Probleem? met Jung 3804 REGHE dimmer

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Probleem? met Jung 3804 REGHE dimmer

Bericht door Jeffreyst »

Hoi

Ik heb een Jung 3804 REGHE dimmer . en wat tasters om het programeren te gaan leren.

Ik heb alleen een raar probleem. het is een 4 kanaals dimmer. op elke uitgang heb ik een 2x 35 w spot met een trafo die minimaal 35 w moet hebben ( niko halogeen 12 v 35-105 w )

Ik heb even alle uitgangen als 1 schakeling geprogrameerd.

hij schakeld en hij dimt. alleen niet elk spotje / uitgang

- als de schakelaar uit staat , gaat af en toe gewoon 1 spotje lichtjes aan en gelijk weer uit, dat wisselt van uitgang / spotje
- 1 uitgang doet het wel goed, en als ik dan even wacht komt er nog een uitgang bij die het doet.
- de anderen 2 moet ik als ik de afgaande schakeldraad erop en eraf haald ( dit een paar keer ) icm de handbediening aan uit knop te drukken doet hij het wel
- als ik dus eenmaal alle spotjes brandend krijgt kan ik gewoon normaal dimmen en schakelen zonder problemen.
met aan schakelen komt er ook maar max 28 volt op de niet brandenden spotjes uitgangen te staan.- als ik dan de complete spanning erafgooid , begint het verhaal opnieuw.


het type uitgaande belasting per kanaal heb ik ook al veranderd universeel , electronische trafo , conventionele trafo.

Ik merk geen verschil

Wie kan me helpen ligt het aan de dimmer ,

Jeffrey
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: Probleem? met Jung 3804 REGHE dimmer

Bericht door Jeffreyst »

Update

Heel vreemd. 3 kanalen deden het tot nu toe goed, alleen de 4e niet. heb even een anderen trafo erop gezet. en toen deed hij het in een keer wel . de oude trafo weer terug.

-alles schakelt nu aan / uit
- ook nadat ik spanning van de kast heb gehaald ( 5 x )

- wat kan dit nou zijn geweest? soort van communicatie met de trafo`s of iets? , de trafo`s hingen net in me kast ( test opstelling ) ik heb ze nu ook uit me kast gehaald. mischien dat dat ook wat stoorde.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Probleem? met Jung 3804 REGHE dimmer

Bericht door 747driver »

In de beschrijving van mijn Gira dimmer staat expliciet dat het type belasting absoluut universeel of correct moet zijn.
Heb je het ook met 230V lampen geprobeerd?
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: Probleem? met Jung 3804 REGHE dimmer

Bericht door Jeffreyst »

Nee 230 Volt heb ik nog niet getest.

ik heb nu dus als uitgang electronische trafo ingesteld. dit omdat de niko trafo`s dat zijn.

Uiteraad kan ik nu dus alleen dit type lichtbron / trafo als uitgang schakelen.

tot nu toe werken steeds 3 uitgangen super, de laatste ( en het gekke dat wisselt wel eens welke uitgang dat is ) moet ik echt of een trafo erbij zetten, of wisselen , spotjes bij anderen trafo steken , en dus uitgang. en dan werkt hij wel in eens.

zet ik de kast dan bv 10 minuten uit , en weer aan. blijft hij werken.

Ik kwam alleen net thuis van me werk , dus toen heeft de kast wel 15 uur uitgestaan. toen had ik dus weer dat probleem.


Maar inweze zij als ik de uitangen universeel insteld het ook zeker moeten doen , EDIT > werkt ook normaal.

Zal hem zo uitzetten en paar uur wachten
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: Probleem? met Jung 3804 REGHE dimmer

Bericht door Jeffreyst »

Na een paar uur wachten met de universele uitgangen belasting weer dat probleem.

1 uitgang krijg ik pas aan de gang als ik 1 extra ( onbelaste trafo ) bij die uitgang erbij zet ,

Dus: 1 trafo met 2x 35 spotjes , zet ik nog 1 trafo bij waar geen spotjes aanhangen.

en dan werkt alles gewoon perfect.

Ik ben van plan nog meer van deze dimmers te bestellen bij KSH , maar zou eerst wel eens dit probleem willen weten.

me duits is niet zo technisch om dit dus aan ksh uit te leggen.


Het lijkt wel als de kast dus een tijd spannings loos is , en weer de spanning op gaat. dat de dimmer dus de trafo`s / belastingen gaat zoeken . want elke uitgang / spot springt ook even aan.

Heeft zo`n dimmer een tijdelijk geheugen? dus als het eenmaal werkt , werkt het .
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Probleem? met Jung 3804 REGHE dimmer

Bericht door 747driver »

Is het misschien niet makkelijker om er 230V 35W lampjes voor te gebruiken?
Mijn Gira dimmer heeft een object wat aangeeft wat voor soort belasting er is ontdekt wanneer Universeel wordt ingesteld.
Wanneer je dat object Readable maakt en uitleest kun je zien waar de dimmer zich op ingesteld heeft.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Probleem? met Jung 3804 REGHE dimmer

Bericht door 747driver »

Volgens de Jung 3804 REGHE pdf: "Einwandfreier Betrieb nur mit elektronischen Trafos aus unserem Hause oder mit induktiven Trafos gewährleistet."
In dezelfde pdf: "Zerstörungsgefahr, wenn voreingestelltes Dimmprinzip und angeschlossene Last nicht zueinander passen. Dimmaktor und Last können zerstört werden".
M'n Duits is niet best maar ik lees hier dat alleen Jung electronische trafo's of "gewone" inductieve trafo's kunnen worden gebruikt.
Ik zou de dimmer testen met een paar 230V gloeilampen en als dat werkt voor nog geen euro per stuk op eBay wat 230V 35W of 50W GU10 spotjes kopen.
Dat heb ik dus gedaan ;)
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Probleem? met Jung 3804 REGHE dimmer

Bericht door 747driver »

Als ik zo naar de specs kijk lijkt ie overigens heel veel op de Gira 217400 welke ik gebruik.
Deze is €22 goedkoper dan die van Jung en ziet er precies eender uit.
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: Probleem? met Jung 3804 REGHE dimmer

Bericht door Jeffreyst »

Bedankt al voor je hulp

Electronische trafo`s zijn het. het is of mischien wel een instelling , of hij zoekt belasting wat niet helemaal lukt. want als ik er een onbelaste trafo per uitgang bij prikt, doet de uitgang die het eerst niet deed nu wel.


Dus ik ga idd maar eens naar 230 v halogeen / gloeilampen zoeken

En als ik uitgang universeel instelt

Kan ik zowel trafo belasing als 230v halogeen sturen

Gr
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: Probleem? met Jung 3804 REGHE dimmer

Bericht door Jeffreyst »

Update

230 v halogeen doet hij perfect.

monteer ik er spots bij met trafo`s dan gaan ze ook gelijk aan.

kortom dit werkt goed.

vind het wel raar, als je bv alleen trafo`s gebruikt voor de verlichting , dat je dan met dat probleem kan zitten..
Plaats reactie