IP Router tunnel vs multicast

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
TopFly
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 00:48

IP Router tunnel vs multicast

Bericht door TopFly »

Wie weet er of een IP router tegelijkertijd een tunnelverbinding en een multicast aankan?
Ik denk van niet, daar kwam ik na veel gepruts achter want het staat nergens in de verschillende handleidingen van de IP routers.

Ik heb onlangs aan mijn KNX installatie een Raspberry Pi met Home Assistant toegevoegd. Werkt (inmiddels) top.

Door het toevoegen van Home Assistant, die ik via een tunnelverbinding met ip router had verbonden, werkte in eens de Gira Home Server (welke enkel werkt met multicast berichten) niet meer. Nu had ik tegelijkertijd ook een ander switch geplaatst en dacht ik dus initieel dat het daar aan lag. (Iets met multicast filteringen, enz) :roll:

Het leek erop dat ik tijdens de installatie van Home Assistant enkel een tunnelverbinding kon configureren. Achteraf blijkt dat doordat ik tijdens de installatie van Home Assistant mijn ETS had openstaan (vanwege een herprogrammering), en deze een tunnelverbinding gebruikte, ik dus enkel in HA een tunnel verbinding kon configureren.

Waarom Home Assistant? Omdat met de Homebridge plugin dan ook alles via Apple Homekit (en dus ook Siri) te bedienen is. Blijkt dat mijn gezin dat toch prettiger werken vindt dan de Gira app (die al jaren niet meer is geüpdatet. :D
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: IP Router tunnel vs multicast

Bericht door cevers »

Jung en Gira Routers kunnen zoiezo beide multicast en tunnel tegelijkertijd aan.
Ben regelmatig aan het programmeren via ETS en de homeserver blijft gewoon zijn ding doen.

Welke knx router is het?
TopFly
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 00:48

Re: IP Router tunnel vs multicast

Bericht door TopFly »

Het is een Enertex KNXnet/IP Router (van 2012)

Het programmeren via ETS en de homeserver deden het vroeger prima. Heb net eens gecheckt of ik de Gira app kon gebruiken terwijl ik een groepmonitor deed en dat blijkt goed te werken. Sinds het toevoegen van de Raspberry Pi met Home Assistant (met tunnelverbinding) werkte de Home server niet meer en was de homebridge plugin zeer onstabiel.

Het zal dus toch eerder met de Raspberry Pi en Home Assistant setup te maken hebben dan met de IP router.
Bash2
Berichten: 1
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 12:10

Re: IP Router tunnel vs multicast

Bericht door Bash2 »

De MDT IP ROUTER DOET HET OOK GELIJKTIJDIG.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: IP Router tunnel vs multicast

Bericht door KNX_Steven »

Die producten MOETEN het gelijktijdig kunnen.

Het aantal gelijktijdige Tunnelverbindingen kan wel beperkt zijn, en dat is in KNXnet/IP Routers nog eerder beperkt dan in dedicated Tunnelling Interfaces.
Ook kan het zijn dat alle mogelijke Tunnellingverbindingen in beslag genomen zijn, of niet weer vrijgegeven zijn, door Clients die zich misdragen of hoogstens door een fout in de Router, maar, dat zou niet mogen.
Plaats reactie