KNX grondkabel

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Etienne
Berichten: 56
Lid geworden op: za 21 jan 2017, 12:27
Locatie: Ninove

KNX grondkabel

Bericht door Etienne »

Bestaat er een KNX - grondkabel. Ik zou mijn tuinhuis willen opnemen in mijn KNX project maar moet een afstand van ongeveer 60 à 70 m overbruggen. Ik zou dit kunnen met een kabel die ik onder de grond leg. Heeft iemand hier ervaring mee of kan je mij helpen met een type kabel.
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: KNX grondkabel

Bericht door cevers »

https://knxgroothandel.nl/nieuw/knx-bus ... kabel.html
Belangrijkste is de buitenmantel die in iedergeval PE moet zijn als hij direct in de grond komt te liggen.

Als alternatief kan je ook een gewone buskabel gebruiken en het hele buiten traject in gesloten hostalit buis trekken.
Je bent dan ietjes goedkoper uit.

Persoonlijk zou ik altijd voor de PE kabel gaan.
Etienne
Berichten: 56
Lid geworden op: za 21 jan 2017, 12:27
Locatie: Ninove

Re: KNX grondkabel

Bericht door Etienne »

bedankt voor de informatie. Het eenvoudigste zou natuurlijk over powerline zijn omdat er 220 v aanwezig is maar dit zal heel duur uitvallen.
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: KNX grondkabel

Bericht door cevers »

Etienne schreef:
wo 25 mar 2020, 10:46
bedankt voor de informatie. Het eenvoudigste zou natuurlijk over powerline zijn omdat er 220 v aanwezig is maar dit zal heel duur uitvallen.
Powerline is een stille dood gestorven. Wat jammer is aangezien we het in het verleden in monumentale panden hadden toegepast.
Er zijn geen componenten meer voor te krijgen behalve af en toe via 2dehand kanalen.
KNX RF is weer opgeleefd daarintegen. Maar dat is van zender/ontvanger naar componenten, en nog niet een draadloze brug.

Dat gezegd. je betaalt iets van 2,50 Euro per meter, dus met 70 meter is dat 175 Euro.
Dat ga je niet redden met een andere oplossing :mrgreen:
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: KNX grondkabel

Bericht door grindal »

ik heb gewoon de bus-kabel in een pvc buis naar mijn tuinhuis geplaatst.
geen enkel probleem mee gehad. afstand is wel wat korter... +/- 25m
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: KNX grondkabel

Bericht door Joep »

Als je hem toch in een buis zou leggen, zou ik kiezen voor een wat dikkere mantelbuis.

Mocht je ooit om wat voor een reden dan ook nog een extra kabel naar je tuinhuis willen leggen kan je deze er gewoon bij trekken.
Plaats reactie