Aansturen Vaillant ecotec VCW356 met ISE smark connect KNX

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Verbouwerke
Berichten: 3
Lid geworden op: do 17 dec 2020, 13:38

Aansturen Vaillant ecotec VCW356 met ISE smark connect KNX

Bericht door Verbouwerke »

Beste forumleden,

Een aantal jaar geleden heb ik, bij de totale renovatie van onze woning, een bescheiden KNX installatie geplaatst. Ik had toen ook voorzien om ons verwarming aan te sturen via KNX. Daarvoor heb ik in elke ruimte van het huis temperatuursondes geplaatst, welke zijn aangesloten op zennio quads. Als visualisatie gebruik ik een zennio z41. Beneden ligt er vloerverwarming, boven staan radiatoren. Op de collector van de radiatoren is, op elke radiator een thermomotor geplaatst, welke gestuurd wordt door een theben HMG6t module. Ik had ook een theben OT module voorzien, voor de aansturing van mijn ketel via KNX. Na even prijsoffertes te vergelijken ben ik in zee gegaan met een bedrijfje die doe het zelf pakketten levert van vaillant. De ketel, pompgroepen en bekabeling heb ik reeds geplaatst, normaal komen ze volgende week de ketel aansluiten. Blijkt nu echter dat de v33 opentherm module van vaillant om de 1 of andere reden niet verkocht, ondersteunt wordt in België (had ik hier ook al gelezen op het forum, en na contact met vaillant kan ik alleen maar bevestigen dat ze niet vrijgevig zijn met informatie, en gewoon zeggen dat het hier niet ondersteunt wordt).

Mijn ketel is een ecotec vcw 356, ik werk met 2 pompgroepen ; 1 pompgroep met mengkraan voor vloerverwarming en 1 pompgroep voor mijn radiatoren. De pompgroepen zijn gemonteerd op een evenwichtfles. De regeling hiervan gebeurt door de vr70 stuurprint, gecombineerd met de vrc700 thermostaat (met buitenvoeler). Het liefst had ik de vrc 700 niet in mijn living gehad, maar in mijn technische ruimte, en de gewenste temperatuur ingesteld en uitgelezen via mijn KNX systeem. Dan kwam ik op ISE smart connect knx van vaillant. Niet goedkoop, maar als ik zeker ben dat ik alles prima kan regelen, en mijn ketel nog steeds modulerend werkt heb ik het er wel voor over. Heeft iemand hier ervaring mee. Dit is allemaal nogal nieuw voor mij. Vaillant is niet erg behulpzaam en mijn doe het zelf firma heeft hier ook geen ervaring mee.
Het is dus de bedoeling dat de temperatuur beneden (vloerverwarming) quasi constant blijft (maar ik die uiteraard wel kan uitlezen en aanpassen), en dat ik de temperaturen van de badkamer en kamers boven kan regelen via de thermostaten van de z41, door het openen/sluiten van de thermomotoren naargelang de temperatuur die ik instel. Dat laatste is al vrij aardig gelukt. De thermomotoren openen/sluiten als ik een temperatuur instel in de z41. Probleem is dus echter dat de pompgroep van mijn radiatoren moet aangestuurd worden als er warmtevraag is boven. Dit zou ik nog eventueel kunnen oplossen door een schakeling met bijv een logo te maken, die ervoor zorgt, dat als 1 van de thermokleppen gestuurd wordt door de Theben, een uitgang van de logo de pompgroep inschakelt (eventueel met tijdsvertraging). Dan ben ik wel in de veronderstelling dat als de temperatuur in de evenwichtsfles daalt (hier zit een meting op), de ketel modulerend bijwarmt. Dan moet ik wel nog de thermostaat van vaillant in mijn living plaatsen, om beneden de temperatuur de kunnen instellen (setwaarde en gemeten waarde).

Heeft iemand hier ervaring mee, of suggesties? Dus nog even kort samengevat denk ik aan:
1) Plaatsing van de ISE smart connect knx waarmee ik, naar ik veronderstel, mijn vloerverwarming (zonder thermomotoren) en radiatoren (met thermomotoren) kan aansturen en waarbij ik de vrc700 thermostaat in mijn ketel kan plaatsen.
of
2) Thermostaat vaillant beneden plaatsen (vloerverwarming wordt dan enkel door Vaillant geregeld), en de pompgroep van mijn radiatoren boven (radiatoren die geregeld worden door de thermomotoren in mijn KNX systeem) door bijv een logo laten draaien.

