Rolluikbesturing

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
BVG91
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 11:47

Rolluikbesturing

Bericht door BVG91 »

Hoi, mijn rolluikmotoren (Somfy Soltus 2PA) worden gestuurd door een Schakel/Rolluikactor van Jung, nl de 2116.10. De installatie is ongeveer 15jaar in bedrijf maar doorheen de jaren heb ik al 7 condensatoren moeten vervangen van de rolluikmotoren. Op zich niet zo erg, maar telkens de rolluikkast openen met het nodige kit en schilderwerk tot gevolg steekt me wat tegen.
Is er iemand die hier ook problemen mee gehad heeft? Ik geef nog mee dat de rollen met 12 rollen tegelijk omhoog of omlaag gaan. Zou het helpen om dit op te delen? Of zouden relais helpen?
Alvast bedankt!
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Rolluikbesturing

Bericht door egfdevos »

condensator hoe kapot?

Hij doet het niet meer
of hij staat bol/lekt?

Waren dat niet 2 aan elkaar gepotte condensatoren zodat je 3 aansluit draden hebt?
Edwin
BVG91
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 11:47

Re: Rolluikbesturing

Bericht door BVG91 »

Condensator is niet ontploft maar doet zijn werk niet meer. Men hoort een soort gebrom of de rol gaat heel moeizaam naar boven. Na het vervangen, als men niet te lang wacht hiermee, werkt de motor telkens terug perfect.

Waren dat niet 2 aan elkaar gepotte condensatoren zodat je 3 aansluit draden hebt?
Nee, het is er 1 zoals elke bedrijfscondensator bij een elektrische motor.
Zie ook https://www.circuitsonline.net/forum/view/143925
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Rolluikbesturing

Bericht door cevers »

Geen idee of dat in jouw situatie kan. Maar voor bv grond motoren (hek) hebben we altijd de condensatoren bij de sturing en niet de motor zelf.
Maakt namelijk niet uit waar ze zitten op de bekabeling.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Rolluikbesturing

Bericht door 747driver »

Heb je Somfy daar wel eens over gebeld?
Kan me voorstellen dat ze weten van het probleem en er ook een goede oplossing voor hebben.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Rolluikbesturing

Bericht door egfdevos »

BVG91 schreef:
do 16 apr 2020, 16:38
Waren dat niet 2 aan elkaar gepotte condensatoren zodat je 3 aansluit draden hebt?
Nee, het is er 1 zoals elke bedrijfscondensator bij een elektrische motor.
Zie ook https://www.circuitsonline.net/forum/view/143925
Sommige motoren ook van Somfy hebben een start en een bedrijfs condensator.
Edwin
BVG91
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 11:47

Re: Rolluikbesturing

Bericht door BVG91 »

cevers schreef:
do 16 apr 2020, 17:23
Geen idee of dat in jouw situatie kan. Maar voor bv grond motoren (hek) hebben we altijd de condensatoren bij de sturing en niet de motor zelf.
Maakt namelijk niet uit waar ze zitten op de bekabeling.
Dag Cevers. Dit heb ik ook al geprobeerd. Bij 1 rol had ik de condensator op de zoldering geplaatst, waar de aansluitkabel van de rol aangesloten was aan de VOB draad. Dit is +/- 75 cm van de motor. Maar dit hielp niet, de motor bromde als bij een defecte condensator.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Rolluikbesturing

Bericht door Dré »

Hoi topic starter,

je zegt dat er 12 rolluiken te gelijk omhoog gaan, bedoel je hiermee dat ze allemaal zijn aangesloten op 1 uitgang?
of worden ze wel allemaal via een aparte uitgang of middels een relais dat er tussen zit aan gestuurd?
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Rolluikbesturing

Bericht door Joep »

Ik zie dit topic nu pas dus vandaar mijn late reactie (al vraag ik me af of de topicstarter nog reageert hier)

Ik vraag me net zoals Dré af hoe de rolluiken zijn aangesloten.

Als ik de volgende zin in de openingspost goed lees:
Ik geef nog mee dat de rollen met 12 rollen tegelijk omhoog of omlaag gaan. Zou het helpen om dit op te delen? Of zouden relais helpen?
Als de rolluiken gezamenlijk op 1 uitgang aangesloten zitten is dit vragen om problemen en is het dus ook niet vreemd dat je condensators regelmatig stuk gaan!

De rolluiken opsplitsen naar elk een eigen uitgang van een rolluikaktor of middels bijvoorbeeld een RK2 relaiskast
( https://www.rolluikbesturing.nl/somfy-RK2 ) is de enige juiste oplossing hiervoor.
Plaats reactie