schreef:
ma 27 jan 2020, 12:43
4 - De MDT taster uit punt 2 heeft volgens dit filmpje (https://www.youtube.com/channel/UC2tArl ... tYCVM6gyoA) slechts een coupler nodig en geen gateway .. wat is zo’n gateway ? Welke tasters kan die aansturen ?
Je hebt gewoon altijd een line coupler nodig om de TP en RF lijn te verbinden. Dat staat dan toch los van welke RF actoren/sensoren er aangesloten worden.

Gr,
Nick
Plaats reactie