Of zit ik er hier wat naast? Ook is me niet volledig duidelijk of ik bij optie 1 de bijkomende thermostaat (slave) voor mijn tweede verwarmingskring (boven) dien te plaatsen. Zowel vaillant als mijn DHZ lijkt me hier ook geen passend antwoord op te kunnen geven.

Alvast bedankt voor jullie tijd en feedback!
Esjay
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 18 dec 2020, 19:54

Re: Aansturen Vaillant ecotec VCW356 met ISE smark connect KNX

Bericht door Esjay »

Hallo,

Ik heb ook interesse in de ISE oplossing voor Vaillant. De opstelling is ongeveer hetzelfde. Mijn elektrische installatie is nog niet opgebouwd, dus heb er ook nog geen ervaring mee. Wel heb ik in volgend document verkregen via Vaillant wat je mss wat verder kan helpen bij het inschakelen van de pompgroepen: https://www.vaillant.be/downloads/docum ... 428183.pdf
Bij tips and tricks zie je wat je kan doen om de pompgroepen in te schakelen.

Ik ga het toppic wel even volgen.

Succes
Verbouwerke
Berichten: 3
Lid geworden op: do 17 dec 2020, 13:38

Re: Aansturen Vaillant ecotec VCW356 met ISE smark connect KNX

Bericht door Verbouwerke »

Hallo Esjay,

Bedankt voor de informatie. Te zien aan de informatie bij tips en tricks moet het idd mogelijk zijn om pompgroep 2 te sturen op de VR70 module met een potentiaalvrij contact op S3. Ik veronderstel dan wel, dat de ketel nog steeds modulerend gaat werken. Dit zou vrij eenvoudig te realiseren moeten zijn, zonder de ISE smart connect. Voor de vloerverwarming zou ik dan een contact kunnen schakelen op S2. Dan ga ik er ook vanuit dat de VRC700 nog te plaatsen is ( bijvoorbeeld in de ketel, niet meer in de leefruimte), maar de bijkomende thermostaat voor kring 2 (de VR91) niet. Momenteel lijkt dit me de beste, goedkoopste oplossing.
Woensdag wordt de ketel aangesloten door een technieker van de DHZ. Van knx en de ISE smart connect is hij niet op de hoogte, maar hopelijk wel van bovenstaande uitleg. Wordt nog vervolgd!
ThijsC
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 07 jan 2019, 20:46

Re: Aansturen Vaillant ecotec VCW356 met ISE smark connect KNX

Bericht door ThijsC »

Hallo,

Het is inderdaad de beste optie om de pompgroepen te schakelen via de klemmen s2 en s3 op de v70. Gewoon een potentiaalvrij contact vanop een actor is voldoende. Wel erop letten dat de actor op nominal closed staat want de pompen draaien enkel als het contact open is bij warmtevraag.
Als je z41 of theben een object heeft dat de warmtevraag weergeeft in functie van klepstatus of stuurwaarde van de klep dan kan je dat gewoon rechtstreeks koppelen aan de actor. De pomp gaat dan draaien en fijnregeling gebeurt door thermomotoren.
Voor het gelijkvloers kan je hetzelfde toepassen, maar je zal wat moeten zoeken met je thermostaatfunctie. Gezien je recht op de circulatiepomp inspeelt zal je met 2-punts sturing een fameuze over- of undershoot (hysteresis) krijgen van de gewenste temperatuur, door de traagheid inherent aan het systeem. Met een PWM signaal zal dat beter zijn maar zal je pomp vaak aan en uit schakelen. Geen idee of dat nefast is voor de levensduur.
Als je nog gewone thermoventielen kan installeren op de kringen van de collector vloerverwarming dan zou ik dat zeker doen. In dat geval zelfde toepassing als boven. Warmtevraag doet circulatiepomp draaien, fijnregeling op thermoventielen met pwm signaal. En in dat geval vr 700 naast of in de ketel. De gewenste temperatuur op de vr700 verhoogt/verlaagt dan enkel de temperatuur van het aanvoerwater wat aangestuurd wordt via de mengklep voor de circulatiepomp vloerverwarming. Je zal dus in het begin wat moeten zoeken naar een temperatuur op de vr700 dat het water warm genoeg is om je woning op temperatuur te krijgen.
Te lage setting zal je woning niet voldoende warm krijgen. Te hoge zal je niet merken in je woning omdat al de ventielen dat compenseren (knijpen toevoer dicht), maar zal je wel merken aan je verbruik omdat je dus hoger stookt dan nodig.
De ketel blijft verder weersafhankelijk en modulerend werken.
De ISE Vaillant biedt uiteraard meer mogelijkheden (zoals bv aanpassing gewenste temperatuur via de bus) maar is dus niet nodig voor een werkende basisintegratie.

