TMD Square 6 flikkerende LED's

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
nicolas.v
Berichten: 2
Lid geworden op: za 19 dec 2020, 07:00

TMD Square 6 flikkerende LED's

Bericht door nicolas.v »

Kort mezelf even voorstellen.
Ik ben Nicolas, 32 jaar en volop aan het verbouwen. De verbouwing is een totaalrenovatie waarbij we volledig teruggegaan zijn tot ruwbouw en dus ook alle elektriciteit hebben vernieuwd.µ
Het stond vast dat we (en met 'we' bedoel ik vooral 'ik', mijn vriendin is daar in mindere mate in geïnteresseerd) voor een domotica installatie wouden gaan, enkel was het niet duidelijk welk systeem we zouden kiezen. Voor de hand liggend was een Niko-home control maar de gedachte om afhankelijk te zijn van 1 merk wrong bij mij.
Na een gesprek met een collega hierover en een uitgebreide zoektocht later op het web is de keuze dan effectief op KNX gevallen en zie hier... hier zitten we nu...
Even later kocht ik enkele componenten en een licentie om al een testopstelling te bouwen om zo toch al een klein beetje vertrouwd te geraken met KNX. Voor alle duidelijkheid: ik ben dus een absolutie rookie.

Over tot de orde van de dag:
In mijn test-opstelling die ik al in onze huidige woonst had gebouwd had ik een Häger TJA470-server, een voeding, 12-voudige rolluikmodule en een Zennio TMD Square 6 drukknop gestopt. Als eerste test wou ik een simpele schakeling maken waarmee ik met 2 van de 6 knoppen op de drukknop een rolluik kon bedienen.
So far so good... Met een beetje zoeken, wat hulp van google en youtube is dit gelukt en werkte alles zoals verwacht. Vervolgens heb ik de programmatie aangepast zodat met dezelfde knoppen nu alle rolluiken samen omlaag/omhoog worden gestuurd. Ook dat werkte zonder problemen.

Afgelopen weekend heb ik dan de opstelling naar onze woning in renovatie verhuisd en daar beginnen de problemen.
Alles is hardwarematig aangesloten (buslijn alsook alle rolluiken op de rolluikmodule).

Bij inschakelen van de KNX-voeding knipperen de 6 ledjes vooraan op de TMD Square 6 schakelaar. Soms blijven ze dan continu branden zoals het hoort maar even later beginnen ze dan weer te knipperen.
Op het moment dat de leds knipperen kan je drukken zoveel je wil maar reageren doet hij niet. Op het moment dat de leds dan continu blijven branden kan ik de knoppen bedienen en gaan ook alle rolluiken netjes op en neer zoals het moet.

Ik heb al van alles geprobeerd, een apart stukje kabel van 1m rechtstreeks in de zekeringkast aangesloten op de buslijn maar hetzelfde probleem, andere aders van de kabel gebruikt (geel+wit als test) maar hetzelfde probleem.

Ik gebruik een door KNX erkende kabel dus daar zou het niet aan mogen liggen.
Wat ik me wel nog kan inbeelden is dat de aarding aan de voeding nog niet is aangesloten. Dat ga ik nog uitproberen maar zou me straf lijken als dat de oorzaak zou zijn want in mijn testopstelling thuis was deze ook niet aangesloten.
Een ander iets dat ik me zou kunnen inbeelden is het feit dat ik de schakelaar heb aangesloten toen de buslijn al onder spanning stond. Maar ook dat zou met straf lijken gezien in de brochure van KNX als voordeel staan beschreven dat je componenten mag aansluiten zonder dat de buslijn hiervoor moet worden onderbroken.
Bijkomend ga ik nog een multimeter op de buslijn plaatsen om te kijken of de spanning die mijn voeding levert voldoende is (zou toch moeten want de voeding is nieuw maar controleren is beter...)µ
Verder kan ik eens proberen om de schakelaar te unloaden en vervolgens opnieuw in te laden zodat deze nieuw geconfigureerd is.

Als dat alles niet werkt is mijn inspiratie op...
Ik heb wel al een extra schakelaar besteld om uit te kunnen sluiten of het aan de schakelaar zelf ligt.

Hebben jullie enige ervaring, tips, suggesties?

Alvast bedankt,
Nicolas
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: TMD Square 6 flikkerende LED's

Bericht door KNX_Steven »

De Zennio lijkt problemen te hebben. Misschien is het maar een slecht kontakt.
Welke voeding gebruik je? Is deze goed aangesloten?
Probeer eens vanuit de ETS waarden de sturen op de groepsadressen van je rolluiken en kijk of ze dan netjes reageren. Dan weet je dat toch al zeker.
Neem zeker ook contact op met Zennio. Wellicht hebben zij wel een verklaring voor het gedrag van hun apparaat. In de handleiding heb ik niet snel iets gevonden.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: TMD Square 6 flikkerende LED's

Bericht door Dré »

Als hij aan het knipperen is, kun je hem dan wel opnieuw programmeren?
En wat gebeurt er als je hem reset en er weer een simpele programmering in zet?
nicolas.v
Berichten: 2
Lid geworden op: za 19 dec 2020, 07:00

Re: TMD Square 6 flikkerende LED's

Bericht door nicolas.v »

Het probleem zat inderdaad in de schakelaar. Een nieuwe schakelaar geplaatst, geconfigureerd en deze werkt perfect.
De defecte schakelaar heb ik volledig ge-unload (zowel programma als ook het adres). Vervolgens een simpel programma erin gestopt en opnieuw begonnen de leds de flikkeren.

In afwachting van de nieuwe schakelaar had ik ook de busspanning gemeten en deze is netjes 30V. De voeding die ik gebruik is een Hager TXA112 (640mA voeding).

Morgen de defecte schakelaar terugbrengen en zien wat ze zeggen...
Bedankt voor de hulp!
Plaats reactie