Gira Homeserver 3 koppelen aan EIB/KNX

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Leare
Berichten: 4
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 10:11

Gira Homeserver 3 koppelen aan EIB/KNX

Bericht door Leare »

Beste,

Ik wil mijn homeserver 3 koppelen aan mijn EIB/KNX. Er zijn hiervoor enkele mogelijkheden. Ik wil het doen volgens de methode BCU2/FT1.2

Tot hier heb ik het volgende uitgezocht:

BCU2 staat voor buscoupler versie 2
FT1.2 staat voor het protocol

Van Gira uit moet je dus 3 dingen kopen.
De BCU2 (100 euro zonder BTW)
Daarop nog een module met seriële uitgang die in de BCU2 past(100 euro zonder BTW)
Een RS232 kabel (20 euro zonder BTW)

Dit is toch redelijk veel. Ik heb gemerkt dat andere fabrikanten ook buscouplers hebben, en ook zo'n module om erin te klikken.

Nu is mijn vraag,
Hoe koppelen jullie de homeserver aan het EIB/KNX-netwerk.

Zijn de buscouplers van andere fabrikanten ook compatibel met de homeserver?
Wat met de RS232-kabel. Is dit een standaard RS232 kabel?

Met vriendelijke groet,

Maarten
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Gira Homeserver 3 koppelen aan EIB/KNX

Bericht door Wijnand »

Ik ken de Gira homeserver niet zo goed, maar het lijkt me dat je toch een andere koppeling moet hebben daarvoor. de FT1.2 is een communicatie protocol wat Priva onder andere gebruikt. Dit is een langzamere verbinding dan de standaard rs232 die ets gebruikt.
Kan je h'm niet koppelen met een usb module?
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Gira Homeserver 3 koppelen aan EIB/KNX

Bericht door KNX_Steven »

Even een correctie.
KNX kent historisch twee protocollen voor communicatie over RS232. Dat hangt samen met de verschillen tussen BCU 1 en BCU 2. Je kan meer lezen hier: http://faq.knx.org/search_faq?product=11&faq=37.
ETS ondersteunt uiteraard beide.
Het handshake-per-byte protocol was zeer betrouwbaar, maar de meeste fabrikanten van moederborden van computers zooien maar wat met het RS232-protocol en de ondersteuning van de interface. Daardoor heeft het handshake-per-byte protocol problemen met de timing, wat soms bij moderne computers tot communicatieproblemen kan leiden. Het FT 1.2 protocol is veel minder kritisch qua timing. Als je dus een RS232 interface koopt, koop dan eentje die FT 1.2 gebruikt. USB is uiteraard nog beter.
De RS232 kabel is steeds een "alle aders één-op-één doorverbonden" model. Koop bij de PC boer geen "null-modem" kabel, want dat gaat niet werken. (Moeten er dan geen draadjes gekruist worden? Jawel! Maar dat gebeurt IN de RS232-KNX interface.) Dit laat toe dat je o.a. RS232 flatcable kan gebruiken met connectoren die je op de kabel perst.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira Homeserver 3 koppelen aan EIB/KNX

Bericht door 747driver »

Ik zit na het lezen van de "Gira Home Server 3 commissioning manual" pdf met dezelfde vraag.
Vind het onvoorstelbaar dat een apparaat van €1700 welke bedoelt is om op EIB te worden aangesloten niet voorzien is van de juiste interface...
Dan lijkt de LoxOne Miniserver completer.
Zowel EIB als LAN worden rechtstreeks aangesloten.

Wat ik begrijp uit genoemde manual heb je de door jou genoemde onderdelen inderdaad nodig voor het aansluiten van de Server op de EIB.
De (bijgeleverde?) RS232 kabel is nodig voor het aansluiten van de PC op de Server.

"The RS232 interface of the HomeServer is solely used for programming or connecting to
the EIB. For programming, connect the commissioning PC to the HomeServer using the
supplied commissioning cable."

Dit zou ook met een crossover netwerk kabel moeten kunnen en wellicht ook wanneer de Server en de PC op hetzelfde netwek zijn aangesloten.
Hoor graag van je hoe je het uiteindelijk allemaal werkend hebt gekregen!
Leare
Berichten: 4
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 10:11

Re: Gira Homeserver 3 koppelen aan EIB/KNX

Bericht door Leare »

Homeserver 3 hardware.

1 vraag is al opgelost.
De RS232 kabel moet een 1 op 1, 9 aderige kabel zijn.

Deze vragen nog niet.

Van gira moet je deze dingen kopen.
BCU2
Module die daarin past met een RS232 uitgang, die het FT1.2 protocol ondersteunt.
RS232-kabel (die je dus zelf kan maken of bij andere fabrikanten kan kopen, lang leve de gezonde concurrentie)

Mijn vraag is, als ik van andere fabrikanten zo'n buscoupler koop en zo'n module die erin past, werkt het dan ook??? Hebben jullie daar reeds ervaring mee? Of ben ik verplicht deze van Gira te kopen.

Hoe koppelen jullie de homeserver aan de bus? USB is het nieuwste zeker? welke producten kopen jullie en wat is jullie bevinding?

Met vriendelijke groet,
Dank bij voorbaat.

Maarten
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: Gira Homeserver 3 koppelen aan EIB/KNX

Bericht door oNNoZeLe »

ik heb mijn homeserver gekoppeld via een IP module..
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira Homeserver 3 koppelen aan EIB/KNX

Bericht door 747driver »

Welke module is dat dan, de 103000 van Gira?
Bart
Berichten: 1
Lid geworden op: do 23 dec 2010, 10:19

Re: Gira Homeserver 3 koppelen aan EIB/KNX

Bericht door Bart »

oNNoZeLe schreef:ik heb mijn homeserver gekoppeld via een IP module..
Klinkt misschien stom (ik heb er ook geen ervaring mee), maar een LoxOne kan gebruikt worden als IP module. Kan je dan niet een LoxOne miniserver gebruik om je Gira Homeserver aan te koppelen aan EIB/KNX? Of is dat overkill omdat beide devices een beetje hetzelfde beogen? (hoewel een homeserver nog steeds uitgebreider is denk ik, correct me if I'm wrong?)
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: Gira Homeserver 3 koppelen aan EIB/KNX

Bericht door Jeffreyst »

Is het ondertussen al gelukt? , dus wat heb je allemaal nodig om de homeserver op het knx systeem aan te sluiten ?

Ik zit zelf te twijfelen tussen de gira homeserver 3 , of de loxone miniserver.

Ik weet alleen niet hoeveel componenten je nou kan sturen met de loxone , of is dat onbeperkt? , moet ik het zo zien dat de loxone zelf ook uitgangen heef en dat dus een ander systeem is dan eib / knx ?

Iemand die me hiermee kan helpen ?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira Homeserver 3 koppelen aan EIB/KNX

Bericht door 747driver »

Ik heb de HS3 van Gira.
Zit aangesloten op m'n router.
De "bus" is aangesloten op de HS3 via USB mbv de Gira 107000 Datenschnittstelle.
Kan via de HS3 nu ook via internet met ETS aan de gang.
Denk niet dat je dat met de miniserver ook kunt.

De Loxone miniserver heeft zelf een aantal ingangen en uitgangen.
Heb je er meer nodig of heb je ze elders nodig kun je Extensions kopen.
Die communiceren met de miniserver via CAN.
Ze schakelen echter max 250V/5A
Onvoldoende om een stopcontact te schakelen.

De HS3 is iets meer dan €1000 duurder dan de miniserver (tenzij je hem na weet te bouwen;))
Voor dat geld kun je 2 Extensions kopen.
Plaats reactie