alle sturingen in de elektrische kast

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
tompie007
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 13 okt 2021, 12:56

alle sturingen in de elektrische kast

Bericht door tompie007 »

Straks beginnen we te bouwen, ben aan het bekijken hoe ik het best onze domotica uitwerk. Ik ben er - misschien onterecht - bang voor om schakelaars te gebruiken met daarachter de elektronica-processor met de functionaliteiten. Liever zou ik domme klassieke schakelaars gebruiken (potentiaal vrije contacten) die ik dan met een SVV16x0.8mm² verbind met digitale ingangsmodules, vb. de MDT BE-xxxxx.02.
Ik denk niet dat ik hierdoor functionaliteit verlies? In die ingangsmodule zitten functies voor schakelaars, dimmers, rolluiken, scene's, tellers, multi-touch,...Wat vinden jullie hiervan?
Wat zouden jullie me aanraden om te gaan visualiseren op Android? bOS Client? knXpresso? Gira Smarthome met de X1?
Dank, Tom.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: alle sturingen in de elektrische kast

Bericht door egfdevos »

Een centrale ingangsmodule voor de schakelaars is zeker een optie.

Zou wel een kabel gebruiken die aan de KNX specificatie voldoet dan kun je altijd nog van gedachten veranderen.

Prijstechnisch is als je het per knop vergelijkt aan de goedkoopste (Lingg & Janke) schakelaar ver hetzelfde.

Voor mij zou de beslissing aankomen op de temperatuur sensor per ruimte die je ook nodig gaat hebben. Dan word een KNX knop met sensor interessanter.


Gira G1 omdat deze gewoon werkt klaar. Ook al is het geen visu voor de telefoon.

Zelf bedien ik zeer zelden iets met de telefoon daardoor voor mij een server weggegooid geld eigenlijk.
[Enige wat daar bij mij eigenlijk echt nuttig op draait op het moment zijn (astro)klokken en timers.]
Een zelfbouw visu is leuk maar dan moet je wel heel veel tijd ter beschikking hebben om alles perfect te krijgen.
(en het geduld wat ik ook niet heb.)
Dan rest eigenlijk een kant en klare oplossing maar die zijn kostelijk zeker ik deze zelden gebruik. Vandaar een G1 als aanrader.
Edwin
merijnvaw
Berichten: 2
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 21:37

Re: alle sturingen in de elektrische kast

Bericht door merijnvaw »

Beste,

Ik heb ook dergelijke opzet, werkt goed voor mij. Al mijn schakelaars zijn met 16*0.8 of CAT6 kabel uitgevoerd.
Mijn bekabeling is zo aangesloten, dat ik op alle schakelaars toegang heb op de knx-bus (2 draadjes), en een voeding op 12V(2 draadjes), dan blijven er nog genoeg over voor droge contacten.
Klassiek heb ik schakelaars voor verlichtingskringen, die lopen via een droog contact naar een centrale IO ingang. -> Let wel, dit is gedoe om proper uit te voeren, correct aan te sluiten en te documenteren. Uiteindelijk heb ik alles verbonden met wago 243 busklemmen toch ietwat proper bekabeld gekregen. (voor die klemmen bestaan ook din rail modules). Neemt wel beduidend meer plaats in de kast dan enkel buskabel...
Anyway. dit laat ook wel toe om in een later stadium de schakelaars te vervangen door andere KNX componenten. tot op heden heb ik toch nog geen last ondervonden van het feit dat de kabel geen KNX-buskabel is, wel een SVV of een CAT6.
In de slaapkamers heb ik op die sockets bijvoorbeeld al kamercontrollers geplaatst om toch ook meer functionaliteit te hebben naar temp meting, warmtesturing etc.
Andere plaatsen heb ik schakelaars al vervangen door bewegingsdetectoren.
Plaats reactie