Thijs
Esjay
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 18 dec 2020, 19:54

Re: Aansturen Vaillant ecotec VCW356 met ISE smark connect KNX

Bericht door Esjay »

Dag Thijs,
Zou een oplossing voor een correcte sturing van de watertemperatuur kunnen behaald worden door zuiver op de buitenvoeler te sturen? Volgens mij waren er 3 opties: enkel op thermostaat, buitenvoeler + thermostaat of enkel buitenvoeler.
Sven
ThijsC
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 07 jan 2019, 20:46

Re: Aansturen Vaillant ecotec VCW356 met ISE smark connect KNX

Bericht door ThijsC »

Dag Sven,

Gezien je de VR700 liefst in of naast de ketel ziet, moet je de thermostaatfunctie hiervan volledig uitschakelen. De ruimtetemperatuur die deze meet is namelijk niet van belang. Dit kan je doen door in het installateursmenu van de VR 700 de parameter "binnencompensatie" op "GEEN" te plaatsen. Op deze manier werk je enkel weersafhankelijk zonder compensatie van de thermostaat in de VR700. Je moet dit doen voor beide circuits/pompgroepen. Normaal gezien zou je installateur dat al zo ingesteld moeten hebben met het eerste verhaal wat je hier neerschreef, maar ook ik heb ervaren dat de kennis van de modale installateur op dit vlak niet altijd even uitgebreid is.
Gezien je nu enkel weersafhankelijk werkt is de bepaling van de stooklijn wel belangrijk. De stooklijn is gewoon de curve die de buitentemperatuur vertaalt naar een bepaalde aanvoertemperatuur. Dus hoe kouder buiten, hoe hoger de aanvoertemperatuur. Deze parameter kan je ook in het installateursmenu aanpassen. Voor jouw verdieping met radiatoren zou die ergens rond de 1,5 moeten staan. Daarmee zou je systeem efficiënt moeten werken op de verdieping, want circulatiepomp draait enkel bij warmtevraag en de temperatuur wordt nageregeld per ruimte met de thermomotoren.
Voor je gelijkvloers zou ik hetzelfde doen: dus dat circuit ook de "binnencompensatie" op "geen".
Je kan het proberen om de temperatuur op het gelijkvloers via logica (eventueel hysteresefunctie) te vertalen naar warmtevraag ja/neen (lees pomp aan als ergens de temperatuur zakt onder bepaalde waarde en pomp uit als alle gewenste temp. overschreden zijn), maar ik denk dat het gaat resulteren in vrij veelvuldig schakelen van de pomp.... Ik heb niet genoeg ervaring om dat nu met zekerheid te zeggen, maar ik zou het zeker proberen.
Als back-up zou ik een actor koppelen op die klem (S2 of S3) waardoor je de circulatiepomp constant aan of contant uit kan zetten (lees wel of geen verwarming op het gelijkvloers), maar verder de pomp continu laten draaien en enkel weersafhankelijk te sturen.
De stooklijn voor vloerverwarming staat normaliter een stuk lager, lees ergens rond de 0.5. Gezien dit de enige parameter is waar je in dit geval vat op hebt om de uiteindelijke temperatuur op het gelijkvloers te sturen, ga je hier wat moeten zoeken. De circulatiepomp geeft gewoon alles (verwarming aan) of niks (verwarming uit), dus hier is het belangrijk om de juiste aanvoertemperatuur te leveren. Als je een goed geïsoleerde woning hebt, zou ik durven starten met een stooklijn van 0.4. En zo geleidelijk verhogen tot je het gewenste comfort hebt. Het zou niet hoger mogen komen dan 0.7 of 0.8. Wel even opletten dat je de maximale aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming begrenst op +/- 40 graden (is ook één van de parameters in dat menu).

Dat is mijn insteek, maar er zijn misschien andere meningen... :-)

Fijne kerst!

