Ervaringen met GIRA aanwezigheidsmelder of alternatieven

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Ervaringen met GIRA aanwezigheidsmelder of alternatieven

Bericht door Bob »

Ik vroeg me af of er hier iemand was die ervaring heeft met de aanwezigheidsmelders van GIRA?

Ik zou graag aanwezigheidsmelder ophangen in gang, overlopen en wc. Nu had ik deze van GIRA gevonden en lijkt me mooi, maar ook vrij prijzig. Daarnaast lijkt het ook wel een vrij groot gevaarte (als een rookmelder schat ik zo?). Veel andere merken heb ik niet kunnen vinden.

Zijn er hier mensen met ervaring met deze of is er iemand die een alternatief weet? Is het misschien mogelijk om een traditionele melder te gebruiken met een analoge/digitale input?

Wat ik me ook afvraag is of deze aanwezigheidsmelders geschikt zijn voor huisdieren? Dus dat ze niet reageren op een poes. Heb geen zin dat het licht constant aan en uit blijft gaan door die beesten :)
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Ervaringen met GIRA aanwezigheidsmelder of alternatieven

Bericht door KNX_Steven »

De plaatsen die je opnoemt lijken me geen typische voorbeelden van waar je een aanwezigheidsmelder zou gaan gebruiken, eerder een gewone bewegingsdetector. Die bestaan er van enkele fabrikanten ook voor inbouw in een gewoon potje en zijn redelijk klein.
De detectie van huisdieren kan je vermijden door de keuze van de montage van je detector. Eventueel kan je hem afplakken onderaan, zodanig dat hij alleen "ziet" op een bepaalde hoogte. Kijk naar de montage-instructies van de detectoren.
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Re: Ervaringen met GIRA aanwezigheidsmelder of alternatieven

Bericht door Bob »

Daar heb je wel een punt. Een aanwezigheidsmelder lijkt dan misschien overkill.

Ik zie dat Hager bijvoorbeeld een "gewone" bewegingsmelder heeft, al maakt het voor de prijs dan niet echt uit. Ik wil deze het liefst aan het plafond monteren zodat ze niet opvallen en alles 360 graden in de gaten wordt gehouden.

Je kan inderdaad ook van die muur inbouw melders plaatsen, maar dat lijkt me dan iets te prominent aanwezig. Afplakken voor een huisdier is dan een optie, [grapmodus]maar wat doe je dan als er een ninja al tijgerend de gang in komt :D ;) [/grapmodus]

Bij alarm installaties zie je vaak dat ze een huisdieren optie hebben, daarmee is dan volgens mij instelbaar dat er pas een detectie is wanneer een object groter is dan opgegeven grote. Dit zou in mijn geval ideaal zijn. Bestaat er auberhaupt zoiets in KNX land?

Misschien zie ik wel teveel problemen, maar probeer me zo goed mogelijk in te lezen voordat ik er eentje aanschaf (prijzen zijn niet echt in de categorie "ik probeer het gewoon anders haal ik wat anders" :) )

Iemand nog tips of suggesties voor wat betreft het automatisch schakelen van verlichting in "niet leefruimtes" door middel van bewegings/aanwezigheids melders?
BNtech
Berichten: 20
Lid geworden op: za 26 feb 2011, 18:55

Re: Ervaringen met GIRA aanwezigheidsmelder of alternatieven

Bericht door BNtech »

Bewegingsmelders die niet aanspringen op dieren zijn meestal zo ongevoelig ingesteld dat ze ook laat reageren op bewegingen van personen. Ik heb bewegingsmelders van Zublin (zij zijn een stuk kleiner dan die van Hager) en deze hebben de mogelijkheid om gesperd te worden. Dit is een functie die volgens mij al de bewegingsmelders van eender welk merk hebben. Heb van deze melders in de garage en wasplaats staan waar ook mijn honden vertoeven als wij niet thuis zijn. Heb het sperobject gekoppeld aan het alarmsysteem zodat als dit ingeschakeld wordt er niet meer gereageerd wordt op beweging. De ideale oplossing om onnodig aan uit knipperen te voorkomen. link Zublin: http://www.zublin.ch/productDetails.aspx?oid=10750
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Re: Ervaringen met GIRA aanwezigheidsmelder of alternatieven

Bericht door Bob »

Ik ben nog steeds hard op zoek naar de verschillende mogelijkheden, maar vroeg me nu eigenlijk af in hoeverre een bewegingsmelder het comfort verhoogt. Is de detectie snel genoeg zodat het niet zo is dat het licht pas aangaat als je bijna door de ruimte heen bent?

Iemand daar misschien ervaring mee?
BNtech
Berichten: 20
Lid geworden op: za 26 feb 2011, 18:55

Re: Ervaringen met GIRA aanwezigheidsmelder of alternatieven

Bericht door BNtech »

Persoonlijk vindt ik dat gemakkelijk, niet meer zoeken achter die lichtknop, zeker in de doorloopruimten. Het detectiebereik hangt uiteraard af van de plaatsingspositie en de oppervlakte die hij moet dekken. Heb nog niet voor gehad dat ze me niet detecteren. Bij de detctoren kan je normaal de gevoeligheid instellen. Ik vindt zeker dat bewegingsmelders het comfort verhogen, enige nadeel is dat het weer wat extra kost.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Ervaringen met GIRA aanwezigheidsmelder of alternatieven

Bericht door 747driver »

Ook een mooi melder is de PD-C360i/8 mini KNX van Esylux.
Zou zo'n €150 kosten.
Lekker klein.
Die wil ik gaan gebruiken in het toilet en andere plaatsen waar het licht automatisch aan moet gaan.
Wat is nu precies het verschil tussen een bewegingsmelder en een aanwezigheidmelder?
In beide gevallen word er op beweging gereageerd lijkt me...
BNtech
Berichten: 20
Lid geworden op: za 26 feb 2011, 18:55

Re: Ervaringen met GIRA aanwezigheidsmelder of alternatieven

Bericht door BNtech »

Beide soorten reageren inderdaad op beweging. Bijkomend bij een aanwezigheidsmelder is dat deze een zone hebben die ook detecteerd als de persoon stilzit. Deze toestellen worden veel gebruikt in kantoren omdat men hier voor een langere periode stilzit. Voor een toilet zou je nog kunnen opteren voor een bewegingsmelder omdat je er maar voor een korte periode aanwezig bent.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Ervaringen met GIRA aanwezigheidsmelder of alternatieven

Bericht door 747driver »

BNtech schreef:Voor een toilet zou je nog kunnen opteren voor een bewegingsmelder omdat je er maar voor een korte periode aanwezig bent.
Dat geldt niet voor iedereen :D
Welke melder is het uiteindelijk geworden Bob ?
Bob
Berichten: 39
Lid geworden op: do 16 sep 2010, 22:00

Re: Ervaringen met GIRA aanwezigheidsmelder of alternatieven

Bericht door Bob »

Kheb nog geen keuze gemaakt. Ik kan het ook nog even uitstellen sinds we nog steeds bezig zijn met de bouw, maar heb nu iig wel rekening gehouden met contactdozen in de plafonds voor desbetreffende ruimtes. Uiteindelijk lijkt me het mooist om voor een zo klein mogelijke melder te gaan, maar dat moet ik nog even van de situatie af laten hangen.
Plaats reactie