Vragen rond nieuwe installatie (beginner)

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
oekalaboeka
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 feb 2020, 10:40

Vragen rond nieuwe installatie (beginner)

Bericht door oekalaboeka »

Beste,

Ik sta op het punt mijn domotica onderdelen te bestellen maar ben nog niet van alles zeker of mijn redenering klopt.
Ik wil van buitenhuis (via android gsm) controle behouden over de lichten, verwarming en voordeur (audio, video en openen).

Zou de Gira deurvoeding ook het deurslot elektronisch kunnen openen of dient dit te gebeuren via een aparte voeding?
Voor het dimmen en schakelen van de verlichting (alles zou LED zijn) heb ik voldoende aan de MDT led-controller of heb ik nog een externe voeding, schakelactor en dimactor hierbij nodig? Als ik de MDT product info lees krijg ik de indruk dat deze zorgt voor de voeding en dim functionaliteit. Schakelactor weet ik niet.
Ik zou de Gira regelaandrijving gebruiken om warm water leidingen die naar kamers gaan te regelen. Deze zouden aangestuurd worden door de MDT glastaster. Is dit voldoende om de warmte te regelen of dien ik mijn gasbrander ook aan te sluiten op het KNX systeem? Dit betreft een Viessmann 222-F.

Alvast bedankt om mijn bericht eens te lezen.

Visualisatie
Gira X1
Gira G1 (-> of zou het beter zijn een losse tablet te gebruiken op het wifi netwerk?)

Deur syteem
Gira system 106 camera module, spraak module met oproepknop, keyless in
Gira bestuuringeenheid voor video 128800
Gira DCS ip gateway (->om van op afstand deur te kunnen openen) 262099
2N elektronisch deurslot met mechanische omschakeling 932091E
Eltako stroomvoorziening voor deurslot SNT12-230V
Gira deurcommunicatie schakelactor 128900
Gira 3-voudig behuizing
Gira voeding voor deurcommunicatie 129600

Sensoren
7xMDT aanwezigheidsmelder SCN-P360D3.02
9xMDT glastaster smart II met T-sensor BE-GT2TS.01

Verwarming
MDT 8-voudige verwarmingsactor AKH-0800.02
8x Gira regelaandrijving3 217600
MDT temperatuursensor SCN-PTAN3.01

Verlichting
7x MDT RGBW led-controller 4-voudig AKD-0424R.02
MDT 20-voudige schakelactor AKS-2016.03

Voeding
MDT busvoeding 1280mA STC-1280.01
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Vragen rond nieuwe installatie (beginner)

Bericht door cevers »

oekalaboeka schreef:
zo 23 feb 2020, 12:01
Zou de Gira deurvoeding ook het deurslot elektronisch kunnen openen of dient dit te gebeuren via een aparte voeding?
Dat gebeurt door de 128800, deze heeft een deuropener uitgang die 12V AC 1,1A kan sturen. Mocht dit afwijken van je slot zal je een 12V AC relais moeten toepassen met een aparte voeding voor je slot
Voor het dimmen en schakelen van de verlichting (alles zou LED zijn) heb ik voldoende aan de MDT led-controller of heb ik nog een externe voeding, schakelactor en dimactor hierbij nodig? Als ik de MDT product info lees krijg ik de indruk dat deze zorgt voor de voeding en dim functionaliteit.
Deze dimactor zorgt alleen voor het dimmen. Je zal een aparte voeding moeten installeren. (wat bij je leds hoort kwa spanning 12 of 24V)
Deze sluit je aan op de +VCC en GND, de LEDs of ledstrip sluit je met de + aan op de andere +VCC en hun - op de uitgangen A/B/C/D.
Ik zou de Gira regelaandrijving gebruiken om warm water leidingen die naar kamers gaan te regelen. Deze zouden aangestuurd worden door de MDT glastaster. Is dit voldoende om de warmte te regelen of dien ik mijn gasbrander ook aan te sluiten op het KNX systeem? Dit betreft een Viessmann 222-F.
Te weinig kennis van dit model om te kunnen helpen.
Ik wil van buitenhuis (via android gsm) controle behouden over de lichten, verwarming en voordeur (audio, video en openen).

Gira X1
Gira G1 (-> of zou het beter zijn een losse tablet te gebruiken op het wifi netwerk?)
De X1 kan je van buitenaf benaderen als je of een openVPN opzet of gebruik maakt van de S1.
Of je de G1 of je tablet wil gebruiken ligt geheel aan jezelf. Beiden werken prima, de G1 heeft als voordeel dat hij altijd aanstaat en niet in gebruik is voor Netflix en spelletjes :mrgreen:
oekalaboeka
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 feb 2020, 10:40

Re: Vragen rond nieuwe installatie (beginner)

Bericht door oekalaboeka »

Deze dimactor zorgt alleen voor het dimmen. Je zal een aparte voeding moeten installeren. (wat bij je leds hoort kwa spanning 12 of 24V)
Deze sluit je aan op de +VCC en GND, de LEDs of ledstrip sluit je met de + aan op de andere +VCC en hun - op de uitgangen A/B/C/D.
Bedankt voor de snelle response!

Dus om mijn verlichting te dimmen kan ik :
Schakelaar->dimactor->voeding (voor leds)->lamp
of
Schakelaar->knx dali gateway (DT8)->voeding (voor leds)->led controller(DT8)->lamp

Heb ik bij de dimactor dan ook niet een led controller nodig?
Een schakelactor heb ik zoiezo niet nodig bij deze systemen?

Nogmaals bedankt voor de hulp :)
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Vragen rond nieuwe installatie (beginner)

Bericht door cevers »

oekalaboeka schreef:
di 25 feb 2020, 21:00
Dus om mijn verlichting te dimmen kan ik :
Schakelaar->dimactor->voeding (voor leds)->lamp
of
Schakelaar->knx dali gateway (DT8)->voeding (voor leds)->led controller(DT8)->lamp
Het dimmen van de lampen/leds moet je los zien van de schakelaar.
De dim actor (welk model dan ook) binnen KNX wordt gewoon verteld dat hij moet gaan dimmen. Of dat nou van een schakelaar komt of een app maakt niet uit.
In het geval van de door jou opgegeven dim actor heb je naast de actor zelf een voeding nodig. De dimactor dimt en schakelt de leds aan en uit.

In het geval van een DALI gateway en een DALI driver, zal over het algemeen je DALI driver van een vaste voeding worden voorzien en word door het DALI protocol ook weer verteld dat hij moet dimmen en/of aan/uit schakelen. DT8 slaat op de RGBW sturing via 1 object. normale led zal door een DT6 worden gestuurd op de DALI bus.
Heb ik bij de dimactor dan ook niet een led controller nodig?
Een schakelactor heb ik zoiezo niet nodig bij deze systemen?

Nogmaals bedankt voor de hulp :)
Nee, als ik goed begrijp wat je bedoelt heb je inderdaad geen extra schakel actoren nodig om aan en uit te schakelen. Dit word door de dim actor afgehandeld. Ook heb je geen led controller nodig, ook dit zit in de door jou opgegeven dimactor.
Het hele idee van zo'n actor is dat jij je leds erop kan aansluiten met een voeding en dat alles door die actor word afgehandeld.
oekalaboeka
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 23 feb 2020, 10:40

Re: Vragen rond nieuwe installatie (beginner)

Bericht door oekalaboeka »

Hartelijk bedankt voor de antwoorden, voor mij is het nu duidelijk en kan ik verder! :D
Plaats reactie