Elsner KNX Suntracer basic 24 V probleem

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
h.mensch
Berichten: 8
Lid geworden op: za 29 okt 2011, 00:16

Elsner KNX Suntracer basic 24 V probleem

Bericht door h.mensch »

In een proefopstelling heb ik volgende installatie samengesteld
Voeding 24V 2,5A
Siemens 5WGT 120-1AB02 Drossel
Weinzierl KNX / IP Interface 730
Siemens LOGO! 24c
Siemens CM EIB/KNX
Elsner KNX Suntracer basic 24 V
Voor het programmeren gebruik ik ETS4 professional 4.0.3 met Demo licentie.

De Weinzierl KNX / IP Interface 730 en de Siemens CM EIB/KNX werken correct.
Down- , Unloaden Physical Adress en/of Applicatie, Device Info enz. geen probleem.

Wel een probleem is de Elsner KNX Suntracer basic 24 V deze wordt door ETS niet gevonden en is niet te programmeren.
Tijdens Download Physical Address reageert ETS niet op het indrukken van de programmeerknop op de Suntracer (rode programmeerled brand)
Na overleg met de firma Elsner is de Suntracer vervangen door een ander exemplaar maar ook deze wordt door ETS niet herkend.

Wat kan de oorzaak van dit probleem zijn?

Groet H.Mensch
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Elsner KNX Suntracer basic 24 V probleem

Bericht door 747driver »

Vraag de firma Elsner of zij de door jou geretourneerde unit kunnen programmeren met ETS4.
Laat ze de juiste vd4 file naar je opsturen.
Heb je het ook met ETS3 geprobeerd?
h.mensch
Berichten: 8
Lid geworden op: za 29 okt 2011, 00:16

Re: Elsner KNX Suntracer basic 24 V probleem

Bericht door h.mensch »

Bedankt voor de reactie
Het zal toch niet zo zijn dat je in ETS4 geen vd2 applicaties kunt gebruiken
Op de download site van Elsner is geen enkele vd4 applicatie te vinden
Het ETS3 programma heb ik niet en is schijnbaar ook niet meer op een legale manier verkrijgbaar
Ga Elsner nog eens benaderen of het probleem in de software kan zitten

H.Mensch
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Elsner KNX Suntracer basic 24 V probleem

Bericht door 747driver »

Je zou ook te rade kunnen gaan bij knx.org
Misschien dat ETS4 Demo toch een beperking heeft waardoor je de Suntracer niet kunt programmeren?
Probeer het eens met zo min mogelijk componenten op de bus.
Dus alleen maar de voeding, drossel, interface en Suntracer.
Je hebt 'm toch wel correct aangesloten?
Neem aan met de ongedrosselte 24V als voedingspanning en de gedrosselte 24V voor de bus.
Of anders als voedingspanning een andere 24V DC of 20V AC voeding proberen.
h.mensch
Berichten: 8
Lid geworden op: za 29 okt 2011, 00:16

Re: Elsner KNX Suntracer basic 24 V probleem

Bericht door h.mensch »

Van de KNX.org site ben ik niks wijzer geworden erg commercieel en volgens mij meer bedoeld voor ontwikkelaars van KNX-apparaten

Volgens KNX is de enige beperking van de ETS4 Demo versie maximaal drie apparaten (een vierde apparaat opnemen in het programma wordt door ETS4 Demo geweigerd)

Minder apparaten op de bus al geprobeerd: Suntracer niet gevonden

De Suntracer is op de zelfde manier op de voeding en drossel aangesloten als de andere apparaten, de Suntracer reageert niet de andere apparaten werken correct, voor mij rede aan te nemen dat de voeding OK is en de aansluitingen correct zijn

Drossel spanning verhoogd naar 30V DC: Alles werkt, de Suntracer niet
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Elsner KNX Suntracer basic 24 V probleem

Bericht door 747driver »

Tja, het enige wat je dan nog kunt doen is iemand anders vragen of ie het apparaat kan programmeren of de fabrikant/leverancier vragen of zij de geretouneerde unit aan de praat weten te krijgen.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Elsner KNX Suntracer basic 24 V probleem

Bericht door Wijnand »

Even een gekke vraag, maar als je de bus los trekt, brand het rode lampje dan nog steeds?
Er zijn modulen waarbij het rode lampje ook werkt, als er een hulpvoeding op is aangesloten. Is het proberen waard, want een fysiek adres in een module schieten heeft niets met de productdatabank te maken, welke je erna wil in downloaden.
Trouwens, de extensie van de productdatabankbestand speciaal voor ETS4 is .KNXPROD
h.mensch
Berichten: 8
Lid geworden op: za 29 okt 2011, 00:16

Re: Elsner KNX Suntracer basic 24 V probleem

Bericht door h.mensch »

Bij de Elsner KNX Suntracer is zelfs zo dat hulpspanning aanwezig moet zijn wil de programmeerled kunnen branden
Voor mij geeft het branden van de programmeerled aan dat er op de programmeerknop is gedrukt en de Suntracer zich in de programmeerstand bevind en het fysiek adres gedownload kan worden
Het probleem is dat ETS4 niet reageert op het indrukken van de programmeerknop en de Suntracer geen fysiek adres kan worden toegewezen
Een produkendatabankbestand met de extensie .knxprod van de firma Elsner-Electronic is mij niet bekend
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Elsner KNX Suntracer basic 24 V probleem

Bericht door Wijnand »

Ik snap dat het branden van de programmeerled voor jou aanduid dat de Suntracer in rpogrammeer mode staat. Maar zoals ik zal zei, zijn er module's waarvan je het programmeerledje kan laten aangaan als er alleen al hulpspanning op staat zonder dat de bus eraan vast zit. Mijn vraag is dan ook, is dat in dit geval ook zo, en heb je gekeken of je het programmeerledje kan aan krijgen met de hulpspanning erop en de bus eraf?
h.mensch
Berichten: 8
Lid geworden op: za 29 okt 2011, 00:16

Re: Elsner KNX Suntracer basic 24 V probleem

Bericht door h.mensch »

Schijnbaar was mijn antwoord niet duidelijk genoeg misschien zo wat duidelijker
Bij de Elsner KNX Suntracer is zelfs zo dat hulpspanning aanwezig MOET zijn wil de programmeerled KUNNEN branden
Ter aanvulling:
Busspanning wel of niet aanwezig maakt niet uit zonder de hulpspanning brand de led NIET

Maar wat heeft het branden van de led op de hulp- en/of busspanning met het probleem van doen?

Er is weer contact geweest met de firma Elsner en daar snappen ze er ook niks van dat de 2e Suntracer ook niet reageert
Het hoogst onwaarschijnlijke geval dat er 2 ondeugdelijke Suntracer zijn geleverd wordt nu toch overwogen en de 2e Suntracer gaat weer retour fabriek en wordt daar onderzocht (de 1e is waarschijnlijk niet meer te achter halen)
Wordt vervolgt!
Plaats reactie