wat doet een drossel

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
stefferke
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 14:40

wat doet een drossel

Bericht door stefferke »

hallo
ik ben bezig met een eindwerk te maken over domotica met EIB/KNX alleen ben in al ver op gang geraakt met ETS3 nu ben ik alles wat aan het beschrijven.
nu loop ik tegen een probleem aan.
dit is: wat is en doet een drossel eigenlijk?
het al in datascheet zitten kijken alleen vind ik het schema nogal onduidelijk.

alvast bedankt
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: wat doet een drossel

Bericht door Wijnand »

De Drossel, ook wel Choke genoemd, is het filter tussen de voeding in de lijn.
Ik heb pas nog zonder drossel geprobeerd, per ongeluk, maar dan worden alle telegrammen door de voeding 'vernietigd'
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: wat doet een drossel

Bericht door KNX_Steven »

Yep, inderdaad.
"Drossel" is Duits voor "Choke" en betekent "Smoorklep".
Een goeie, gewone gestabiliseerde voeding, zoals een labo-voeding, zal de constante DC spanning tussen zijn uitgangsklemmen proberen bewaren. Als er nu een telegram zou zijn op de bus, dan zou zo'n gewone voeding z'n uitgangsspanning zoals Wijnand zegt, even snel proberen laten stijgen en dalen, zodat er uiteindelijk van het AC-signaal van het Telegram niets overblijft.
Daarom steekt de Choke tussen de voeding en de bus: door z'n opbouw met spoelen, ziet de choke enkel het verschil tussen de lijnen (draden). Omdat op KNX het signaal differentieel is, ziet de voeding "achter" de choke dus enkel het DC-signaal van de bus, of omgekkerd, kan hij zijn DC-signaal op de bus zetten zonder het AC-signaan (=Telegram) te storen.

De Choke heeft ook nog een tweede functie: als een apparaat een 0-bit op de bus stuurt, trekt het daartoe stroom, waardoor de spanning (differentieel) valt. Dat wordt 35 µs aangehouden en dan wordt de stroom gestopt, waardoor het DC-niveau zich herstelt. Nu kan je inzien dat vele 0-en op de bus er dus eigenlijk zouden voor zorgen dat de gemiddelde DC-spanning op de bus zou zakken. (BatiBus had daar last mee.) Hier, op KNX TP1, gaat de choke, nog een beetje gas nageven wanneer de actieve puls gedaan is. Daardoor (onder andere) zie je die "overshoot" na 35 µs. Het netto effect is dat de gemiddelde spanning (het DC-niveau) tijdens het doorsturen van een 0 ongeveer constant blijft.
Plaats reactie