Vloerverwarming nieuwbouwhuis

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Vloerverwarming nieuwbouwhuis

Bericht door zass »

Hallo allen,

Ik sta op het punt een KNX installatie te bestellen en zelf te programmeren via ETS3, en daarna een Gira HomeServer in gebruik te nemen voor de visualisaties op de iPhone/iPad. Nu heb ik besloten welke sensoren, actoren, etcetera aan te schaffen, echter ik ben nog niet uit de besturing van de vloerverwarming in huis.

Ik heb een vloerverwarmingssysteem van Espace, bediend vanuit iedere ruimte individueel met thermostaat. Nu heb ik de busleidingen al aangelegd in geheel het huis naar de kamers en de vloerverwarming verdelers, echter ik werk nu nog met de oude thermostaat en verdelers. Voor zover ik weet sluit de kamerthermostaat het contact (24V 2-draads aan/uit) indien verwarming benodigd is naar de verdeler, deze opent de ventielen en stuurt een signaal naar de CV ketel (Daalderop Combinair, ook 2-draads aan/uit) dat er warmtevraag is. Enkel de CV heeft een pomp.
Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om de ventielen via bijvoorbeeld de ABB US/U 2.2 of 4.2 aan te sluiten op een ER/U 1.1. De ventielen zijn 24V DC en ik dien meerdere ventielen per groep aan te kunnen sturen (maximaal 4).
Of zou dit ook kunnen met de ABB ES/S4.1.2.1(http://www.knx-gebaeudesysteme.de/sto_g ... 0D0201.PDF) of een Hager TX206H (volledige KNX verdeler, duurder in aanschaf).

Op de begane grond heb ik 1 thermostaat en 4 ventielen, op de eerste etage 3 thermostaten en 4 ventielen en op zolder 1 thermostaat en 2 ventielen. Nu lijkt mij het meest voor de hand liggend om zowel beneden als op zolder de US/U 2.2 en ER/U 1.1 toe te passen en daarop alle ventielen aan te sluiten (daar ze nu ook al gecombineerd worden aangestuurd met de oude verdeler), en op de eerste etage de ES/S4.1.2.1 en dit per ventiel aan te sluiten.
Of ik kan beneden ook de ES/S aansluiten en alle ventielen individueel aansturen, dit geeft een grotere controle per ventiel (waar ik niet veel aan heb verwacht ik) en op zolder de US/U en ER/U combinatie.

Mijn vragen zijn dus:
- Kan de US/U en ER/U combinatie de ventielen aansturen? (ook 4 tegelijk?)
- En kan de ES/S4.1.2.1 de ventielen aansturen?
- Is PWM aansturing gewenst met vloerverwarming, en wat houdt de PWM cycle time in (de ventielen openen/sluiten in 5 minuten)?
- Wat is valve purge (is dit gewoon een volledige open/dicht cyclus die eens in de zoveel tijd vwordt gedaan voor onderhoud/slijtage oid?) en wat is de gebruikelijke instelling hiervoor (aan of uit, om de hoeveel weken, hoe lang).

De Hager TX206H vind ik te duur om toe te passen, maar is denk ik wel de mooiste oplossing.
Als thermostaat wil ik de Jung 4093 KRM TS D toepassen (http://www.jung-catalogus.nl/content.ht ... t=0&id=0|5) aangezien dit past bij de rest van mijn woning die het AS500 WW assortiment geïnstalleerd heeft gekregen.

Dank voor jullie hulp, ik krijg binnenkort de onderdelen binnen ik ben erg benieuwd naar KNX.

Edit:
- links gerepareerd
Laatst gewijzigd door zass op vr 16 dec 2011, 09:31, 2 keer totaal gewijzigd.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Vloerverwarming nieuwbouwhuis

Bericht door ligth011 »

De linken doen het niet.
Zal uitleggen hoe ik het heb zitten
Op alle kranen zitten idd ventielen die oplopen dmv van een verwarmingsactor (in mijn geval een van abb)
per vertrek zit er een die een maak/breek contact heeft(wth) deze stuurt de cv ketel aan of uit.
In de woonkamer zit het scherm daar zit een thermostaat in en in de ander vertrekken combinatie van thermostaat en taster.
Er zijn tal van instelling mogelijk in de thermostaten, zowel koelen als verwarmen.

ik heb nog ventielen liggen van abb helemaal nieuw.
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Vloerverwarming nieuwbouwhuis

Bericht door zass »

Dank je wel.
Ik hoop de ventielen van Espace te kunnen gebruiken met de twee bovengenoemde oplossingen (met de binaire uitgang + relais of met de DIN rail actor).
Ik denk dat dit wel mogelijk is, ben nu in ETS aan het kijken wat de mogelijkheden zijn...
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Vloerverwarming nieuwbouwhuis

