Bewegingsmelder outdoor en pet safe?

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
spacekiek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 10:44

Bewegingsmelder outdoor en pet safe?

Bericht door spacekiek »

Hoi,

Ik heb al een MDT motion sensor gevonden, maar die is niet outdoor rated.
Hun outdoor sensor is dan weer niet pet safe.

Kent er iemand eentje ?

:)
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Bewegingsmelder outdoor en pet safe?

Bericht door brammetje »

Geen goed antwoord op je vraag, maar aangezien nog geen expert gereageerd heeft toch wat input van mijn kant.

Ik heb pas een BEG 93395 gekocht, die ik binnenhuis gemonteerd heb op een plek waar ik weinig bevestigingsruimte en geen inbouwruimte heb. Deze BEG kwam voor die situatie als enige boven in mijn zoektocht. Toen ik de installatiehandleiding las zag ik dat het ding ook geschikt is voor buiten, weliswaar onder een overstek, maar toch.

Over 'pet safe' wordt niet gerept. Dat lijkt me sowieso lastig met een buitenmelder die naar ik aanneem altijd op hoogte geïnstalleerd moet worden. De melder 'kijkt' dan naar beneden om het gebied te bestrijken, en zal dan naar ik aanneem ook kleinere wezens opmerken. Wel is de gevoeligheid in te stellen in behoorlijk wat stappen, mogelijk dat de lage gevoeligheid kleinere wezens niet opmerkt. Ook zit er een setje maskers bij om ver weg of dicht bij of bepaalde gebieden af te schermen.

Helaas dus geen echte ervaring 'buiten' en 'pet safe' bij mij.

Bram
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Bewegingsmelder outdoor en pet safe?

Bericht door cevers »

Voor een buiten/diervriendelijke bewegingsmelder zul je toch echt naar een alarm variant moeten kijken.
Aangezien die nog redelijk veel worden toegepast en het voor KNX niet echt bestaat.

Zoals bv: https://osec.nl/products/view/1891
Deze heeft ook een aparte schemer uitgang die je in serie kan zetten met de detectie voor een hardwarematige tijdens donker beweging detectie bijvoorbeeld. Of je brengt de 2 contacten apart naar binnen en sluit ze aan op een digitale ingang module.
spacekiek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 10:44

Re: Bewegingsmelder outdoor en pet safe?

Bericht door spacekiek »

cevers schreef:
ma 12 apr 2021, 11:04
Voor een buiten/diervriendelijke bewegingsmelder zul je toch echt naar een alarm variant moeten kijken.
Aangezien die nog redelijk veel worden toegepast en het voor KNX niet echt bestaat.

Zoals bv: https://osec.nl/products/view/1891
Deze heeft ook een aparte schemer uitgang die je in serie kan zetten met de detectie voor een hardwarematige tijdens donker beweging detectie bijvoorbeeld. Of je brengt de 2 contacten apart naar binnen en sluit ze aan op een digitale ingang module.
Ik had het ook nog zitten denken, als ze bij alarm sensoren kleine dieren kunnen uitfilteren, waarom kan het dan niet bij bewegingssensoren ?
Die Satel is best wel knap ... maar hoe moet dit dan praktisch ? De lichtsensor uitgang zit op D/N, maar ik zie geen uitgang voor beweging ?
En hoe moet ik deze 2 ingangen dan aansluiten op de digitale module ? (ik veronderstel op 2 ingangen met een "AND" functie)

Afbeelding
spacekiek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 10:44

Re: Bewegingsmelder outdoor en pet safe?

Bericht door spacekiek »

Toevallig op deze gestoten van Steinel ... wat een knap ding 8-)
Pet resistant én KNX. Sensorbereik en gevoeligheid in te stellen via smartphone

https://www.steinel.de/nl/lights-sensor ... 59620.html
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Bewegingsmelder outdoor en pet safe?

Bericht door cevers »

De D/N aansluiting is een OC aansluiting (open collector, zwevend of +12V in open stand, 0V in actieve stand)
Beweging is COM naar NC (dit is een potentiaal vrij contact)

Voor de OC heb je dus een relais nodig om dat om te zetten naar potentiaal vrij.
20210412_153406.jpg
20210412_153406.jpg (106.92 KiB) 5715 keer bekeken
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Bewegingsmelder outdoor en pet safe?

Bericht door cevers »

spacekiek schreef:
ma 12 apr 2021, 15:31
Toevallig op deze gestoten van Steinel ... wat een knap ding 8-)
Pet resistant én KNX. Sensorbereik en gevoeligheid in te stellen via smartphone

https://www.steinel.de/nl/lights-sensor ... 59620.html
Top, ben benieuwd of hij het goed doet!
Plaats reactie