Magneetschakelaar 32A > KNX versie?

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Magneetschakelaar 32A > KNX versie?

Bericht door Sceppi »

Nu ik mijn terugdraaiende teller kwijt ben, wil ik maximaal inzetten op zelfverbruik van mijn zonne-energie.
Via mijn elektrische wagen is heel wat mogelijk om maximaal via de zon te laden. Laadpalen zijn slim en kan ik laten aanspringen wanneer de zon schijnt. Echter 1 probleem: 1 fase / 3 fase automatische omschakeling.

Mijn laadpaal (Keba P30) ondersteunt 1 en 3 fasen laden. Ik kan deze volledig sturen via KNX. Echter ondersteunt deze geen automatische 1 fase / 3 fase omschakeling. Gevolg is dat ik minimaal steeds 4.100W dien te laden (3x6Ax230V). 6A is de minimale ampère voor elektrisch laden, dus in geval van 3 fasen laad je steeds minimaal 4.100W. Een laadpaal met automatische 1 fase / 3 fase omschakeling laat toe om 2 fases af te schakelen en dus minimaal aan 1.380W te laden. Dit maakt een enorm verschil, zeker wanneer de zonne energie beperkt is. Principe zoals uitgelegd op de volgende figuur:

Afbeelding

Er zijn 2 oplossingen:
1/ Een laadpaal kopen die deze omschakeling reeds heeft ingebouwd. Deze bestaan, bv: Zappi of OpenWB.
2/ Retrofit, waarbij ik deze omschakeling zelf toevoeg aan de Keba. Dit is perfect mogelijk heb ik ondertussen gelezen (http://www.eb-systeme.de/?page_id=1265). Aangezien ik de Keba reeds heb, is dit een veel goedkopere en dus evidente oplossing.

Hiervoor heb ik een schakelaar nodig die min. 32A kan schakelen. In het artikel hierboven spreekt men oa van de Hager ESD440 (=40A magneetschakelaar met sturing via 24V AC). Deze tussen mijn automaat en de laadpaal zetten, en 2 fases laten afspringen wanneer er weinig zon is zodat er 1 fasig kan geladen worden.

Uiteraard wens ik deze schakelaar slim te laten sturen en zoek ik dus een KNX versie van deze schakelaar. Dan kan ik bij weinig zon de schakelaar op 1-fase laten springen en bij veel zon deze op 3 fasen zetten.
Vraag dus: Bestaat er een KNX variant van de ESD440, maw een (magneet)schakelaar die toelaat om 40A te schakelen? Met 2 contacten heb ik voldoende, dus mag ook de ESD240 versie zijn.

Als ik zoek op KNX schakelaktoren, zie ik dat de meeste maar kunnen schakelen tot 20A. Bestaat er geen versie van min. 32A?
Alternatief is toch de ESD 240 nemen en de sturing (24V AC) te schakelen via KNX. In dat geval heb ik wel meer hardware nodig.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Magneetschakelaar 32A > KNX versie?

Bericht door egfdevos »

Simpel antwoord.

Nee, er zijn geen knx actoren geschikt voor hoge stromen.
Dus ja je zult een relais (hulpmagneetcontact/contactor) moeten toepassen om de hogere stroom te schakelen.
:idea: Geen 230V en 24V of andere spanningen op dezelfde knx actor (of dat moet uitdrukkelijk door de fabrikant zijn toegestaan)
Daardoor vermoed ik dat een 230V relais beter gaat passen.
:!: Let op warmte ontwikkeling je hebt echt ruimte aan beide zijde van dat relais nodig. Een mini kastje naast de bestaande kast zou mijn voorkeur hebben met een contactor.
Edwin
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Magneetschakelaar 32A > KNX versie?

Bericht door Sceppi »

Thanks!
Ook zeer goede tips! Ik heb inderdaad nog een kanaal over op een knx actor (die voor de overige kanalen 230V schakelt). Ik was van plan om deze te gebruiken om de relais te schakelen. In dat geval kan ik inderdaad beter de ESD240 of ERD240 nemen die 230V als schakelspanning neemt ipv 24V.
Wat is de reden dat 230V en 24V niet op dezelfde knx actor mogen geschakeld worden (tenzij toegestaan)?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Magneetschakelaar 32A > KNX versie?

Bericht door egfdevos »

De banen op de printplaat hebben meestal te weinig scheiding om bij een storing te voorkomen dat de 230v nooit op een naastliggende baan komt.
Edwin
kennethg
Berichten: 8
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 13:56

Re: Magneetschakelaar 32A > KNX versie?

Bericht door kennethg »

Het merk ISE heeft een laadpaal actor die load balancing voorziet. Hij kan tot 5 laadpalen aansturen.
Zelf wel nog niet geïnstalleerd en ook niet echt goedkoop (dacht 499 EUR).
Plaats reactie