Sturing zonder thermostaat - welke actor?

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Vincent_V
Berichten: 2
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 18:19

Sturing zonder thermostaat - welke actor?

Bericht door Vincent_V »

Goeiemiddag,

Ik ben bezig met een sturing te ontwerpen voor de verwarming, als onderdeel van mijn eerste KNX project. :P
De woning zal verwarmd worden door een warmptepomp in combinatie met vloerverwarming op het gelijkvloers en radiatoren op de eerste verdieping.

Vloerverwarming zijn 10 kringen (over 5 ruimtes, dus ik kan enkele kringen samen aansturen) en boven zijn er 7 radiatoren/ruimtes.

In elke ruimte komt er een temperatuurssensor. Waarschijnlijk de ABB KNX Temperatuurregelaar - 6109/05-500 of Hugo Müller Universele tasterinterface met temperatuursingang

Om de kringen te sturen heb ik begrepen dat ik met thermische regelaandrijving kan werken voor alle ruimtes. De warmtepomp bepaalt zelf de temperatuur van het water. Te koud = klep open, warm genoeg = klep dicht. Graag had ik de warmtevraag per ruimte op basis van een wekelijks schema aangestuurd en de Gira X1 gebruikt om het het schema te overrulen (bv tijdens vakantie) of verwarming aan te sturen in ruimtes waar die normaal altijd uitstaat (bv de slaapkamer).

Om de kleppen te sturen had ik gedacht aan één van onderstaande sturingen:
Er is echter één ding waar ik niet uitgeraak. Wat is het verschil tussen deze sturingen? Kan ik werken met de "basic" en de sturing door de X1 laten doen of heb een actor mét een regelaar nodig? Of bekijk ik het helemaal verkeerd en heb ik toch een thermostaat nodig?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Sturing zonder thermostaat - welke actor?

Bericht door egfdevos »

Heel simpel gezien heeft elke verwarming zone een regelaar nodig, temperatuur sensor en een gewenste temperatuur.
Waar deze regelaar zich bevind is aan jou. Die kan zich in de actor bevinden in de sensor module of in de X1.
Dan komt ook de vraag welke regelingen kunnen de regelaars en welke heb jij nodig?
Ga je ook nog koelen met de vloerverwarming?

ipv thermische zijn motor regelaandrijvingen beter aangezien deze regelbaar zijn en niet alleen open/dicht maar kosten ook weer een paar euro meer.
Edwin
Vincent_V
Berichten: 2
Lid geworden op: za 25 apr 2020, 18:19

Re: Sturing zonder thermostaat - welke actor?

Bericht door Vincent_V »

Bedankt voor je antwoord :)

Dan komt ook de vraag welke regelingen kunnen de regelaars en welke heb jij nodig?
Da's exact wat ik hoop te ontdekken ;) Ik zal me één van de komende dagen eens verdiepen in de handleidingen van de verschillende toestellen.
Het is de bedoeling om de verwarmingen kunnen regelen via de app (dus dan lijkt met de X1 aangewezen als regelaar?) en in de toekomst graag ook via Apple HomeKit. Voor dat laatste had ik de ABB KNX Busch-VoiceControl op het oog.
Is het daarvoor belangrijk welk toestel ik als regelaar gebruik?

Ga je ook nog koelen met de vloerverwarming?
Dat is inderdaad de bedoeling. Dan moet er op letten dat de reglaar daar mee om kan?

ipv thermische zijn motor regelaandrijvingen beter aangezien deze regelbaar zijn en niet alleen open/dicht maar kosten ook weer een paar euro meer.
Ik had gelezen dat die een stuk duurder zijn en dat -vanwege de lagere temperatuur waarop de warmtepomp werkt- het vooral belangrijk is om het debiet dat elke ruimte krijgt goed af te stemmen. Voor de radiatoren op de eerste verdieping lijkt de hysteresis die "aan/uit" met zich meebrengt niet onmiddellijk een probleem. Of is het aan te raden om toch meteen voor motor regelaandrijvingen te gaan?

Ik vraag me wel af of ik voor beide types dezelfde verwarmingsactor kan gebruiken. Dan kunnen deze laten nog vervangen worden moest het nodig blijken.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Sturing zonder thermostaat - welke actor?

Bericht door egfdevos »

Als je ook gaat koelen is het vanzelfsprekend dat de gekozen regelaar kan verwarmen en koelen.
Vooropgesteld een thermische klep zal werken. Zeker voor de radiatoren.
Motor is beter voor vloerverwarming.

Als de vloerverwarming goed aangelegd/ingesteld is, is het zelden nodig deze bij te regelen. (waardoor elektrisch gestuurde kleppen niet echt nodig zijn)

Wat je niet mag vergeten is de buitendeur die het meest gebruikt zal worden om in die nabijheid zeker een radiator te plaatsen.
Vloerverwarming verwarmt te traag om de ontsnapte warmte tijdig te compenseren.
Edwin
Plaats reactie