Seip ts100 aansturing

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
spacekiek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 10:44

Seip ts100 aansturing

Bericht door spacekiek »

Hoi

Wat zou het makkelijkst/goedkoopste zijn om mijn garagepoort te koppelen met KNX ?
Ik zie 2 potentiaalvrije contactjes A/B op de deuropener

Ik zie bv. deze:

https://www.elsner-elektronik.de/shop/en/knx-a3-b2.html

of is er nog iets beter ?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Seip ts100 aansturing

Bericht door Dré »

Je weet dat de uitgangen niet potentiaal vrij zijn, maar open collector?
Heel leuk die 2 binaire inputs, maar wat wil je daar mee gaan doen? nooit verkeerd om er bij te hebben.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Seip ts100 aansturing

Bericht door brammetje »

Ik heb een vergelijkbare garagedeuropener. Wat KNX betreft zijn deze openers 'dom'. Ik gebruik een actorkanaal in parallel met de hand-drukknop om een puls te geven. Dat werkt dan met het standaard open-stop-dicht principe. Om te weten of de deur echt dicht is heb ik een mechanische voeler (limit switch) gebruikt die input geeft aan een binaire ingang. Zo is op de visualisatie te zien of de deur dicht is.

Eigenlijk gebruik ik de KNX-knop alleen om de deur te openen. Tenzij je een deugdelijke beveiliging hebt is 'ongezien' sluiten riskant.
spacekiek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 10:44

Re: Seip ts100 aansturing

Bericht door spacekiek »

Dré schreef:
vr 30 apr 2021, 18:37
Je weet dat de uitgangen niet potentiaal vrij zijn, maar open collector?
Hoe kom je erbij ... in de handleiding zie ik :

Afbeelding
spacekiek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 10:44

Re: Seip ts100 aansturing

Bericht door spacekiek »

brammetje schreef:
vr 30 apr 2021, 18:54
Ik gebruik een actorkanaal in parallel met de hand-drukknop om een puls te geven. Dat werkt dan met het standaard open-stop-dicht principe.
Ah gewoon op m'n actorschakelaar? Maar welke spanning moet hierover ? Daar staat nergens iets van in de manual ...
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Seip ts100 aansturing

Bericht door brammetje »

Geen spanning, 'gewoon' de draden van de handknop, in jouw geval aansluitpunten A-B.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Seip ts100 aansturing

Bericht door brammetje »

...en Dré had het over die Elsner module, dat is geen droog contact.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Seip ts100 aansturing

Bericht door Dré »

spacekiek schreef:
vr 30 apr 2021, 19:34
Dré schreef:
vr 30 apr 2021, 18:37
Je weet dat de uitgangen niet potentiaal vrij zijn, maar open collector?
Hoe kom je erbij ... in de handleiding zie ik :
Zoals Brammetje al aangaf had ik het inderdaad over de Elsner module, waarvan je een link mee stuurde.
uit jou bericht kan ik niet opmaken, wat voor contacten jouw deur heeft.

volgens de 'Technical Data' heeft de module de volgende in en uitgangen.

Inputs 2 x binary inputs (for potential-free contacts), maximum output length 5 m
Outputs 3 x semi-conductor output (open collector) max. 60 V AC/DC, 300 mA, For safety extra-low voltage according to the SELV specifications only!

Wat Brammetje aangaf was inderdaad wel een goede tip om de input voor te gebruiken, zelf heb ik een inbraak installatie, die de status doorgeeft of de deur gesloten is of niet.
Maar ik heb mijn garagedeur sturing bewust niet op mijn KNX installatie aangesloten, wel op mijn inbraakinstallatie.

brammetje schreef:
vr 30 apr 2021, 18:54
Ik gebruik een actorkanaal in parallel met de hand-drukknop om een puls te geven. Dat werkt dan met het standaard open-stop-dicht principe.
Dit zou ik inderdaad ook gewoon doen, alleen wel even nakijken of je actor wel zwakstroom en 230v mag schakelen, anders misschien even een relais er tussenplaatsen. (mits er ook wel 230v wordt geschakeld met dezelfde schakelactor).
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Seip ts100 aansturing

Bericht door brammetje »

De actor die ik er voor gebruik is een Gira 1036, die heeft vier compleet gescheiden droge contacten. Ik stuur alleen een 'aan', de trappenhuisfunctie staat op 1 seconde, dan gaat de puls dus vanzelf weer uit. Dat zou met elke actor met dergelijke contacten moeten kunnen.
leo.yak
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 apr 2021, 18:07

Re: Seip ts100 aansturing

Bericht door leo.yak »

Ik had een gelijkaardig probleem met een (domme) garagepoortmotor van L-Door.
Reageert enkel op een puls en vanop afstand heb je het raden naar wat die puls juist doet vermits dat afhangt van wat vooraf ging.
Met enkel een aanduiding 'volledig dicht' uit het alarmsysteem weet je al iets maar niet echt genoeg.
Ik heb daarover een onderwerp gemaakt in ETS-Programmatie.
Ondertussen kan ik mijn garagepoort bedienen vanop mijn gsm met aanduiding van '% open' en als ze stil staat of ze met een volgende puls zal sluiten of openen. Als iemand meer info wil hoor ik het wel.
Plaats reactie