Thijs
Esjay
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 18 dec 2020, 19:54

Re: Aansturen Vaillant ecotec VCW356 met ISE smark connect KNX

Bericht door Esjay »

Dag Thijs,

Bedankt voor de info. De installatie is nog niet volledig opgestart, bouw is nog niet afgewerkt. De bovenverdieping zal uitgevoerd worden met ventillo convectoren, dus ik vermoed dat dezelfde stookcurve die van de vloerverwarming zal benaderen. Voor mijn installatie ben ik zelf de installateur en komt Vaillant de opstart doen. Omdat mijn bouw nu nog niet is afgewerkt, zullen de instellingen ook nog niet overeenkomen met de finale instellingen. Die ga ik nadien nog aanpassen.
De info die je hier meegeeft is wel zeer bruikbaar. :)
Sven
Verbouwerke
Berichten: 3
Lid geworden op: do 17 dec 2020, 13:38

Re: Aansturen Vaillant ecotec VCW356 met ISE smark connect KNX

Bericht door Verbouwerke »

Beste Thijs,

Hartelijk dank voor de uitgebreide informatie! Ik ben met jouw informatie verder beginnen zoeken en experimenteren in ETS. Na wat problemen met onze "doe het zelf firma" (ze doen de boeken toe), is de ketel ondertussen toch aangesloten geraakt, de gasleiding gekeurd en opengezet door fluvius. Normaal gezien gingen zij de opstart van de ketel doen, maar het is dus niet meer zeker of ze dit nog gaan doen. Zoniet (of als het te lang duurt) verdiep ik mezelf in de VRC700 en opstart van de ketel. Wat ik nu alvast gedaan heb is de thermostaat in de ketel ingebouwd. Nu zijn we even weg met ons 2 maar heb ik toch de laptop mee om wat te programmeren/experimenteren. Ik beschrijf even wat ik tot nu toe gedaan heb.
Op de theben HMGT6 actor voor de aansturing van de radiatorkleppen zit nog een extra functie "kanaal bij pompsturing in acht nemen". Dan heb je nog een parameter voor het aansturen van de pomp, waar bijvoorbeeld ook nog een tijdvertraging in te stellen is. Ik heb het object hiervan (pomp aan/uit) gekoppeld via een groepsadres met een uitgang die ik nog op een schakelactor overhad. Normaal gezien zou nu dus, als er een klep gestuurd wordt, de actor en dus ook de pomp aangestuurd moeten worden.
Voor de vloerverwarming heb ik een thermostaat in de Z41 geprogrammeerd als PI regeling en vervolgens op PWM gezet, zo kreeg ik een 1 bit object die ik kon koppelen aan een andere vrije uitgang op een actor. De PI cycle heb ik op 15 minuten gezet en control parameter op floor heating. Normaal zijn deze parameters om thermokleppen te sturen ipv een pomp (denk ik). Nu gaat de pomp wss veel aan en afschakelen (zoals jij ook al aanhaalde)...ik denk niet dat dat veel kwaad kan, maar ik bevraag het nog aan Vaillant. Via een tweepuntsregeling kreeg ik een 1 bit object, maar daar zal wss veel overshoot zijn, en meer variaties in temperatuur, met een hoger verbruik tot gevolg zoals jij reeds aanhaalde, dus ik ga het eerst proberen met deze regeling. Thermokleppen zou ik eventueel nog kunnen plaatsen op de vloerverwarming. Deze zou ik dan kunnen sturen via een vrije uitgang op de HM6T. Alle kleppen mogen volgens mij samen gestuurd worden, daar de vloerverwarming toch in 1 ruimte ligt (niets afgesloten), dus zou ik maar 1 uitgang nodig hebben. Ik ga echter eerst even proberen wat het geeft als ik de pomp rechtstreeks stuur.
Voor de stooklijn zal het idd nog wat experimenteren worden. Ik wist niet dat ik 2 stooklijnen kon instellen, 1 voor boven en 1 voor beneden (moet ik mij nog wat in verdiepen). Ik probeer ze zo ver mogelijk naar beneden te regelen, zodat ik het huis nog warm krijg, maar zodat tevens de aanvoertemperatuur niet nodeloos hoog ligt.

Als ik terug thuis ben, laad ik de parameters van ETS in en kijk hoe alles reageert. Ik hou jullie verder op de hoogte ;) .

Prettig eindejaar en feestdagen alvast!
Plaats reactie