Overspannings beveiliging

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Overspannings beveiliging

Bericht door 747driver »

Ben op zoek naar een component welke de bus beschermd tegen overspanning.
Uiteindelijk zit er straks voor een paar duizend euro aan componenten op die bus aangesloten en het zou toch wel erg zuur zijn indien er door een fout of blikseminslag in de buurt een te hoge spanning op zou komen te staan met vernietigend gevolg voor de aangesloten componenten....
Heb alleen DEZE kunnen vinden.
Bij een merk als GIRA vind ik niets soortgelijks.
Wellicht zoek ik met de verkeerde naam van zo'n onderdeel.
Zou 1 zo'n overspannings beveiliging voldoende zijn voor de gehele bus?
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Overspannings beveiliging

Bericht door Wijnand »

Volgens mij heeft ABB ze ook. Het is lastig om te bepalen of er 1 genoeg is. Ligt helemaal aan waar alle componenten zich bevinden. Daarnaast is dat natuurlijk lang niet voldoende om je systeem te beveiligen tegen bliksem.
Om niet te diep op de stof in te gaan, heb je 3 klasse. Hier hebben we het over klasse 3: apparaatbeveiliging. Hiervoor moet je een klasse 2 en uiteindelijk een klasse 1 beveiliging voor zetten. Ander is het net als de regen tegen houden met een parapluutje van een ijsje.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Overspannings beveiliging

Bericht door 747driver »

Gevonden!
Überspannungsschutz.
Neem er wel 3 voor de zekerheid en monteer ze aan de uiteinden en het midden van de bus.
Ik lees net dat klasse1 bliksemstroom beveiliging is (hoofdverdeler/grof-beveiliging) en klasse 2 overspannings beveiliging (onderverdeler/middel-beveiliging).
Moet toegeven dat we geen van beide hebben hier :oops:
Klasse 3 zou apparatuurbeveiliging zijn (fijn-beveiliging).
Indien er 230V op de bus zou worden gezet, bied die KNX busbeveiliging daar ook bescherming tegen?
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Overspannings beveiliging

Bericht door Wijnand »

Dat durf ik niet te zeggen. Zou je even moeten opzoeken
Plaats reactie