Advies voor KNX RF+ mediakoppelaar

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
nickdd
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 10 okt 2018, 21:27

Advies voor KNX RF+ mediakoppelaar

Bericht door nickdd »

Hallo,

Ik heb nog geen ervaring met KNX RF en vroeg me af of iemand een goeie mediakoppelaar kan aanbevelen ?
De meeste componenten die ik nu heb zijn van MDT die me tot nu toe goed bevallen.

Qua bereik zou ik liefst het hele huis kunnen dekken. Het gaat om een nieuwbouwwoning. GSM ontvangst binnen is heel slecht door de isolatie. Echter zou dit natuurlijk binnen komen en kan ik de mediakoppelaar een vrij centrale plaats geven.
Het huis is in een L-vorm, gelijkvloers+verdieping van elk 130m². Ik kan centraal de koppelaar plaatsen. Het huis is vrij open (open keuken, grote vide) dus hoop ik dat dit zo lukt.

Verder zie ik soms RF en RF+ staan en geef ik de voorkeur aan iets dat de recentste standaarden ondersteund.

Misschien kunnen jullie een bepaald merk/type aanbevelen ?

Groeten,
Nick
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Advies voor KNX RF+ mediakoppelaar

Bericht door KNX_Steven »

Ik kan je geen aanbevelingen doen naar een specifieke Mediakoppelaar. De meeste implementaties zijn echter OK, en zelfs beter dan de strenge vereisten die KNX al voorschrijft. Kijk dus vooral naar de features van de mediakoppelaars, om te vergelijken.

Of je met één enkele Mediakoppelaar het hele huis gaat kunnen bereiken is op voorhand moeilijk in te schatten. (Zeker als ik lees dat technologiën die heel wat meer power in de ether mogen blazen, het ook al moeilijk hebben bij jou thuis.) KNX RF is echter op 868 MHz en is gemaakt om verder door te dringen door muren. Ik kan alleen maar zeggen om het uit te proberen. Er bestaat geen (betaalbare) manier om de range van RF systemen te voorspellen.