Aansluiten nieuwe busdeelnemer Gateway NVG108 (TOKKA) resulteert in wegvallen communicatie

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Davidoffke84
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 mar 2012, 11:07

Aansluiten nieuwe busdeelnemer Gateway NVG108 (TOKKA) resulteert in wegvallen communicatie

Bericht door Davidoffke84 »

Dag Allen,

Ik heb mijn knx-installatie al een paar jaar probleemloos lopen. Na de initiële (snelle) programmatie was er niet veel meer aan gewijzigd onder het mum van "dat gaan we later toevoegen".

Zo ook dit weekend wilde ik dan eindelijk aan de slag gaan om mijn NUVO multi-zone 'Grand Concerto' receiver via zijn RS232 en de inmiddels geruime tijd terug aangekochte TOKKA Gateway NVG108 aan de bus te koppelen.

Echter, tig pogingen later heb ik het gestaakt, want telkens ik de gateway op de bus aansluit valt alle communicatie tussen de busdeelnemers weg.

Ik blijf denken aan een defecte gateway, maar mogelijks zie ik iets (banaals over het hoofd).
Voor alle duidelijkheid; eender welke andere actuator of sensor die ik aansluit op de EIB kabel voorzien voor de gateway kan ik prima van een bus-adres voorzien en werkt.
Er is ook geen I-max die overschreden wordt.

Ik heb een hoofdlijn, met daarop de router en USB interface en twee lijkoppelaars voor respectievelijk de lijn met een 10-tal actuators (blijft in de kast) en vervolgens een lijn met hierop in ster de verschillende switches en bewegingsmelders op.
Het maakt niet uit op welke lijn ik de nieuwe gateway plaats, maar in beide gevallen verlies ik de mogelijkheid om te communiceren met de verschillende actuators/switches.

Het lampje op de gateway licht op wanneer de programmatietoets ingedrukt wordt, maar ik kan vanuit ETS geen adres instellen, hij vindt immers de gateway niet op de bus.

Iemand ervaring mee?
Zou het dan alsnog kunnen zijn dat (ooit) eerder een adres aan deze gateway werd toegewezen dat nu hetzelfde is als dat van bvb mijn lijnkoppelaar, of een andere module? Is dit het typische gedrag dan?

Alle hulp welkom.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Aansluiten nieuwe busdeelnemer Gateway NVG108 (TOKKA) resulteert in wegvallen communicatie

Bericht door egfdevos »

Dezelfde adressen aanwezig zorgt er niet voor dat heel de bus wegvalt.
Ik zie USB-interface; Via de bus-monitor kijken wat er gebeurd.
Zelfde gedrag als de RS232 kant niet aangesloten is?
Zou zelfs eens kunnen proberen de + en - verkeerd om aan te sluiten.

Daarnaast aan Tokka een mail sturen voor help.
Edwin
Davidoffke84
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 mar 2012, 11:07

Re: Aansluiten nieuwe busdeelnemer Gateway NVG108 (TOKKA) resulteert in wegvallen communicatie

Bericht door Davidoffke84 »

Hey Edwin,

bedankt voor je snelle reactie.
1. Bus monitor getest, het enige wat ik merk in de monitoring is dat er geen enkele activiteit meer is op de bus.. letterlijk onmiddellijk na het aansluiten.
Koppel ik de module terug los, dan komen de telegrammen terug door... nooit eerder zoiets meegemaakt.
2. inderdaad, ook geprobeerd zonder aangesloten 'rs232' zijde. Dat was ook mijn eerste reactie ;-) maakt geen verschil.
3. Mail naar TOKKA is vertrokken, met hetzelfde verhaal. In afwachting van een 'Pools' antwoord :)

4. Ompolen? daar heb ik het lef nog niet voor gehad. Ik heb wel nog eens nagekeken in de handleiding en specs of het niet fout zat daar, maar de juiste pin komt 'automatisch' via de knx stekker bij de + uit. Ik zou de unit moeten slopen om op de print te kunnen kijken.
Zou het nare gevolgen hebben om toch eens te proberen + / - bewust foutief aan de busconnector te hangen?...

Sta eigenlijk op het punt om een bijkomende busvoeding te kopen en test-setup te bouwen met die voeding, mijn USB interface en dan deze module, om zo te kijken of ik het aan de praat krijg. Dan gaat niet elke maal heel het huis in 'lockdown' :lol:

Anderen die ooit met een busdeelnemer dit gedrag hebben ervaren? Oplossing gevonden anders dan weggooien en nieuwe gateway kopen? :-)
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Aansluiten nieuwe busdeelnemer Gateway NVG108 (TOKKA) resulteert in wegvallen communicatie

Bericht door 747driver »

Ik zie dat ie max 35mA van de KNX bus verbruikt.
Zou het kunnen dat je al het maximum van je KNX voeding vraagt en dat deze extra busdeelnemer je voeding overload?
Davidoffke84
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 mar 2012, 11:07

Re: Aansluiten nieuwe busdeelnemer Gateway NVG108 (TOKKA) resulteert in wegvallen communicatie

Bericht door Davidoffke84 »

Dacht ik eerst ook. Dat ik mogelijks over de maximale toegestane stroom van de voeding zou zijn gegaan (moest hij bvb wat meer verbruiken dan aangegeven, ander kan het theoretisch zeker niet).
Maar heb nadien een andere lijn genomen ook, daar zit helemaal (nog) niet veel op. Zelfde gedrag.

Weet ondertussen via een eerdere verdeler van Tokka dat ze niet langer bestaan/verdeeld worden blijkbaar. e.e.a is grondig misgelopen met betrekking op QC waardoor verdelers interesse in de producten zijn kwijtgeraakt en Tokka ook zijn voornaamste mensen commercieel en op RenD is kwijtgespeeld.
Het zal dus waarschijnlijk nooit werken met deze unit. Ik heb oog op een tweedehands exemplaar dat gewerkt zou hebben.

Wie weet :)
Plaats reactie