Besturen a-opener via knx

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
fiha
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:59

Besturen a-opener via knx

Bericht door fiha »

Ik zou een elektrisch deurslot met a-opener motor moeten besturen via knx.

De a-opener heeft een driedraadsbesturing met spanning 12-18V AC of 12V-26V DC MAX 1A. De motor staat constant onder spanning, de schakeldraad zorgt ervoor dat de pinnen ingetrokken worden indien spanning aanwezig.

Ik heb stopcontact 230V en een knx kabel klaar liggen in verdoken kabelgoot onder de deur.

Ik zou zo compact mogelijk een voeding 1A moeten voorzien en eveneens de sturing van de schakeldraad.

Wellicht dus een PSU 12V via stekker. Het schakelen van de schakeldraad denk ik aan MDT AKK-01UP.03. Spijtig genoeg geen ingang om bijvoorbeeld een magneet op aan te sluiten. Ik vind de AKK-01UP.03 wel vrij luid bij het schakelen.

Ik heb al een Elsner schakelactor gezien met 3 ingangen maar die was vrij prijzig.

Misschien dat iemand andere/betere ideeën heeft om dit te realiseren of tips kan geven in verband met te gebruiken hardware. De PSU stekker zou vrij vlak moeten zijn gezien de geringe plaats in het stuk kabelgoot. Din rail blokjes ga ik niet in de kabelgoot krijgen.
brammetje
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Besturen a-opener via knx

Bericht door brammetje »

Is er ruimte aan het andere einde van de kabelgoot? Je zou de 230V en de buskabel terug kunnen trekken en alleen de voeding en stuurstroom als een 3-aderige kabel naar de deur leiden, vanaf een geschikte plek. Dan heb je mogelijk meer opties.

Bram
fiha
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:59

Re: Besturen a-opener via knx

Bericht door fiha »

Dag Bram

De kabelgoot is het enige dat er is. De kabels komen binnen langs de muur.

Ik denk wel dat er plaats genoeg is in de kabelgoot op zich. Ik kan gewoon niet te gek doen.

Thanks
brammetje
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Besturen a-opener via knx

Bericht door brammetje »

Toch nog een andere gedachte: de buskabel komt ergens vandaan. Gebruik het andere einde van die kabel om je voeding en stuurstroom aan te sluiten. Draden genoeg. Wel de kabel duidelijk markeren als zijnde "geen bus". Hopelijk kan je via die kabel wel normale componenten kwijt.

Of: zet voeding op het geel-witte aderpaar, en een UP actor bij de deur, dan heb je het toch ook voor elkaar? Ik gebruik gira UP actors, die hebben aparte ingangen voor droge contacten. Neemt niet veel ruimte in.

Er bestaan dacht ik ook UP voedingen, maar heb ik zelf nooit gebruikt, wel een keer ergens gezien - zat in een inbouwdoos achter een wandschakelaar.
fiha
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:59

Re: Besturen a-opener via knx

Bericht door fiha »

Dag Bram

Ik denk dat een 12V / 1A voeding via netstekker net lukt. Een UP voeding is wellicht zelfs niet nodig.

De Gira UP 506100 actor heb ik nog niet gebruikt maar die heeft inderdaad 3 ingangen. Zennio inBOX 24 v3 ook maar die kost dubbel zo veel.
Gebruikersavatar
BeTechSmart
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 11 dec 2023, 14:21

Re: Besturen a-opener via knx

Bericht door BeTechSmart »

Hallo,

Je kan ook de Zennio inBox 20 gebruiken, die heeft 2 uitgangen maar wel geen ingangen. Deze is iets goedkoper.
De ingang kan je dan mss via uw geel/witte draden aan een andere ingang van een module of schakelaar aansluiten?
www.BeTechSmart.be Smart Zelfbouw KNX
Plaats reactie