KNX, Dali & RGBW

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
jornvdcb
Berichten: 7
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 15:29

KNX, Dali & RGBW

Bericht door jornvdcb »

Dag leden,

Ik kan bijna het bos door de bomen zien. Ik zit enkel nog wat vast met de keuze van een setup voor lichten.
Iedereen raad Dali aan als gateway voor de lichten dus denk ik het ook zo te verwezenlijken.
Ik ga voornamelijk werken met KNX-producten van Gira en ik wil zo veel mogelijk van het draadloze gedeelte wegblijven.

1. Wat heb ik juist allemaal nodig voor een licht met dali te kunnen besturen met KNX?
Voeding -> KNX Controller (X1) > KNX/Dali Gateway > Driver > Lamp...? Of heb ik ook nog een aparte Dali controller nodig?

2. Welke Producten raden jullie aan voor kleuren (RGBW) te kunnen wisselen. Ik zou graag een ledstrip in een verlaagd plafond willen steken.

3. Hoe gebeurt de programmatie dan met kleuren?

Welke producten hebben jullie zoal gebruikt om dit tot stand te brengen? Laat jullie succesverhalen eens horen!
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX, Dali & RGBW

Bericht door egfdevos »

1. Wat heb ik juist allemaal nodig voor een licht met dali te kunnen besturen met KNX?
Voeding
KNX Controller (X1) / drukknoppen / inputs etc (Dus de bedien kant)
KNX/Dali Gateway
Dali geschikte Driver
Lamp

Geen Dali controller. Dat doet de Gateway.

2. Welke Producten raden jullie aan voor kleuren (RGBW) te kunnen wisselen. Ik zou graag een ledstrip in een verlaagd plafond willen steken.
Persoonlijk kijk ik nog steeds eerst naar producten van meanwell. (voedingen en drivers)


3. Hoe gebeurt de programmatie dan met kleuren?
Zorg dat je een KNX/Dali Gateway hebt van de laatste generatie die dali dt8 aan kan.
Dan kun je de kleur direct kiezen. Zonder een samenstelling van de R G B componenten te moeten maken.
Edwin
jornvdcb
Berichten: 7
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 15:29

Re: KNX, Dali & RGBW

Bericht door jornvdcb »

Bedankt voor je reactie!
egfdevos schreef:
vr 24 jan 2020, 20:02
Persoonlijk kijk ik nog steeds eerst naar producten van meanwell. (voedingen en drivers)
Dus zoals ik het begrijp hoeft enkel de gateway het type 8 te ondersteunen en niet de driver?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX, Dali & RGBW

Bericht door egfdevos »

De driver ook.
Die moet het DataType8 pakketje dat ie toegestuurd krijgt wel begrijpen.
Edwin
jornvdcb
Berichten: 7
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 15:29

Re: KNX, Dali & RGBW

Bericht door jornvdcb »

Waar kan je deze kopen, want ik vind niet veel online winkels waar deze op te vinden zijn.
Ik heb ook gezien dat MDT led controllers heeft, maar iedereen blijft precies een voorstander te zijn van Dali.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX, Dali & RGBW

Bericht door egfdevos »

jornvdcb schreef:
za 25 jan 2020, 13:42
Ik heb ook gezien dat MDT led controllers heeft, maar iedereen blijft precies een voorstander te zijn van Dali.
Heb je maar een paar LED's dan KNX LED controllers. Vanaf een bepaald aantal word het prijstechnisch heel interessant om over te stappen op iets anders en daar komt DALI in beeld. Dat is een kwestie van uitrekenen.
Edwin
Plaats reactie