zekeringen voor actoren

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
gorie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 21:32

zekeringen voor actoren

Bericht door gorie »

Hallo.
Ik ben dus ook bezig met een knx installatie en ben aan de zekeringkast aangekomen.
Bij een gewone installatie worden lichtkringen gezekerd met een 16A automaat op 1,5mm² per kring of groep.
Nu weet ik niet hoe je een actor moet zekeren. Stel dat een actor 840VA aankan. Moet je dan een automaat gebruiken van 3A. Kan iemand me op weg helpen. mvg
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: zekeringen voor actoren

Bericht door ligth011 »

ik heb gewoon een automaat er voor gezet van 6 amp die dus de voeding van de bus lijn zekerd.
de uitgaande actors worden mijn inziens gewoon gezekerd via de groepen.
gorie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 21:32

Re: zekeringen voor actoren

Bericht door gorie »

De lampengroepen zeker je bv af met een 16A maar de actoren kunnen soms maar 10A schakelen.
Denk dus dat een zekering voor die actor van 10A zal moeten geplaatst worden.
En wat doe je dan bij dimmers. In de technische dokumentatie staat niets van stroomsterkte.
Bv een 4-voudig dimactor van 840W (4x210) of (2x420).
Hoe moet je deze dan zekeren.
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Re: zekeringen voor actoren

Bericht door mzungu100 »

gorie schreef:De lampengroepen zeker je bv af met een 16A maar de actoren kunnen soms maar 10A schakelen.
Denk dus dat een zekering voor die actor van 10A zal moeten geplaatst worden.
En wat doe je dan bij dimmers. In de technische dokumentatie staat niets van stroomsterkte.
Bv een 4-voudig dimactor van 840W (4x210) of (2x420).
Hoe moet je deze dan zekeren.

Zie link http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic. ... ca#p749443
De actoren dien je niet apart af te zekeren.
Enkel de voedingskabel van 1,5 mm², op 16A (nominaal volgens AREI) of lager indien gewenst.
Het is dus een kwestie van in de bedrading geen kortsluitingen te maken tijdens installatie, want anders is uw uitgangskanaal perte totale na het schakelen.
De zekeringen dienen eigenlijk om uw stroomkabel te beveiligen (overstroom, kortsluiting=brandgevaar).

mvg

Paul
gorie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 21:32

Re: zekeringen voor actoren

Bericht door gorie »

Hey Paul en andere reactie.
Bedankt voor de reactie.
Ben nu zeker om alles aan te sluiten.
Nog een vraagje die me rest.
In een vochtige ruimte moest je vroeger dubbelpolig onderbreken.
Moet dit nog met domotica, en indien ja gebruik je dan een dubbelpolige contactor na je actor.
Mvg Gorie
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: zekeringen voor actoren

Bericht door ligth011 »

alles zit toch achter aardlek of niet?
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Re: zekeringen voor actoren

Bericht door mzungu100 »

Moet dit nog met domotica, en indien ja gebruik je dan een dubbelpolige contactor na je actor.
Mvg Gorie

Moet dit nog met domotica? Domotica heeft daar niks mee te maken. Het AREI zegt volgens mijn weten dat dubbelpolig onderbreken in de vochtige ruimtes niet meer hoeft. Wel nog voor buitenverlichting.

Ik heb zelf geen dubbelpolige contactor geplaatst, de bediening van de verlichting is al veilig (je schakelt op de de bus, 29V). En bij mij is de blauwe draad een echte neutre, en ik schakel enkelpolig de fasedraad in en uit via een enkelpolige actor.

mvg
Paul
Plaats reactie