DALI-KNX Probleem

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
ThijsC
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 07 jan 2019, 20:46

DALI-KNX Probleem

Bericht door ThijsC »

Hallo allemaal,

In onze nieuwbouw is quasi al onze verlichting DALI gestuurd. Het concept is dat alle ECGs per ruimte achter een schakelactor staan. 's nachts of bij langere afwezigheid in die ruimte, wordt de stroom naar de ECGs dus onderbroken. Het idee is dat het sluipverbruik op deze manier wordt tegengegaan.

Ik heb ondertussen een 15-tal ECGs staan, maar ik ervaar nu een probleem bij 2 ECGs maar alleen wanneer de stroom terugkeert. In de MDT DALI gateway staan alle parameters ingesteld dat bij power-return, de ECG naar een waarde van 0% moet gaan. De stroom naar alle ECGs van die ruimte wordt dus hersteld, maar ik wil dat de lampen zelf gewoon uitblijven.
Bij deze 2 ECGs komen de lampen echter ook terug aan, ook al staan alle parameters ingesteld dat dit 0% moet zijn.
Het vreemde is, dat alle statusobjecten (zowel gewone status als dimstatus) weergeven dat alles UIT staat.

Ik heb de DALI bus al eens losgekoppeld en ook dan doet het fenomeen zich voor. Het is volgens mij ook geen bedradingsprobleem.
De gevraagde parameters (0% bij power-return) worden volgens mij opgeslagen in de ECG zelf. Het lijkt dus eerder een ECG probleem, maar ook dit is niet heel duidelijk gezien alles perfect werkt als ik de stroom ingeschakeld laat. Het probleem doet zich dus alleen voor bij een power-cycle.

Als er hier andere ideeën moesten zijn, hoor ik het graag!

Vriendelijke groeten,
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: DALI-KNX Probleem

Bericht door egfdevos »

Niet alle ECG's vinden het leuk dat hun spanning geschakeld word. Voornamelijk de goedkopere kunnen hier problemen mee hebben.

Bespaar jezelf een boel hoofdbrekers en haal 2 andere ECG's.
Edwin
Plaats reactie