Bericht door ligth011 »

op pagina 7 van de 1e link in het ovaaltje staat het open en dicht contact daar moet het maak en breek contact op om de ketel aan te sturen.
want je moet het zo zien de ventielen lopen open dmv kamerthermostaat( knx) maar de ketel moet ook gaan branden en eventueel de pomp moet gang draaien.
Dan is het wel lekker als er warmwater komt, andere krijg je echt koude voeten.
Deze maak en breek contacten (6 euro) klik je zou op het ventiel.En als ik het zo zie , is het wth ventiel hetzelfde als de espace.
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Vloerverwarming nieuwbouwhuis

Bericht door zass »

Toevallig zat ik vanmiddag het zelfde te denken, de ketel zelf moet ook nog geschakeld worden.
Ik heb gevonden bij de Jung room controller dat je deze een heating object heeft, dus of deze warmtevraag heeft. Als ik deze objects van alle room controllers groepeer met het tweede kanaal van de binaire uitgang van de US/U 2.2 op zolder (via de ER/U 1.1) kan ik de ketel dus ook aansturen ga ik van uit.

Ik denk dat ik op de begane grond en de eerste etage de ABB ES/S4.1.2.1 neem, en op zolder de US/U 2.2 met twee ER/U 1.1's.
Dank je voor je hulp.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Vloerverwarming nieuwbouwhuis

Bericht door ligth011 »

goedkoper is gewoon per controller een maak/breek contact van 6 euro op het ventiel.
theoderks
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 11:17

Re: Vloerverwarming nieuwbouwhuis

Bericht door theoderks »

Even los van de discussie omtrent de vloerverwarming: waarom gebruik je een dure Gira Home-server voor je visualisatie? Kijk eens naar www.iRidiumMobile.be voor meer informatie over een visualisatie-oplossing die 10% van een Home-server kost...
Theo Derks.
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Vloerverwarming nieuwbouwhuis

Bericht door zass »

Qua homeserver, dat wordt een van de laatste stappen, ik ga eerst ETS3 met de actoren en room controller flink uitproberen.

Inmiddels heb ik de actoren en sensoren binnen en ben ik aan het testen gegaan. De room controller werkt, deze is ingesteld voor continuous PI feedback voor floor heating (5K/240min) en een heating message wanneer er warmtevraag is.
Nu lijkt mij het logisch om de heating message de ventielen te laten besturen (indien er warmtevraag is, ventielen openen) en de PWM output van de binaire uitgang US/U 2.2 via het relais de CV aan te laten sturen (PWM is op 30 minuten gezet), zodat de CV slechts aanslaat na evaluatie van de PWM cycle (bijvoorbeeld bij 70% warmtevraag 7 minuten aan van de 10 minuten).

Indien ik de ventielen bestuur via de PWM output gaan deze alleen bijv. 7 van de 10 minuten open bij 70% warmtevraag. De CV draait dan continue als ik deze aanstuur via de heating message. Dit lijkt mij niet de bedoeling aangezien de CV dan draait zonder geopende ventielen. In een bedrijf waar continue warm water circuleert voor verwarming lijkt mij dit wel de manier van werken maar in een woning lijkt mij de in de alinea hierboven beschreven manier een betere oplossingen.

Of mis ik iets? En dan resteert ook de vraag of ik meerdere PWM outputs van de room controllers kan groeperen om de CV aan te sturen (ofwel gaat dit bij warmtevraag uit meerdere ruimtes ook werken).
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Vloerverwarming nieuwbouwhuis

Bericht door zass »

Even een update na een tijdje afwezigheid:
Nog steeds ben ik er niet uit. Enige oplossing die ik kan verzinnen is een ABB ST/K1.1 of vergelijkbaar maar deze zijn E140 of meer per stuk, en ik heb er 10 nodig dus dat wordt een dure grap. Dit apparaat kan een ventiel op de gevraagde PWM zetten, dus bijvoorbeeld 20% open.
De reguliere ventielen kunnen slechts aan en uit en zal je dus moeten moduleren, wat automatisch betekend dat ze een deel van de tijd gesloten zijn en dus de CV/warmtepomp uit zal moeten schakelen. Dit is zeer onwenselijk met een warmtepomp gezien de lange opwarmtijden... ik blijf verder zoeken.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Vloerverwarming nieuwbouwhuis

Bericht door 747driver »

Dat moduleren zou je kunnen programmeren in de HS3 op een dusdanige manier dat er altijd kleppen openstaan.
Zo kan bij blijvende warmtevraag de ketel blijven branden en pomp blijven draaien.
Plaats reactie